Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educar em Revista |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16974 |
Resumo: | This article discusses the relation between music, media and school having as subjects of analysis children and teenagers, categories that are socially constructed by economic, cultural, technological and social influences. The theoretical support is taken from authors such as Adorno, Bourdieu and Canclini among others, in order to understand how students from public and private schools live, express and give meaning to musical objects, and also in which contexts and time it happens and under which mediations in a society in which the market influence prevails. The research tools (questionnaires, observations and interviews) show that although television is still an important means used for music consumption and fruition, for teenagers in special, the internet and the digital technologies are taking the lead. The theme is approached from the understanding of its totality and of the inherent contradictions in relation to the cultural objects in the contemporary technological society that promotes an approximation of the universe of distinct social classes by media consumption. School is seen as a mediation that can favor the production of knowledge about music concerning media culture in its social and historical dimension that can be used as an emancipation factor and critical awareness in relation to the wider society. |
id |
UFPR-4_b9f67c0892dc19881633270adec88ae6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/16974 |
network_acronym_str |
UFPR-4 |
network_name_str |
Educar em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentesMusic, media and school: relations and contradictions highlighted by children and teenagersArte; Educação; MúsicaHistória da cultura musical; mídias e consumo; práticas escolares.Musica; Educação ArtísticaThis article discusses the relation between music, media and school having as subjects of analysis children and teenagers, categories that are socially constructed by economic, cultural, technological and social influences. The theoretical support is taken from authors such as Adorno, Bourdieu and Canclini among others, in order to understand how students from public and private schools live, express and give meaning to musical objects, and also in which contexts and time it happens and under which mediations in a society in which the market influence prevails. The research tools (questionnaires, observations and interviews) show that although television is still an important means used for music consumption and fruition, for teenagers in special, the internet and the digital technologies are taking the lead. The theme is approached from the understanding of its totality and of the inherent contradictions in relation to the cultural objects in the contemporary technological society that promotes an approximation of the universe of distinct social classes by media consumption. School is seen as a mediation that can favor the production of knowledge about music concerning media culture in its social and historical dimension that can be used as an emancipation factor and critical awareness in relation to the wider society. O presente texto reflete sobre a relação entre músicas, mídias e escola tendo como sujeitos de análise crianças e adolescentes, categorias que se constroem socialmente pelas determinações econômicas, culturais, tecnológicas e sociais. Busca-se teorizar sobre as mídias a partir de autores como Adorno, Bourdieu e Canclini entre outros, para entender como alunos de escolas públicas e particulares vivenciam, expressam e significam os objetos musicais midiáticos, em que contextos, tempos, e sob quais mediações numa sociedade em que prevalecem os imperativos mercadológicos. Os instrumentos de pesquisa (questionários, observações e entrevistas ) mostram que embora a televisão seja ainda um importante meio de consumo e fruição da música, cada vez mais, em especial com os adolescentes, a internet e as tecnologias digitais assumem a dianteira nesse processo. Aborda-se a temática a partir da compreensão da totalidade e da contradição inerentes à relação com os objetos culturais na sociedade tecnológica contemporânea que promove uma aproximação de universos de classes distintas pelo consumo midiático. A escola é vista como mediação que pode favorecer a produção de conhecimentos sobre a música na explicitação da cultura midiática em sua dimensão histórica e social passível de ser apropriada como fator de emancipação e de consciência crítica em relação à sociedade mais ampla.UFPR2011-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16974Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 177-194Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 177-194Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 177-1941984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16974/16287https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16974/30947https://revistas.ufpr.br/educar/article/downloadSuppFile/16974/6227Subtil, Maria José Dozzainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:53:12Zoai:revistas.ufpr.br:article/16974Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:53:12Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentes Music, media and school: relations and contradictions highlighted by children and teenagers |
title |
Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentes |
spellingShingle |
Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentes Subtil, Maria José Dozza Arte; Educação; Música História da cultura musical; mídias e consumo; práticas escolares. Musica; Educação Artística |
title_short |
Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentes |
title_full |
Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentes |
title_fullStr |
Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentes |
title_full_unstemmed |
Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentes |
title_sort |
Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentes |
author |
Subtil, Maria José Dozza |
author_facet |
Subtil, Maria José Dozza |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Subtil, Maria José Dozza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte; Educação; Música História da cultura musical; mídias e consumo; práticas escolares. Musica; Educação Artística |
topic |
Arte; Educação; Música História da cultura musical; mídias e consumo; práticas escolares. Musica; Educação Artística |
description |
This article discusses the relation between music, media and school having as subjects of analysis children and teenagers, categories that are socially constructed by economic, cultural, technological and social influences. The theoretical support is taken from authors such as Adorno, Bourdieu and Canclini among others, in order to understand how students from public and private schools live, express and give meaning to musical objects, and also in which contexts and time it happens and under which mediations in a society in which the market influence prevails. The research tools (questionnaires, observations and interviews) show that although television is still an important means used for music consumption and fruition, for teenagers in special, the internet and the digital technologies are taking the lead. The theme is approached from the understanding of its totality and of the inherent contradictions in relation to the cultural objects in the contemporary technological society that promotes an approximation of the universe of distinct social classes by media consumption. School is seen as a mediation that can favor the production of knowledge about music concerning media culture in its social and historical dimension that can be used as an emancipation factor and critical awareness in relation to the wider society. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-05-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16974 |
url |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16974 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16974/16287 https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16974/30947 https://revistas.ufpr.br/educar/article/downloadSuppFile/16974/6227 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 177-194 Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 177-194 Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 177-194 1984-0411 0104-4060 reponame:Educar em Revista instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Educar em Revista |
collection |
Educar em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br |
_version_ |
1799711900959768576 |