PRÁTICA DA AUTOMEDICAÇÃO ENTRE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Eduardo Solano Pina dos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Andrade, Camilla Moreira, Bohomol, Elena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/61324
Resumo: Objective: To gather data about the prevalence, drug classes, and main reasons for selfmedicationamong secondary school students.Method: This was a descriptive cross-sectional study with 130 students from a state school inthe municipality of São Paulo. Descriptive statistics, parametric, and nonparametric tests wereused to analyze the data.Results: Students were between 13 and 20 years old, 91 (70%) were female and 112 (86.2%)practiced self-medication. Of these, 75 (67%) used medication for pain relief, 18 (16.1%)reported adverse reactions, and the most predominant drug class was pain relief medications,with 147 (59.2) mentions. Easy access to these products in drugstores was the main reasongiven by 49 (43.7%) participants.Conclusion: Education is important to deliver information to students and family members todiscourage self-medication among this segment of the population.
id UFPR-15_d9d178ac2f33feb1e32e25227d502ffd
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/61324
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling PRÁTICA DA AUTOMEDICAÇÃO ENTRE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIOSELF-MEDICATION AMONG SECONDARY SCHOOL STUDENTSPRÁCTICA DE LA AUTOMEDICACIÓN ENTRE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA MEDIASelf-medication; Students; Education, Primary and Secondary; Medication Utilization; Health Education.Automedicación; Estudiantes; Educación Primaria y Secundaria; Utilización de Medicamentos; Educación en Salud.Ciências da Saúde; EnfermagemAutomedicação; Estudantes; Ensino Fundamental e Médio; Uso de Medicamentos; Educação em Saúde.Objective: To gather data about the prevalence, drug classes, and main reasons for selfmedicationamong secondary school students.Method: This was a descriptive cross-sectional study with 130 students from a state school inthe municipality of São Paulo. Descriptive statistics, parametric, and nonparametric tests wereused to analyze the data.Results: Students were between 13 and 20 years old, 91 (70%) were female and 112 (86.2%)practiced self-medication. Of these, 75 (67%) used medication for pain relief, 18 (16.1%)reported adverse reactions, and the most predominant drug class was pain relief medications,with 147 (59.2) mentions. Easy access to these products in drugstores was the main reasongiven by 49 (43.7%) participants.Conclusion: Education is important to deliver information to students and family members todiscourage self-medication among this segment of the population.Objetivo: conhecer a prevalência, classes medicamentosas e principais motivos para a prática daautomedicação entre os estudantes de ensino médio.Método: estudo transversal descritivo, com 130 estudantes de uma escola estadual do municípiode São Paulo. Utilizou-se estatística descritiva, testes paramétricos e não paramétricos para análisede dados.Resultados: as estudantes apresentaram idade entre 14 e 20 anos, 91 (70%) eram do sexo femininoe 112 (86,2%) praticaram a automedicação. Destes, 75 (67%) utilizaram para alívio de dores, 18(16,1%) referiram ter tido reações adversas e a classe medicamentosa predominante foi a dosanalgésicos com 147 (59,2%) menções. O fácil acesso do produto nas farmácias foi o principalmotivo apontado por 49 (43,7%) participantes.Conclusão: destaca-se a importância da educação como meio de levar informações aos estudantese familiares, visando desestimular a prática da automedicação nesta faixa populacional.Objetivo: Conocer la prevalencia, las clases medicamentosas y los principales motivos para lapráctica de la automedicación entre estudiantes de enseñanza media.Método: Estudio transversal, descriptivo, realizado con 130 estudiantes de una escuelaestatal del municipio de São Paulo. Se utilizó estadística descriptiva, tests paramétricos y noparamétricos para el análisis de datos.Resultados: Los estudiantes tenían edad de entre 14 y 20 años; 91 (70% eran de sexo femenino;112 (86,2%) refirieron automedicarse. De ellos, 75 (67%) utilizaron medicación para aliviardolor, 18 (16,1%) informaron haber sufrido reacciones adversas. La clase medicamentosapredominante fue la de analgésicos, con 147 (59,2%) menciones. El fácil acceso al productoen farmacias fue el principal motivo expresado por 49 (43,7%) participantes.Conclusión: Se resalta la importancia de la educación como factor para difundir informaciónentre estudiantes y familiares, apuntando a disminuir la práctica de la automedicación en estafaja poblacional.Universidade Federal do ParanáSantos, Eduardo Solano Pina dosAndrade, Camilla MoreiraBohomol, Elena2019-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionestudo survey descritivoapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/6132410.5380/ce.v24i0.61324Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019)Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019)Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019)2176-91331414-853610.5380/ce.v24i0reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/61324/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/61324/pdf_enhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/61324/35970https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/61324/35971https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/61324/35972https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/61324/35973https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/61324/39280Direitos autorais 2019 Cogitare Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:11:51Zoai:revistas.ufpr.br:article/61324Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:11:51Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv PRÁTICA DA AUTOMEDICAÇÃO ENTRE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO
SELF-MEDICATION AMONG SECONDARY SCHOOL STUDENTS
PRÁCTICA DE LA AUTOMEDICACIÓN ENTRE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA MEDIA
title PRÁTICA DA AUTOMEDICAÇÃO ENTRE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO
spellingShingle PRÁTICA DA AUTOMEDICAÇÃO ENTRE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO
Santos, Eduardo Solano Pina dos
Self-medication; Students; Education, Primary and Secondary; Medication Utilization; Health Education.
Automedicación; Estudiantes; Educación Primaria y Secundaria; Utilización de Medicamentos; Educación en Salud.
Ciências da Saúde; Enfermagem
Automedicação; Estudantes; Ensino Fundamental e Médio; Uso de Medicamentos; Educação em Saúde.
title_short PRÁTICA DA AUTOMEDICAÇÃO ENTRE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO
title_full PRÁTICA DA AUTOMEDICAÇÃO ENTRE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO
title_fullStr PRÁTICA DA AUTOMEDICAÇÃO ENTRE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO
title_full_unstemmed PRÁTICA DA AUTOMEDICAÇÃO ENTRE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO
title_sort PRÁTICA DA AUTOMEDICAÇÃO ENTRE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO
author Santos, Eduardo Solano Pina dos
author_facet Santos, Eduardo Solano Pina dos
Andrade, Camilla Moreira
Bohomol, Elena
author_role author
author2 Andrade, Camilla Moreira
Bohomol, Elena
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Eduardo Solano Pina dos
Andrade, Camilla Moreira
Bohomol, Elena
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Self-medication; Students; Education, Primary and Secondary; Medication Utilization; Health Education.
Automedicación; Estudiantes; Educación Primaria y Secundaria; Utilización de Medicamentos; Educación en Salud.
Ciências da Saúde; Enfermagem
Automedicação; Estudantes; Ensino Fundamental e Médio; Uso de Medicamentos; Educação em Saúde.
topic Self-medication; Students; Education, Primary and Secondary; Medication Utilization; Health Education.
Automedicación; Estudiantes; Educación Primaria y Secundaria; Utilización de Medicamentos; Educación en Salud.
Ciências da Saúde; Enfermagem
Automedicação; Estudantes; Ensino Fundamental e Médio; Uso de Medicamentos; Educação em Saúde.
description Objective: To gather data about the prevalence, drug classes, and main reasons for selfmedicationamong secondary school students.Method: This was a descriptive cross-sectional study with 130 students from a state school inthe municipality of São Paulo. Descriptive statistics, parametric, and nonparametric tests wereused to analyze the data.Results: Students were between 13 and 20 years old, 91 (70%) were female and 112 (86.2%)practiced self-medication. Of these, 75 (67%) used medication for pain relief, 18 (16.1%)reported adverse reactions, and the most predominant drug class was pain relief medications,with 147 (59.2) mentions. Easy access to these products in drugstores was the main reasongiven by 49 (43.7%) participants.Conclusion: Education is important to deliver information to students and family members todiscourage self-medication among this segment of the population.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-22
dc.type.none.fl_str_mv



dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
estudo survey descritivo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/61324
10.5380/ce.v24i0.61324
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/61324
identifier_str_mv 10.5380/ce.v24i0.61324
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/61324/pdf
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/61324/pdf_en
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/61324/35970
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/61324/35971
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/61324/35972
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/61324/35973
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/61324/39280
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2019 Cogitare Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2019 Cogitare Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019)
Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019)
Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v24i0
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1797068302783086592