Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Subtil, Maria José Dozza
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educar em Revista
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16974
Resumo: This article discusses the relation between music, media and school having as subjects of analysis children and teenagers, categories that are socially constructed by economic, cultural, technological and social influences. The theoretical support is taken from authors such as Adorno, Bourdieu and Canclini among others, in order to understand how students from public and private schools live, express and give meaning to musical objects, and also in which contexts and time it happens and under which mediations in a society in which the market influence prevails. The research tools (questionnaires, observations and interviews) show that although television is still an important means used for music consumption and fruition, for teenagers in special, the internet and the digital technologies are taking the lead. The theme is approached from the understanding of its totality and of the inherent contradictions in relation to the cultural objects in the contemporary technological society that promotes an approximation of the universe of distinct social classes by media consumption. School is seen as a mediation that can favor the production of knowledge about music concerning media culture in its social and historical dimension that can be used as an emancipation factor and critical awareness in relation to the wider society.
id UFPR-4_b9f67c0892dc19881633270adec88ae6
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/16974
network_acronym_str UFPR-4
network_name_str Educar em Revista
repository_id_str
spelling Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentesMusic, media and school: relations and contradictions highlighted by children and teenagersArte; Educação; MúsicaHistória da cultura musical; mídias e consumo; práticas escolares.Musica; Educação ArtísticaThis article discusses the relation between music, media and school having as subjects of analysis children and teenagers, categories that are socially constructed by economic, cultural, technological and social influences. The theoretical support is taken from authors such as Adorno, Bourdieu and Canclini among others, in order to understand how students from public and private schools live, express and give meaning to musical objects, and also in which contexts and time it happens and under which mediations in a society in which the market influence prevails. The research tools (questionnaires, observations and interviews) show that although television is still an important means used for music consumption and fruition, for teenagers in special, the internet and the digital technologies are taking the lead. The theme is approached from the understanding of its totality and of the inherent contradictions in relation to the cultural objects in the contemporary technological society that promotes an approximation of the universe of distinct social classes by media consumption. School is seen as a mediation that can favor the production of knowledge about music concerning media culture in its social and historical dimension that can be used as an emancipation factor and critical awareness in relation to the wider society. O presente texto reflete sobre  a relação entre músicas, mídias e escola tendo como sujeitos de análise crianças e   adolescentes, categorias  que se  constroem socialmente pelas determinações econômicas, culturais, tecnológicas e sociais.  Busca-se teorizar sobre as mídias a partir de autores como Adorno, Bourdieu e Canclini entre outros, para entender  como  alunos  de escolas públicas e particulares vivenciam, expressam  e significam os objetos musicais midiáticos, em que contextos,  tempos,  e sob quais mediações  numa sociedade  em que prevalecem os imperativos mercadológicos. Os instrumentos de pesquisa  (questionários, observações e entrevistas ) mostram que embora a televisão seja ainda um importante meio de consumo e  fruição da música, cada vez mais, em especial com os adolescentes,  a internet e as tecnologias digitais assumem a dianteira nesse processo. Aborda-se a temática a partir da compreensão da totalidade e da contradição inerentes à relação com os objetos culturais na sociedade tecnológica contemporânea que promove uma aproximação de universos de classes distintas pelo consumo midiático. A escola é vista como mediação que pode   favorecer a produção de conhecimentos sobre a música na explicitação  da cultura midiática em sua dimensão histórica e social  passível de ser  apropriada como fator de emancipação e de consciência crítica em relação à sociedade  mais ampla.UFPR2011-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16974Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 177-194Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 177-194Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 177-1941984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16974/16287https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16974/30947https://revistas.ufpr.br/educar/article/downloadSuppFile/16974/6227Subtil, Maria José Dozzainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:53:12Zoai:revistas.ufpr.br:article/16974Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:53:12Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentes
Music, media and school: relations and contradictions highlighted by children and teenagers
title Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentes
spellingShingle Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentes
Subtil, Maria José Dozza
Arte; Educação; Música
História da cultura musical; mídias e consumo; práticas escolares.
Musica; Educação Artística
title_short Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentes
title_full Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentes
title_fullStr Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentes
title_full_unstemmed Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentes
title_sort Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentes
author Subtil, Maria José Dozza
author_facet Subtil, Maria José Dozza
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Subtil, Maria José Dozza
dc.subject.por.fl_str_mv Arte; Educação; Música
História da cultura musical; mídias e consumo; práticas escolares.
Musica; Educação Artística
topic Arte; Educação; Música
História da cultura musical; mídias e consumo; práticas escolares.
Musica; Educação Artística
description This article discusses the relation between music, media and school having as subjects of analysis children and teenagers, categories that are socially constructed by economic, cultural, technological and social influences. The theoretical support is taken from authors such as Adorno, Bourdieu and Canclini among others, in order to understand how students from public and private schools live, express and give meaning to musical objects, and also in which contexts and time it happens and under which mediations in a society in which the market influence prevails. The research tools (questionnaires, observations and interviews) show that although television is still an important means used for music consumption and fruition, for teenagers in special, the internet and the digital technologies are taking the lead. The theme is approached from the understanding of its totality and of the inherent contradictions in relation to the cultural objects in the contemporary technological society that promotes an approximation of the universe of distinct social classes by media consumption. School is seen as a mediation that can favor the production of knowledge about music concerning media culture in its social and historical dimension that can be used as an emancipation factor and critical awareness in relation to the wider society.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-05-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16974
url https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16974
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16974/16287
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16974/30947
https://revistas.ufpr.br/educar/article/downloadSuppFile/16974/6227
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPR
publisher.none.fl_str_mv UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 177-194
Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 177-194
Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 177-194
1984-0411
0104-4060
reponame:Educar em Revista
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Educar em Revista
collection Educar em Revista
repository.name.fl_str_mv Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br
_version_ 1799711900959768576