Talking about rational drug utilization in schools: a literature review

Bibliographic Details
Main Author: Brandi, Thales
Publication Date: 2023
Other Authors: Pinheiro, Taynah da Silva, Castilho, Selma Rodrigues de
Format: Article
Language: por
Source: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Download full: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17409
Summary: Drug poisoning occurs in about 17% of individuals between 10 and 19 years of age, which makes talking with this population about the rational use of medicines within the school environment essential. This work aims to carry out a bibliographical review on national experiences in the classroom related to the use of medicines. A search was carried out in PubMed, VHL, SciELO and Google Scholar databases, and 22 articles were selected for reading and data analysis. Most of the studies focused on activities carried out with students, mainly in public and high schools. The main topics covered were: concepts, self-medication, disposal and use of antibiotics, generally associated with the disciplines of Biology, Chemistry and Natural Sciences. There is a need for more public initiatives aimed at health education in relation to the use of medicines.
id UNESP-7_885c86b7a4f09ee1ccf716b64c7eae04
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17409
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Talking about rational drug utilization in schools: a literature reviewHablando sobre el uso racional de medicamentos en las escuelas: una revisión de la literaturaFalando sobre o uso racional de medicamentos nas escolas: uma revisão da literaturaUso Racional de Medicamentos. Educação em Saúde. Automedicação.Rational Drug Utilization. Health Education. Self-medication.Uso Racional de Medicamentos. Educación en Salud. Automedicación.Drug poisoning occurs in about 17% of individuals between 10 and 19 years of age, which makes talking with this population about the rational use of medicines within the school environment essential. This work aims to carry out a bibliographical review on national experiences in the classroom related to the use of medicines. A search was carried out in PubMed, VHL, SciELO and Google Scholar databases, and 22 articles were selected for reading and data analysis. Most of the studies focused on activities carried out with students, mainly in public and high schools. The main topics covered were: concepts, self-medication, disposal and use of antibiotics, generally associated with the disciplines of Biology, Chemistry and Natural Sciences. There is a need for more public initiatives aimed at health education in relation to the use of medicines.La intoxicación por medicamentos ocurre en aproximadamente el 17% de las personas entre 10 y 19 años, lo que vuelve fundamental platicar con esta población sobre el uso racional de los medicamentos en el ámbito escolar. Así, este trabajo tiene como objetivo realizar una revisión de la literatura sobre experiencias nacionales en el aula relacionadas con el uso de medicamentos. Se realizó una búsqueda en las bases de datos PubMed, BVS, SciELO y Google Scholar y se seleccionaron 22 artículos para lectura y análisis de los datos. La mayoría de los estudios se centró en actividades realizadas con estudiantes, principalmente en escuelas públicas y secundarias. Los principales temas abordados fueron: conceptos, automedicación, disposición y uso de antibióticos, generalmente asociados a las disciplinas de Biología, Química y Ciencias de la Naturaleza. Existe la necesidad de más iniciativas públicas dirigidas a la educación en salud sobre el uso de medicamentos.As intoxicações por medicamentos ocorrem em cerca de 17% dos indivíduos entre 10 e 19 anos, o que torna imprescindível conversar com essa população sobre o uso racional de medicamentos dentro do ambiente escolar. Este trabalho tem como objetivo realizar uma revisão da literatura sobre experiências nacionais em sala de aula relacionadas com o uso de medicamentos. Realizou-se uma busca nas bases de dados PubMed, BVS, SciELO e Google Acadêmico, sendo selecionados 22 artigos para leitura e análise dos dados. A maior parte dos estudos focava em atividades realizadas com alunos, principalmente em escolas públicas e no Ensino Médio. Os principais temas abordados foram: conceitos, automedicação, descarte e uso de antibióticos, geralmente associados às disciplinas de Biologia, Química e Ciências da Natureza. Há necessidade de mais iniciativas públicas que visem à educação em saúde em relação ao uso dos medicamentos.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1740910.18675/1981-8106.v34.n.67.s17409Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e10[2024]Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e10[2024]Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e10[2024]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17409/12894Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessBrandi, ThalesPinheiro, Taynah da SilvaCastilho, Selma Rodrigues de2023-12-12T13:24:59Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17409Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-12-12T13:24:59EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Talking about rational drug utilization in schools: a literature review
Hablando sobre el uso racional de medicamentos en las escuelas: una revisión de la literatura
Falando sobre o uso racional de medicamentos nas escolas: uma revisão da literatura
title Talking about rational drug utilization in schools: a literature review
spellingShingle Talking about rational drug utilization in schools: a literature review
Brandi, Thales
Uso Racional de Medicamentos. Educação em Saúde. Automedicação.
Rational Drug Utilization. Health Education. Self-medication.
Uso Racional de Medicamentos. Educación en Salud. Automedicación.
title_short Talking about rational drug utilization in schools: a literature review
title_full Talking about rational drug utilization in schools: a literature review
title_fullStr Talking about rational drug utilization in schools: a literature review
title_full_unstemmed Talking about rational drug utilization in schools: a literature review
title_sort Talking about rational drug utilization in schools: a literature review
author Brandi, Thales
author_facet Brandi, Thales
Pinheiro, Taynah da Silva
Castilho, Selma Rodrigues de
author_role author
author2 Pinheiro, Taynah da Silva
Castilho, Selma Rodrigues de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brandi, Thales
Pinheiro, Taynah da Silva
Castilho, Selma Rodrigues de
dc.subject.por.fl_str_mv Uso Racional de Medicamentos. Educação em Saúde. Automedicação.
Rational Drug Utilization. Health Education. Self-medication.
Uso Racional de Medicamentos. Educación en Salud. Automedicación.
topic Uso Racional de Medicamentos. Educação em Saúde. Automedicação.
Rational Drug Utilization. Health Education. Self-medication.
Uso Racional de Medicamentos. Educación en Salud. Automedicación.
description Drug poisoning occurs in about 17% of individuals between 10 and 19 years of age, which makes talking with this population about the rational use of medicines within the school environment essential. This work aims to carry out a bibliographical review on national experiences in the classroom related to the use of medicines. A search was carried out in PubMed, VHL, SciELO and Google Scholar databases, and 22 articles were selected for reading and data analysis. Most of the studies focused on activities carried out with students, mainly in public and high schools. The main topics covered were: concepts, self-medication, disposal and use of antibiotics, generally associated with the disciplines of Biology, Chemistry and Natural Sciences. There is a need for more public initiatives aimed at health education in relation to the use of medicines.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17409
10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17409
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17409
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17409
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17409/12894
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e10[2024]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e10[2024]
Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e10[2024]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1788170983354400768