NARRATIVAS DE LA PRÁCTICA COMO ESTRATEGIA DE LA CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO EN LA FORMACIÓN DE LOS PROFESIONALES DE SALUD

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Albuquerque, Verônica Santos
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Moreira, Carlos Otávio Fiúza, Tanji, Suzelaine, Martins, André Vianna
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educar em Revista
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13345
Resumo: This article presents some possibilities for use of practice reports, as a strategy for knowledge construction on health professionals’ formation. It was developed based on a group of teachers (tutors) experiences on Nursing Graduation Course of UNIFESO (Teresópolis, RJ). The discussion focus is the relation between learning and experience, based on John Dewey and David Ausubel reflections. Among the discussed subjects, we highlighted the valorization of previous experiences brought by students, the work on spaces of professional practice and the concept of meaningful learning.     
id UFPR-4_5c6691e6cc98b2af6f511bac7150df4d
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/13345
network_acronym_str UFPR-4
network_name_str Educar em Revista
repository_id_str
spelling NARRATIVAS DE LA PRÁCTICA COMO ESTRATEGIA DE LA CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO EN LA FORMACIÓN DE LOS PROFESIONALES DE SALUDA NARRATIVA DA PRÁTICA COMO UMA ESTRATÉGIA DE CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO NA FORMAÇÃO SUPERIOR EM SAÚDEPRACTICE REPORTS AS A STRATEGY FOR KNOWLEDGE CONSTRUCTION IN HEALTH PROFESSIONAL GRADUATIONS COURSESeducação; Ensino-Aprendizagem;Educação; Educação em Saúde, Experiência, Aprendizagem Significativa.Educação This article presents some possibilities for use of practice reports, as a strategy for knowledge construction on health professionals’ formation. It was developed based on a group of teachers (tutors) experiences on Nursing Graduation Course of UNIFESO (Teresópolis, RJ). The discussion focus is the relation between learning and experience, based on John Dewey and David Ausubel reflections. Among the discussed subjects, we highlighted the valorization of previous experiences brought by students, the work on spaces of professional practice and the concept of meaningful learning.      El artículo presenta algunas posibilidades de uso de narrativas de la práctica como estrategia de la construcción del conocimiento en la formación de los profesionales de salud, teniendo como base la experiencia de un grupo de profesores (preceptorales) del curso de la graduación en el oficio de enfermera del UNIFESO (Teresópolis, RJ). El núcleo de la pelea es la relación entre aprender y experiencia, de las reflexiones de John Dewey y David Ausubel. Entre los temas discutidos, son distinguidos él valuación de la experiencia anterior de los estudiantes, el trabajo en escenas de práctico y la idea de aprender significativo. O artigo apresenta algumas possibilidades de utilização de narrativas da prática como estratégia de construção do conhecimento na formação de profissionais de saúde, tendo como base a experiência de um grupo de professores (tutores) do Curso de Graduação em Enfermagem do UNIFESO (Teresópolis, RJ). O núcleo da discussão é a relação entre aprendizagem e experiência, a partir das reflexões de John Dewey e David Ausubel. Entre os temas discutidos, destacam-se a valorização da experiência prévia dos estudantes, o trabalho em cenários de prática e a idéia de aprendizagem significativa.UFPR2010-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13345Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 191-205Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 191-205Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 191-2051984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13345/14011https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13345/30982Albuquerque, Verônica SantosMoreira, Carlos Otávio FiúzaTanji, SuzelaineMartins, André Viannainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:55:34Zoai:revistas.ufpr.br:article/13345Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:55:34Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv NARRATIVAS DE LA PRÁCTICA COMO ESTRATEGIA DE LA CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO EN LA FORMACIÓN DE LOS PROFESIONALES DE SALUD
A NARRATIVA DA PRÁTICA COMO UMA ESTRATÉGIA DE CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO NA FORMAÇÃO SUPERIOR EM SAÚDE
PRACTICE REPORTS AS A STRATEGY FOR KNOWLEDGE CONSTRUCTION IN HEALTH PROFESSIONAL GRADUATIONS COURSES
title NARRATIVAS DE LA PRÁCTICA COMO ESTRATEGIA DE LA CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO EN LA FORMACIÓN DE LOS PROFESIONALES DE SALUD
spellingShingle NARRATIVAS DE LA PRÁCTICA COMO ESTRATEGIA DE LA CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO EN LA FORMACIÓN DE LOS PROFESIONALES DE SALUD
Albuquerque, Verônica Santos
educação; Ensino-Aprendizagem;
Educação; Educação em Saúde, Experiência, Aprendizagem Significativa.
Educação
title_short NARRATIVAS DE LA PRÁCTICA COMO ESTRATEGIA DE LA CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO EN LA FORMACIÓN DE LOS PROFESIONALES DE SALUD
title_full NARRATIVAS DE LA PRÁCTICA COMO ESTRATEGIA DE LA CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO EN LA FORMACIÓN DE LOS PROFESIONALES DE SALUD
title_fullStr NARRATIVAS DE LA PRÁCTICA COMO ESTRATEGIA DE LA CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO EN LA FORMACIÓN DE LOS PROFESIONALES DE SALUD
title_full_unstemmed NARRATIVAS DE LA PRÁCTICA COMO ESTRATEGIA DE LA CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO EN LA FORMACIÓN DE LOS PROFESIONALES DE SALUD
title_sort NARRATIVAS DE LA PRÁCTICA COMO ESTRATEGIA DE LA CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO EN LA FORMACIÓN DE LOS PROFESIONALES DE SALUD
author Albuquerque, Verônica Santos
author_facet Albuquerque, Verônica Santos
Moreira, Carlos Otávio Fiúza
Tanji, Suzelaine
Martins, André Vianna
author_role author
author2 Moreira, Carlos Otávio Fiúza
Tanji, Suzelaine
Martins, André Vianna
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Albuquerque, Verônica Santos
Moreira, Carlos Otávio Fiúza
Tanji, Suzelaine
Martins, André Vianna
dc.subject.por.fl_str_mv educação; Ensino-Aprendizagem;
Educação; Educação em Saúde, Experiência, Aprendizagem Significativa.
Educação
topic educação; Ensino-Aprendizagem;
Educação; Educação em Saúde, Experiência, Aprendizagem Significativa.
Educação
description This article presents some possibilities for use of practice reports, as a strategy for knowledge construction on health professionals’ formation. It was developed based on a group of teachers (tutors) experiences on Nursing Graduation Course of UNIFESO (Teresópolis, RJ). The discussion focus is the relation between learning and experience, based on John Dewey and David Ausubel reflections. Among the discussed subjects, we highlighted the valorization of previous experiences brought by students, the work on spaces of professional practice and the concept of meaningful learning.     
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13345
url https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13345
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13345/14011
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13345/30982
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPR
publisher.none.fl_str_mv UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 191-205
Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 191-205
Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 191-205
1984-0411
0104-4060
reponame:Educar em Revista
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Educar em Revista
collection Educar em Revista
repository.name.fl_str_mv Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br
_version_ 1799711895407558656