PRÁTICA DA AUTOMEDICAÇÃO ENTRE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/61324 |
Resumo: | Objective: To gather data about the prevalence, drug classes, and main reasons for selfmedicationamong secondary school students.Method: This was a descriptive cross-sectional study with 130 students from a state school inthe municipality of São Paulo. Descriptive statistics, parametric, and nonparametric tests wereused to analyze the data.Results: Students were between 13 and 20 years old, 91 (70%) were female and 112 (86.2%)practiced self-medication. Of these, 75 (67%) used medication for pain relief, 18 (16.1%)reported adverse reactions, and the most predominant drug class was pain relief medications,with 147 (59.2) mentions. Easy access to these products in drugstores was the main reasongiven by 49 (43.7%) participants.Conclusion: Education is important to deliver information to students and family members todiscourage self-medication among this segment of the population. |
id |
UFPR-15_d9d178ac2f33feb1e32e25227d502ffd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/61324 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PRÁTICA DA AUTOMEDICAÇÃO ENTRE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIOSELF-MEDICATION AMONG SECONDARY SCHOOL STUDENTSPRÁCTICA DE LA AUTOMEDICACIÓN ENTRE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA MEDIASelf-medication; Students; Education, Primary and Secondary; Medication Utilization; Health Education.Automedicación; Estudiantes; Educación Primaria y Secundaria; Utilización de Medicamentos; Educación en Salud.Ciências da Saúde; EnfermagemAutomedicação; Estudantes; Ensino Fundamental e Médio; Uso de Medicamentos; Educação em Saúde.Objective: To gather data about the prevalence, drug classes, and main reasons for selfmedicationamong secondary school students.Method: This was a descriptive cross-sectional study with 130 students from a state school inthe municipality of São Paulo. Descriptive statistics, parametric, and nonparametric tests wereused to analyze the data.Results: Students were between 13 and 20 years old, 91 (70%) were female and 112 (86.2%)practiced self-medication. Of these, 75 (67%) used medication for pain relief, 18 (16.1%)reported adverse reactions, and the most predominant drug class was pain relief medications,with 147 (59.2) mentions. Easy access to these products in drugstores was the main reasongiven by 49 (43.7%) participants.Conclusion: Education is important to deliver information to students and family members todiscourage self-medication among this segment of the population.Objetivo: conhecer a prevalência, classes medicamentosas e principais motivos para a prática daautomedicação entre os estudantes de ensino médio.Método: estudo transversal descritivo, com 130 estudantes de uma escola estadual do municípiode São Paulo. Utilizou-se estatística descritiva, testes paramétricos e não paramétricos para análisede dados.Resultados: as estudantes apresentaram idade entre 14 e 20 anos, 91 (70%) eram do sexo femininoe 112 (86,2%) praticaram a automedicação. Destes, 75 (67%) utilizaram para alívio de dores, 18(16,1%) referiram ter tido reações adversas e a classe medicamentosa predominante foi a dosanalgésicos com 147 (59,2%) menções. O fácil acesso do produto nas farmácias foi o principalmotivo apontado por 49 (43,7%) participantes.Conclusão: destaca-se a importância da educação como meio de levar informações aos estudantese familiares, visando desestimular a prática da automedicação nesta faixa populacional.Objetivo: Conocer la prevalencia, las clases medicamentosas y los principales motivos para lapráctica de la automedicación entre estudiantes de enseñanza media.Método: Estudio transversal, descriptivo, realizado con 130 estudiantes de una escuelaestatal del municipio de São Paulo. Se utilizó estadística descriptiva, tests paramétricos y noparamétricos para el análisis de datos.Resultados: Los estudiantes tenían edad de entre 14 y 20 años; 91 (70% eran de sexo femenino;112 (86,2%) refirieron automedicarse. De ellos, 75 (67%) utilizaron medicación para aliviardolor, 18 (16,1%) informaron haber sufrido reacciones adversas. La clase medicamentosapredominante fue la de analgésicos, con 147 (59,2%) menciones. El fácil acceso al productoen farmacias fue el principal motivo expresado por 49 (43,7%) participantes.Conclusión: Se resalta la importancia de la educación como factor para difundir informaciónentre estudiantes y familiares, apuntando a disminuir la práctica de la automedicación en estafaja poblacional.Universidade Federal do ParanáSantos, Eduardo Solano Pina dosAndrade, Camilla MoreiraBohomol, Elena2019-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionestudo survey descritivoapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/6132410.5380/ce.v24i0.61324Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019)Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019)Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019)2176-91331414-853610.5380/ce.v24i0reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/61324/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/61324/pdf_enhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/61324/35970https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/61324/35971https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/61324/35972https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/61324/35973https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/61324/39280Direitos autorais 2019 Cogitare Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:11:51Zoai:revistas.ufpr.br:article/61324Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:11:51Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PRÁTICA DA AUTOMEDICAÇÃO ENTRE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO SELF-MEDICATION AMONG SECONDARY SCHOOL STUDENTS PRÁCTICA DE LA AUTOMEDICACIÓN ENTRE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA MEDIA |
title |
PRÁTICA DA AUTOMEDICAÇÃO ENTRE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO |
spellingShingle |
PRÁTICA DA AUTOMEDICAÇÃO ENTRE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO Santos, Eduardo Solano Pina dos Self-medication; Students; Education, Primary and Secondary; Medication Utilization; Health Education. Automedicación; Estudiantes; Educación Primaria y Secundaria; Utilización de Medicamentos; Educación en Salud. Ciências da Saúde; Enfermagem Automedicação; Estudantes; Ensino Fundamental e Médio; Uso de Medicamentos; Educação em Saúde. |
title_short |
PRÁTICA DA AUTOMEDICAÇÃO ENTRE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO |
title_full |
PRÁTICA DA AUTOMEDICAÇÃO ENTRE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO |
title_fullStr |
PRÁTICA DA AUTOMEDICAÇÃO ENTRE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO |
title_full_unstemmed |
PRÁTICA DA AUTOMEDICAÇÃO ENTRE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO |
title_sort |
PRÁTICA DA AUTOMEDICAÇÃO ENTRE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO |
author |
Santos, Eduardo Solano Pina dos |
author_facet |
Santos, Eduardo Solano Pina dos Andrade, Camilla Moreira Bohomol, Elena |
author_role |
author |
author2 |
Andrade, Camilla Moreira Bohomol, Elena |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Eduardo Solano Pina dos Andrade, Camilla Moreira Bohomol, Elena |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Self-medication; Students; Education, Primary and Secondary; Medication Utilization; Health Education. Automedicación; Estudiantes; Educación Primaria y Secundaria; Utilización de Medicamentos; Educación en Salud. Ciências da Saúde; Enfermagem Automedicação; Estudantes; Ensino Fundamental e Médio; Uso de Medicamentos; Educação em Saúde. |
topic |
Self-medication; Students; Education, Primary and Secondary; Medication Utilization; Health Education. Automedicación; Estudiantes; Educación Primaria y Secundaria; Utilización de Medicamentos; Educación en Salud. Ciências da Saúde; Enfermagem Automedicação; Estudantes; Ensino Fundamental e Médio; Uso de Medicamentos; Educação em Saúde. |
description |
Objective: To gather data about the prevalence, drug classes, and main reasons for selfmedicationamong secondary school students.Method: This was a descriptive cross-sectional study with 130 students from a state school inthe municipality of São Paulo. Descriptive statistics, parametric, and nonparametric tests wereused to analyze the data.Results: Students were between 13 and 20 years old, 91 (70%) were female and 112 (86.2%)practiced self-medication. Of these, 75 (67%) used medication for pain relief, 18 (16.1%)reported adverse reactions, and the most predominant drug class was pain relief medications,with 147 (59.2) mentions. Easy access to these products in drugstores was the main reasongiven by 49 (43.7%) participants.Conclusion: Education is important to deliver information to students and family members todiscourage self-medication among this segment of the population. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-22 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion estudo survey descritivo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/61324 10.5380/ce.v24i0.61324 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/61324 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v24i0.61324 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/61324/pdf https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/61324/pdf_en https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/61324/35970 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/61324/35971 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/61324/35972 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/61324/35973 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/61324/39280 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2019 Cogitare Enfermagem https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2019 Cogitare Enfermagem https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019) Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019) Cogitare Enfermagem; v. 24 (2019) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v24i0 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1797068302783086592 |