Talking about rational drug utilization in schools: a literature review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17409 |
Resumo: | Drug poisoning occurs in about 17% of individuals between 10 and 19 years of age, which makes talking with this population about the rational use of medicines within the school environment essential. This work aims to carry out a bibliographical review on national experiences in the classroom related to the use of medicines. A search was carried out in PubMed, VHL, SciELO and Google Scholar databases, and 22 articles were selected for reading and data analysis. Most of the studies focused on activities carried out with students, mainly in public and high schools. The main topics covered were: concepts, self-medication, disposal and use of antibiotics, generally associated with the disciplines of Biology, Chemistry and Natural Sciences. There is a need for more public initiatives aimed at health education in relation to the use of medicines. |
id |
UNESP-7_885c86b7a4f09ee1ccf716b64c7eae04 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17409 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Talking about rational drug utilization in schools: a literature reviewHablando sobre el uso racional de medicamentos en las escuelas: una revisión de la literaturaFalando sobre o uso racional de medicamentos nas escolas: uma revisão da literaturaUso Racional de Medicamentos. Educação em Saúde. Automedicação.Rational Drug Utilization. Health Education. Self-medication.Uso Racional de Medicamentos. Educación en Salud. Automedicación.Drug poisoning occurs in about 17% of individuals between 10 and 19 years of age, which makes talking with this population about the rational use of medicines within the school environment essential. This work aims to carry out a bibliographical review on national experiences in the classroom related to the use of medicines. A search was carried out in PubMed, VHL, SciELO and Google Scholar databases, and 22 articles were selected for reading and data analysis. Most of the studies focused on activities carried out with students, mainly in public and high schools. The main topics covered were: concepts, self-medication, disposal and use of antibiotics, generally associated with the disciplines of Biology, Chemistry and Natural Sciences. There is a need for more public initiatives aimed at health education in relation to the use of medicines.La intoxicación por medicamentos ocurre en aproximadamente el 17% de las personas entre 10 y 19 años, lo que vuelve fundamental platicar con esta población sobre el uso racional de los medicamentos en el ámbito escolar. Así, este trabajo tiene como objetivo realizar una revisión de la literatura sobre experiencias nacionales en el aula relacionadas con el uso de medicamentos. Se realizó una búsqueda en las bases de datos PubMed, BVS, SciELO y Google Scholar y se seleccionaron 22 artículos para lectura y análisis de los datos. La mayoría de los estudios se centró en actividades realizadas con estudiantes, principalmente en escuelas públicas y secundarias. Los principales temas abordados fueron: conceptos, automedicación, disposición y uso de antibióticos, generalmente asociados a las disciplinas de Biología, Química y Ciencias de la Naturaleza. Existe la necesidad de más iniciativas públicas dirigidas a la educación en salud sobre el uso de medicamentos.As intoxicações por medicamentos ocorrem em cerca de 17% dos indivíduos entre 10 e 19 anos, o que torna imprescindível conversar com essa população sobre o uso racional de medicamentos dentro do ambiente escolar. Este trabalho tem como objetivo realizar uma revisão da literatura sobre experiências nacionais em sala de aula relacionadas com o uso de medicamentos. Realizou-se uma busca nas bases de dados PubMed, BVS, SciELO e Google Acadêmico, sendo selecionados 22 artigos para leitura e análise dos dados. A maior parte dos estudos focava em atividades realizadas com alunos, principalmente em escolas públicas e no Ensino Médio. Os principais temas abordados foram: conceitos, automedicação, descarte e uso de antibióticos, geralmente associados às disciplinas de Biologia, Química e Ciências da Natureza. Há necessidade de mais iniciativas públicas que visem à educação em saúde em relação ao uso dos medicamentos.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1740910.18675/1981-8106.v34.n.67.s17409Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e10[2024]Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e10[2024]Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e10[2024]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17409/12894Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessBrandi, ThalesPinheiro, Taynah da SilvaCastilho, Selma Rodrigues de2023-12-12T13:24:59Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17409Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-12-12T13:24:59EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Talking about rational drug utilization in schools: a literature review Hablando sobre el uso racional de medicamentos en las escuelas: una revisión de la literatura Falando sobre o uso racional de medicamentos nas escolas: uma revisão da literatura |
title |
Talking about rational drug utilization in schools: a literature review |
spellingShingle |
Talking about rational drug utilization in schools: a literature review Brandi, Thales Uso Racional de Medicamentos. Educação em Saúde. Automedicação. Rational Drug Utilization. Health Education. Self-medication. Uso Racional de Medicamentos. Educación en Salud. Automedicación. |
title_short |
Talking about rational drug utilization in schools: a literature review |
title_full |
Talking about rational drug utilization in schools: a literature review |
title_fullStr |
Talking about rational drug utilization in schools: a literature review |
title_full_unstemmed |
Talking about rational drug utilization in schools: a literature review |
title_sort |
Talking about rational drug utilization in schools: a literature review |
author |
Brandi, Thales |
author_facet |
Brandi, Thales Pinheiro, Taynah da Silva Castilho, Selma Rodrigues de |
author_role |
author |
author2 |
Pinheiro, Taynah da Silva Castilho, Selma Rodrigues de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brandi, Thales Pinheiro, Taynah da Silva Castilho, Selma Rodrigues de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Uso Racional de Medicamentos. Educação em Saúde. Automedicação. Rational Drug Utilization. Health Education. Self-medication. Uso Racional de Medicamentos. Educación en Salud. Automedicación. |
topic |
Uso Racional de Medicamentos. Educação em Saúde. Automedicação. Rational Drug Utilization. Health Education. Self-medication. Uso Racional de Medicamentos. Educación en Salud. Automedicación. |
description |
Drug poisoning occurs in about 17% of individuals between 10 and 19 years of age, which makes talking with this population about the rational use of medicines within the school environment essential. This work aims to carry out a bibliographical review on national experiences in the classroom related to the use of medicines. A search was carried out in PubMed, VHL, SciELO and Google Scholar databases, and 22 articles were selected for reading and data analysis. Most of the studies focused on activities carried out with students, mainly in public and high schools. The main topics covered were: concepts, self-medication, disposal and use of antibiotics, generally associated with the disciplines of Biology, Chemistry and Natural Sciences. There is a need for more public initiatives aimed at health education in relation to the use of medicines. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17409 10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17409 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17409 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17409 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17409/12894 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e10[2024] Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e10[2024] Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e10[2024] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215814309150720 |