Relatos da caixa preta: representações como elemento da cultura escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida Neto, Antonio Simplicio
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educar em Revista
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12323
Resumo: This article is about the concept of representations on the perspective offered by Henri Lefebvre, with the intention of put it in way to the discussion about methodologic authority and proceeding in the analysis of the “school culture”, after a search made using history teachers interviews who had teached between 1965-75 and 1985-95, about the utopic dimension in the instruction of that subject. The representations, according the perpective used, are knowed not like an element to be overcommed in the searching of a more factual true, but like a strong level of reality, inciting or blocking desires, raising the immobilization or conformisms, causing actions and break impulses, causing creative practices or merely reproductives, producing falacies or anunciating the poiesis, the creative act.Key words: representations,school culture, school discipline, history teaching, utopia
id UFPR-4_79e6df1a2de9247ff4e56109f014444d
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/12323
network_acronym_str UFPR-4
network_name_str Educar em Revista
repository_id_str
spelling Relatos da caixa preta: representações como elemento da cultura escolarReports of the black box: representations how an element of the school cultureEducação;CurrículoEducar;curróiculo7.08.05.00-8This article is about the concept of representations on the perspective offered by Henri Lefebvre, with the intention of put it in way to the discussion about methodologic authority and proceeding in the analysis of the “school culture”, after a search made using history teachers interviews who had teached between 1965-75 and 1985-95, about the utopic dimension in the instruction of that subject. The representations, according the perpective used, are knowed not like an element to be overcommed in the searching of a more factual true, but like a strong level of reality, inciting or blocking desires, raising the immobilization or conformisms, causing actions and break impulses, causing creative practices or merely reproductives, producing falacies or anunciating the poiesis, the creative act.Key words: representations,school culture, school discipline, history teaching, utopiaNeste artigo discute-se o conceito de “representação” na perspectiva proposta por Henri Lefebvre com o intuito de contribuir para o debate acerca das fontes e procedimentos metodológicos na análise das “culturas escolares”, a partir de pesquisa realizada com professores de História que lecionaram em 1965-1975 e 1985-1995, sobre a dimensão utópica presente no ensino dessa disciplina. As representações, segundo a ótica aqui adotada, são entendidas não como elemento a ser superado na busca de uma verdade mais concreta, mas como um nível da realidade que se constitui como força, estimulando ou bloqueando desejos, levando ao imobilismo ou conformismo, disparando ações e freando impulsos, ensejando práticas criadoras ou meramente reprodutivas, produzindo simulacros ou anunciando a poiesis, o ato criativo.Palavras-chave: representação; cultura escolar; disciplina escolar; ensino de história; utopia. UFPRAlmeida Neto, Antonio Simplicio2010-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12323Educar em Revista; v. 26, n. 37 (2010); p. 173-189Educar em Revista; v. 26, n. 37 (2010); p. 173-189Educar em Revista; v. 26, n. 37 (2010); p. 173-1891984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12323/12444https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12323/31023info:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:59:22Zoai:revistas.ufpr.br:article/12323Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:59:22Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Relatos da caixa preta: representações como elemento da cultura escolar
Reports of the black box: representations how an element of the school culture
title Relatos da caixa preta: representações como elemento da cultura escolar
spellingShingle Relatos da caixa preta: representações como elemento da cultura escolar
Almeida Neto, Antonio Simplicio
Educação;Currículo
Educar;curróiculo
7.08.05.00-8
title_short Relatos da caixa preta: representações como elemento da cultura escolar
title_full Relatos da caixa preta: representações como elemento da cultura escolar
title_fullStr Relatos da caixa preta: representações como elemento da cultura escolar
title_full_unstemmed Relatos da caixa preta: representações como elemento da cultura escolar
title_sort Relatos da caixa preta: representações como elemento da cultura escolar
author Almeida Neto, Antonio Simplicio
author_facet Almeida Neto, Antonio Simplicio
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida Neto, Antonio Simplicio
dc.subject.por.fl_str_mv Educação;Currículo
Educar;curróiculo
7.08.05.00-8
topic Educação;Currículo
Educar;curróiculo
7.08.05.00-8
description This article is about the concept of representations on the perspective offered by Henri Lefebvre, with the intention of put it in way to the discussion about methodologic authority and proceeding in the analysis of the “school culture”, after a search made using history teachers interviews who had teached between 1965-75 and 1985-95, about the utopic dimension in the instruction of that subject. The representations, according the perpective used, are knowed not like an element to be overcommed in the searching of a more factual true, but like a strong level of reality, inciting or blocking desires, raising the immobilization or conformisms, causing actions and break impulses, causing creative practices or merely reproductives, producing falacies or anunciating the poiesis, the creative act.Key words: representations,school culture, school discipline, history teaching, utopia
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-04-14
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12323
url https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12323
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12323/12444
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12323/31023
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPR
publisher.none.fl_str_mv UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Educar em Revista; v. 26, n. 37 (2010); p. 173-189
Educar em Revista; v. 26, n. 37 (2010); p. 173-189
Educar em Revista; v. 26, n. 37 (2010); p. 173-189
1984-0411
0104-4060
reponame:Educar em Revista
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Educar em Revista
collection Educar em Revista
repository.name.fl_str_mv Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br
_version_ 1799711901424287744