Relatos da caixa preta: representações como elemento da cultura escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educar em Revista |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12323 |
Resumo: | This article is about the concept of representations on the perspective offered by Henri Lefebvre, with the intention of put it in way to the discussion about methodologic authority and proceeding in the analysis of the “school culture”, after a search made using history teachers interviews who had teached between 1965-75 and 1985-95, about the utopic dimension in the instruction of that subject. The representations, according the perpective used, are knowed not like an element to be overcommed in the searching of a more factual true, but like a strong level of reality, inciting or blocking desires, raising the immobilization or conformisms, causing actions and break impulses, causing creative practices or merely reproductives, producing falacies or anunciating the poiesis, the creative act.Key words: representations,school culture, school discipline, history teaching, utopia |
id |
UFPR-4_79e6df1a2de9247ff4e56109f014444d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/12323 |
network_acronym_str |
UFPR-4 |
network_name_str |
Educar em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Relatos da caixa preta: representações como elemento da cultura escolarReports of the black box: representations how an element of the school cultureEducação;CurrículoEducar;curróiculo7.08.05.00-8This article is about the concept of representations on the perspective offered by Henri Lefebvre, with the intention of put it in way to the discussion about methodologic authority and proceeding in the analysis of the “school culture”, after a search made using history teachers interviews who had teached between 1965-75 and 1985-95, about the utopic dimension in the instruction of that subject. The representations, according the perpective used, are knowed not like an element to be overcommed in the searching of a more factual true, but like a strong level of reality, inciting or blocking desires, raising the immobilization or conformisms, causing actions and break impulses, causing creative practices or merely reproductives, producing falacies or anunciating the poiesis, the creative act.Key words: representations,school culture, school discipline, history teaching, utopiaNeste artigo discute-se o conceito de “representação” na perspectiva proposta por Henri Lefebvre com o intuito de contribuir para o debate acerca das fontes e procedimentos metodológicos na análise das “culturas escolares”, a partir de pesquisa realizada com professores de História que lecionaram em 1965-1975 e 1985-1995, sobre a dimensão utópica presente no ensino dessa disciplina. As representações, segundo a ótica aqui adotada, são entendidas não como elemento a ser superado na busca de uma verdade mais concreta, mas como um nível da realidade que se constitui como força, estimulando ou bloqueando desejos, levando ao imobilismo ou conformismo, disparando ações e freando impulsos, ensejando práticas criadoras ou meramente reprodutivas, produzindo simulacros ou anunciando a poiesis, o ato criativo.Palavras-chave: representação; cultura escolar; disciplina escolar; ensino de história; utopia. UFPRAlmeida Neto, Antonio Simplicio2010-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12323Educar em Revista; v. 26, n. 37 (2010); p. 173-189Educar em Revista; v. 26, n. 37 (2010); p. 173-189Educar em Revista; v. 26, n. 37 (2010); p. 173-1891984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12323/12444https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12323/31023info:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:59:22Zoai:revistas.ufpr.br:article/12323Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:59:22Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relatos da caixa preta: representações como elemento da cultura escolar Reports of the black box: representations how an element of the school culture |
title |
Relatos da caixa preta: representações como elemento da cultura escolar |
spellingShingle |
Relatos da caixa preta: representações como elemento da cultura escolar Almeida Neto, Antonio Simplicio Educação;Currículo Educar;curróiculo 7.08.05.00-8 |
title_short |
Relatos da caixa preta: representações como elemento da cultura escolar |
title_full |
Relatos da caixa preta: representações como elemento da cultura escolar |
title_fullStr |
Relatos da caixa preta: representações como elemento da cultura escolar |
title_full_unstemmed |
Relatos da caixa preta: representações como elemento da cultura escolar |
title_sort |
Relatos da caixa preta: representações como elemento da cultura escolar |
author |
Almeida Neto, Antonio Simplicio |
author_facet |
Almeida Neto, Antonio Simplicio |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida Neto, Antonio Simplicio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação;Currículo Educar;curróiculo 7.08.05.00-8 |
topic |
Educação;Currículo Educar;curróiculo 7.08.05.00-8 |
description |
This article is about the concept of representations on the perspective offered by Henri Lefebvre, with the intention of put it in way to the discussion about methodologic authority and proceeding in the analysis of the “school culture”, after a search made using history teachers interviews who had teached between 1965-75 and 1985-95, about the utopic dimension in the instruction of that subject. The representations, according the perpective used, are knowed not like an element to be overcommed in the searching of a more factual true, but like a strong level of reality, inciting or blocking desires, raising the immobilization or conformisms, causing actions and break impulses, causing creative practices or merely reproductives, producing falacies or anunciating the poiesis, the creative act.Key words: representations,school culture, school discipline, history teaching, utopia |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-04-14 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12323 |
url |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12323 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12323/12444 https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/12323/31023 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educar em Revista; v. 26, n. 37 (2010); p. 173-189 Educar em Revista; v. 26, n. 37 (2010); p. 173-189 Educar em Revista; v. 26, n. 37 (2010); p. 173-189 1984-0411 0104-4060 reponame:Educar em Revista instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Educar em Revista |
collection |
Educar em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br |
_version_ |
1799711901424287744 |