A EDUCAÇÃO NO DISCURSO DE UMA EQUIPE DE SAÚDE DA FAMÍLIA
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/18891 |
Resumo: | This study adopted a qualitative and descriptive approach, and it aimed to identify the discourse relating to education in the workplace, expressed by members of a multidisciplinary team of Family Health in the municipality of Rio Grande, Rio Grande do Sul . Data collection occurred from March to June 2009, with the use of unstructured interviews to nine professionals. The corpus of this study was analyzed according to the discourse analysis technique, using paraphrase and polysemy as analytical devices. A prevailing notion of traditional education, whereas the professionals mentioned it as an isolated act, outdoor and on an individual level is identified in the discourse, meaning that education is constructed among subjects. The analysis allowed the identification of discourses present within the team and allowed its understanding from a larger structure of senses, set up by education in general, and used in the training of health professionals. |
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A EDUCAÇÃO NO DISCURSO DE UMA EQUIPE DE SAÚDE DA FAMÍLIAEDUCATION IN THE DISCOURSE OF A FAMILY HEALTH TEAMLA EDUCACIÓN EN DISCURSO DE UN EQUIPO DE SALUD DE LA FAMILIAEducação; Saúde da família; Recursos humanos em saúdeEducation; Family health; Health human resourcesEducación; Salud de la familia; Recursos humanos en saludThis study adopted a qualitative and descriptive approach, and it aimed to identify the discourse relating to education in the workplace, expressed by members of a multidisciplinary team of Family Health in the municipality of Rio Grande, Rio Grande do Sul . Data collection occurred from March to June 2009, with the use of unstructured interviews to nine professionals. The corpus of this study was analyzed according to the discourse analysis technique, using paraphrase and polysemy as analytical devices. A prevailing notion of traditional education, whereas the professionals mentioned it as an isolated act, outdoor and on an individual level is identified in the discourse, meaning that education is constructed among subjects. The analysis allowed the identification of discourses present within the team and allowed its understanding from a larger structure of senses, set up by education in general, and used in the training of health professionals.Este estudio, de abordaje cualitativo y de tipo descriptivo, tuvo por objetivo identificar el discurso referente a la educación en ambiente de trabajo, expresado por miembros de un equipo multiprofesional de la Salud de la Familia en municipio de Rio Grande, estado de Rio Grande do Sul. Los datos fueron recogidos de marzo a junio de 2009, con la utilización de entrevistas no estructuradas a nueve profesionales. El corpus del trabajo fue analizado de acuerdo con el análisis de discurso, utilizándose la paráfrasis y la polisemia como dispositivos analíticos. Se identifica, en discurso, predominio de la concepción de educación tradicional, considerando que los profesionales hablaron de ella como un acto puntual, exterior e individual; se entiende la educación como construida entre los sujetos. El análisis permitió la identificación de los discursos presentes en equipo y posibilitó su comprensión en una estructura mayor de sentidos, instituidos por la educación en general, y utilizados en la formación de profesionales de la salud.Este estudo, de abordagem qualitativa e de tipo descritivo, teve por objetivo identificar o discurso referente à educação no ambiente de trabalho, expresso por membros de uma equipe multiprofissional da Saúde da Família no Município de Rio Grande, Estado do Rio Grande do Sul. A coleta de dados ocorreu de março a junho de 2009, com a utilização de entrevistas não estruturadas a nove profissionais. O corpus do trabalho foi analisado conforme a análise de discurso, utilizando-se a paráfrase e a polissemia como dispositivos analíticos. Identifica-se no discurso predomínio da concepção de educação tradicional, considerando que os profissionais referiram-na como um ato pontual, exterior e de cunho individual; entende-se a educação como construída entre os sujeitos. A análise permitiu a identificação dos discursos presentes na equipe e possibilitou sua compreensão numa estrutura maior de sentidos, instituídos pela educação em geral, e utilizados na formação de profissionais da saúde.Universidade Federal do ParanáSanes, Marina da SilvaArrieche, Tatiane AlonsoCestari, Maria Elizabeth Carvalho2010-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/1889110.5380/ce.v15i3.18891Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 3 (2010)Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 3 (2010)Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 3 (2010)2176-91331414-853610.5380/ce.v15i3reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/18891/12200info:eu-repo/semantics/openAccess2013-10-02T20:06:34Zoai:revistas.ufpr.br:article/18891Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2013-10-02T20:06:34Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
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