NARRATIVAS DE LA PRÁCTICA COMO ESTRATEGIA DE LA CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO EN LA FORMACIÓN DE LOS PROFESIONALES DE SALUD
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educar em Revista |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13345 |
Resumo: | This article presents some possibilities for use of practice reports, as a strategy for knowledge construction on health professionals’ formation. It was developed based on a group of teachers (tutors) experiences on Nursing Graduation Course of UNIFESO (Teresópolis, RJ). The discussion focus is the relation between learning and experience, based on John Dewey and David Ausubel reflections. Among the discussed subjects, we highlighted the valorization of previous experiences brought by students, the work on spaces of professional practice and the concept of meaningful learning. |
id |
UFPR-4_5c6691e6cc98b2af6f511bac7150df4d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/13345 |
network_acronym_str |
UFPR-4 |
network_name_str |
Educar em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
NARRATIVAS DE LA PRÁCTICA COMO ESTRATEGIA DE LA CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO EN LA FORMACIÓN DE LOS PROFESIONALES DE SALUDA NARRATIVA DA PRÁTICA COMO UMA ESTRATÉGIA DE CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO NA FORMAÇÃO SUPERIOR EM SAÚDEPRACTICE REPORTS AS A STRATEGY FOR KNOWLEDGE CONSTRUCTION IN HEALTH PROFESSIONAL GRADUATIONS COURSESeducação; Ensino-Aprendizagem;Educação; Educação em Saúde, Experiência, Aprendizagem Significativa.Educação This article presents some possibilities for use of practice reports, as a strategy for knowledge construction on health professionals’ formation. It was developed based on a group of teachers (tutors) experiences on Nursing Graduation Course of UNIFESO (Teresópolis, RJ). The discussion focus is the relation between learning and experience, based on John Dewey and David Ausubel reflections. Among the discussed subjects, we highlighted the valorization of previous experiences brought by students, the work on spaces of professional practice and the concept of meaningful learning. El artículo presenta algunas posibilidades de uso de narrativas de la práctica como estrategia de la construcción del conocimiento en la formación de los profesionales de salud, teniendo como base la experiencia de un grupo de profesores (preceptorales) del curso de la graduación en el oficio de enfermera del UNIFESO (Teresópolis, RJ). El núcleo de la pelea es la relación entre aprender y experiencia, de las reflexiones de John Dewey y David Ausubel. Entre los temas discutidos, son distinguidos él valuación de la experiencia anterior de los estudiantes, el trabajo en escenas de práctico y la idea de aprender significativo. O artigo apresenta algumas possibilidades de utilização de narrativas da prática como estratégia de construção do conhecimento na formação de profissionais de saúde, tendo como base a experiência de um grupo de professores (tutores) do Curso de Graduação em Enfermagem do UNIFESO (Teresópolis, RJ). O núcleo da discussão é a relação entre aprendizagem e experiência, a partir das reflexões de John Dewey e David Ausubel. Entre os temas discutidos, destacam-se a valorização da experiência prévia dos estudantes, o trabalho em cenários de prática e a idéia de aprendizagem significativa.UFPR2010-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13345Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 191-205Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 191-205Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 191-2051984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13345/14011https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13345/30982Albuquerque, Verônica SantosMoreira, Carlos Otávio FiúzaTanji, SuzelaineMartins, André Viannainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:55:34Zoai:revistas.ufpr.br:article/13345Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:55:34Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
NARRATIVAS DE LA PRÁCTICA COMO ESTRATEGIA DE LA CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO EN LA FORMACIÓN DE LOS PROFESIONALES DE SALUD A NARRATIVA DA PRÁTICA COMO UMA ESTRATÉGIA DE CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO NA FORMAÇÃO SUPERIOR EM SAÚDE PRACTICE REPORTS AS A STRATEGY FOR KNOWLEDGE CONSTRUCTION IN HEALTH PROFESSIONAL GRADUATIONS COURSES |
title |
NARRATIVAS DE LA PRÁCTICA COMO ESTRATEGIA DE LA CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO EN LA FORMACIÓN DE LOS PROFESIONALES DE SALUD |
spellingShingle |
NARRATIVAS DE LA PRÁCTICA COMO ESTRATEGIA DE LA CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO EN LA FORMACIÓN DE LOS PROFESIONALES DE SALUD Albuquerque, Verônica Santos educação; Ensino-Aprendizagem; Educação; Educação em Saúde, Experiência, Aprendizagem Significativa. Educação |
title_short |
NARRATIVAS DE LA PRÁCTICA COMO ESTRATEGIA DE LA CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO EN LA FORMACIÓN DE LOS PROFESIONALES DE SALUD |
title_full |
NARRATIVAS DE LA PRÁCTICA COMO ESTRATEGIA DE LA CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO EN LA FORMACIÓN DE LOS PROFESIONALES DE SALUD |
title_fullStr |
NARRATIVAS DE LA PRÁCTICA COMO ESTRATEGIA DE LA CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO EN LA FORMACIÓN DE LOS PROFESIONALES DE SALUD |
title_full_unstemmed |
NARRATIVAS DE LA PRÁCTICA COMO ESTRATEGIA DE LA CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO EN LA FORMACIÓN DE LOS PROFESIONALES DE SALUD |
title_sort |
NARRATIVAS DE LA PRÁCTICA COMO ESTRATEGIA DE LA CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO EN LA FORMACIÓN DE LOS PROFESIONALES DE SALUD |
author |
Albuquerque, Verônica Santos |
author_facet |
Albuquerque, Verônica Santos Moreira, Carlos Otávio Fiúza Tanji, Suzelaine Martins, André Vianna |
author_role |
author |
author2 |
Moreira, Carlos Otávio Fiúza Tanji, Suzelaine Martins, André Vianna |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Albuquerque, Verônica Santos Moreira, Carlos Otávio Fiúza Tanji, Suzelaine Martins, André Vianna |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação; Ensino-Aprendizagem; Educação; Educação em Saúde, Experiência, Aprendizagem Significativa. Educação |
topic |
educação; Ensino-Aprendizagem; Educação; Educação em Saúde, Experiência, Aprendizagem Significativa. Educação |
description |
This article presents some possibilities for use of practice reports, as a strategy for knowledge construction on health professionals’ formation. It was developed based on a group of teachers (tutors) experiences on Nursing Graduation Course of UNIFESO (Teresópolis, RJ). The discussion focus is the relation between learning and experience, based on John Dewey and David Ausubel reflections. Among the discussed subjects, we highlighted the valorization of previous experiences brought by students, the work on spaces of professional practice and the concept of meaningful learning. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13345 |
url |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13345 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13345/14011 https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13345/30982 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 191-205 Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 191-205 Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 191-205 1984-0411 0104-4060 reponame:Educar em Revista instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Educar em Revista |
collection |
Educar em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br |
_version_ |
1799711895407558656 |