A experiência da branquitude no Brasil uma análise do filme “Que horas ela volta”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Palu da Silva, Gabriela
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Mühl, Camila
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Phenomenology, Humanities and Sciences
Texto Completo: https://phenomenology.com.br/index.php/phe/article/view/170
Resumo: Despite the fallacious discourse of racial democracy, the racism present in Brazil harms thousands of people daily. Nevertheless, the study of whiteness as the white racial identity that is related to a privileged social position in front of persons classified as non-white is still initial in the phenomenology field. Thereby, the present study intended to think about this matter and utilized a film of a great national audience, “The Second Mother”(2015), as research data. A film analysis with a phenomenological approach was performed on behalf of the whiteness aspects present in Brazilian cinema, and the following meaning units were found and analyzed: white superiority, encounter with the rationalized woman, and white fragility. The film context in which the interactions occur within an employer-domestic worker relationship brings specific features to the whiteness livingness and makes the racism situations invisibilized. 
id UFPR-17_13c56b5c1303806736c9299017598e98
oai_identifier_str oai:phenomenology.com.br:article/170
network_acronym_str UFPR-17
network_name_str Phenomenology, Humanities and Sciences
repository_id_str
spelling A experiência da branquitude no Brasil uma análise do filme “Que horas ela volta”BranquitudeRaçaCinemaFenomenologiaSociedade brasileiraWhitenessRaceCinemaPhenomenologyBrazilian societyBlancuraRazaCineFenomenologíaSociedad brasileñaDespite the fallacious discourse of racial democracy, the racism present in Brazil harms thousands of people daily. Nevertheless, the study of whiteness as the white racial identity that is related to a privileged social position in front of persons classified as non-white is still initial in the phenomenology field. Thereby, the present study intended to think about this matter and utilized a film of a great national audience, “The Second Mother”(2015), as research data. A film analysis with a phenomenological approach was performed on behalf of the whiteness aspects present in Brazilian cinema, and the following meaning units were found and analyzed: white superiority, encounter with the rationalized woman, and white fragility. The film context in which the interactions occur within an employer-domestic worker relationship brings specific features to the whiteness livingness and makes the racism situations invisibilized. A pesar del discurso falaz de la democracia racial, el racismo presente en Brasil afecta a miles de personas todos los días. Sin embargo, el estudio de la blancura mientras que la identidad racial blanca que se relaciona con una posición social privilegiada frente a las personas clasificadas como no blancas sigue siendo inicial en el campo de la fenomenología. Por lo tanto, este trabajo se propuso pensar sobre el tema y utilizó una película de gran audiencia nacional, la obra "Una Segunda Madre"(2015) como dato de investigación. Se realizó un análisis fílmico con enfoque fenomenológico sobre los aspectos de la blancura presentes en el cine brasileño y se encontraron y analizaron las siguientes unidades de significado: superioridad blanca, encuentro con la mujer racializada y fragilidad blanca. El contexto de la película en el que las interacciones tienen lugar dentro de una relación empleador-trabajadora doméstica aporta características específicas para la experiencia de la blancura y que dejan invisibles situaciones de racismo. Palabras-Clave: Blancura; Raza; Cine; Fenomenología; Sociedad brasileña.Apesar do discurso falacioso de democracia racial, o racismo presente no Brasil afeta cotidianamente milhares de pessoas. No entanto, o estudo da branquitude enquanto a identidade racial branca que está relacionada a uma posição social privilegiada frente a pessoas classificadas como não brancas é ainda inicial no campo da fenomenologia. Diante disso, este trabalho se propôs a pensar o tema e usou um filme de grande audiência nacional, a obra “Que Horas Ela Volta?”(2015) como dado de pesquisa. Foi realizada uma análise fílmica com enfoque fenomenológico acerca dos aspectos da branquitude presentes no cinema brasileiro e as seguintes unidades de significado foram encontradas e analisadas: superioridade branca, encontro com a mulher racializada e fragilidade branca. O contexto do filme em que as interações se dão dentro de uma relação empregadora-trabalhadora doméstica traz características específicas para a vivência da branquitude e deixam situações de racismo invisibilizadas. Associação de Pesquisas em Fenomenologia (APFeno)2023-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://phenomenology.com.br/index.php/phe/article/view/170Phenomenology, Humanities and Sciences; Vol. 4 No. 2 (2023): Phenomenology, Humanities and Sciences; 82-94Phenomenology, Humanities and Sciences; Vol. 4 Núm. 2 (2023): Phenomenology, Humanities and Sciences; 82-94Phenomenology, Humanities and Sciences; v. 4 n. 2 (2023): Phenomenology, Humanities and Sciences; 82-942675-4673reponame:Phenomenology, Humanities and Sciencesinstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://phenomenology.com.br/index.php/phe/article/view/170/124Copyright (c) 2023 Phenomenology, Humanities and Sciencesinfo:eu-repo/semantics/openAccessPalu da Silva, GabrielaMühl, Camila2024-04-16T16:16:47Zoai:phenomenology.com.br:article/170Revistahttps://phenomenology.com.br/index.php/phePUBhttps://phenomenology.com.br/index.php/index/oaicontato@phenomenology.com.br || aholanda@yahoo.com2675-46732675-4673opendoar:2024-04-16T16:16:47Phenomenology, Humanities and Sciences - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv A experiência da branquitude no Brasil uma análise do filme “Que horas ela volta”
title A experiência da branquitude no Brasil uma análise do filme “Que horas ela volta”
spellingShingle A experiência da branquitude no Brasil uma análise do filme “Que horas ela volta”
Palu da Silva, Gabriela
Branquitude
Raça
Cinema
Fenomenologia
Sociedade brasileira
Whiteness
Race
Cinema
Phenomenology
Brazilian society
Blancura
Raza
Cine
Fenomenología
Sociedad brasileña
title_short A experiência da branquitude no Brasil uma análise do filme “Que horas ela volta”
title_full A experiência da branquitude no Brasil uma análise do filme “Que horas ela volta”
title_fullStr A experiência da branquitude no Brasil uma análise do filme “Que horas ela volta”
title_full_unstemmed A experiência da branquitude no Brasil uma análise do filme “Que horas ela volta”
title_sort A experiência da branquitude no Brasil uma análise do filme “Que horas ela volta”
author Palu da Silva, Gabriela
author_facet Palu da Silva, Gabriela
Mühl, Camila
author_role author
author2 Mühl, Camila
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Palu da Silva, Gabriela
Mühl, Camila
dc.subject.por.fl_str_mv Branquitude
Raça
Cinema
Fenomenologia
Sociedade brasileira
Whiteness
Race
Cinema
Phenomenology
Brazilian society
Blancura
Raza
Cine
Fenomenología
Sociedad brasileña
topic Branquitude
Raça
Cinema
Fenomenologia
Sociedade brasileira
Whiteness
Race
Cinema
Phenomenology
Brazilian society
Blancura
Raza
Cine
Fenomenología
Sociedad brasileña
description Despite the fallacious discourse of racial democracy, the racism present in Brazil harms thousands of people daily. Nevertheless, the study of whiteness as the white racial identity that is related to a privileged social position in front of persons classified as non-white is still initial in the phenomenology field. Thereby, the present study intended to think about this matter and utilized a film of a great national audience, “The Second Mother”(2015), as research data. A film analysis with a phenomenological approach was performed on behalf of the whiteness aspects present in Brazilian cinema, and the following meaning units were found and analyzed: white superiority, encounter with the rationalized woman, and white fragility. The film context in which the interactions occur within an employer-domestic worker relationship brings specific features to the whiteness livingness and makes the racism situations invisibilized. 
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://phenomenology.com.br/index.php/phe/article/view/170
url https://phenomenology.com.br/index.php/phe/article/view/170
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://phenomenology.com.br/index.php/phe/article/view/170/124
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Phenomenology, Humanities and Sciences
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Phenomenology, Humanities and Sciences
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação de Pesquisas em Fenomenologia (APFeno)
publisher.none.fl_str_mv Associação de Pesquisas em Fenomenologia (APFeno)
dc.source.none.fl_str_mv Phenomenology, Humanities and Sciences; Vol. 4 No. 2 (2023): Phenomenology, Humanities and Sciences; 82-94
Phenomenology, Humanities and Sciences; Vol. 4 Núm. 2 (2023): Phenomenology, Humanities and Sciences; 82-94
Phenomenology, Humanities and Sciences; v. 4 n. 2 (2023): Phenomenology, Humanities and Sciences; 82-94
2675-4673
reponame:Phenomenology, Humanities and Sciences
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Phenomenology, Humanities and Sciences
collection Phenomenology, Humanities and Sciences
repository.name.fl_str_mv Phenomenology, Humanities and Sciences - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv contato@phenomenology.com.br || aholanda@yahoo.com
_version_ 1796798427917451264