Meninas! Sejam educadas por Barbie e “com” a Barbie...
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educar em Revista |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/15219 |
Resumo: | Ever since children are born, they live certain social experiences that are determined by the fact of being boys or girls. What conceptions of gender, body and childhood are presented by a doll that wants to be the best friend of the child-girl? This article analyzes the success of the Barbie doll, the ways to educate girls and the advertising mechanisms that configure its versatile personality and produce certain ways of thinking, acting and relating with the world. |
id |
UFPR-4_e2963dfbc8b5df789616c23fded22e14 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/15219 |
network_acronym_str |
UFPR-4 |
network_name_str |
Educar em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Meninas! Sejam educadas por Barbie e “com” a Barbie...Girls! Be educated by Barbie and “with” Barbie…EducaçãoEducar; ensino-aprendizagemEducaçãoEver since children are born, they live certain social experiences that are determined by the fact of being boys or girls. What conceptions of gender, body and childhood are presented by a doll that wants to be the best friend of the child-girl? This article analyzes the success of the Barbie doll, the ways to educate girls and the advertising mechanisms that configure its versatile personality and produce certain ways of thinking, acting and relating with the world.Desde que nascem, as crianças vivenciam certas experiências sociais que são determinadas pelo fato de serem meninos ou meninas. Que concepções de gênero, corpo e infância são apresentadas por uma boneca que quer ser a melhor amiga da criança-menina? Este artigo analisa o sucesso da boneca Barbie, os modos de educar meninas e os mecanismos publicitários que configuram sua personalidade versátil e produzem certos modos de pensar, agir e relacionar-se com o mundo. UFPR2011-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/15219Educar em Revista; v. 27, n. 41 (2011); p. 147-163Educar em Revista; v. 27, n. 41 (2011); p. 147-163Educar em Revista; v. 27, n. 41 (2011); p. 147-1631984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/15219/16755https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/15219/30928Roveri, Fernanda TheodoroSoares, Carmen Lúciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:52:22Zoai:revistas.ufpr.br:article/15219Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:52:22Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Meninas! Sejam educadas por Barbie e “com” a Barbie... Girls! Be educated by Barbie and “with” Barbie… |
title |
Meninas! Sejam educadas por Barbie e “com” a Barbie... |
spellingShingle |
Meninas! Sejam educadas por Barbie e “com” a Barbie... Roveri, Fernanda Theodoro Educação Educar; ensino-aprendizagem Educação |
title_short |
Meninas! Sejam educadas por Barbie e “com” a Barbie... |
title_full |
Meninas! Sejam educadas por Barbie e “com” a Barbie... |
title_fullStr |
Meninas! Sejam educadas por Barbie e “com” a Barbie... |
title_full_unstemmed |
Meninas! Sejam educadas por Barbie e “com” a Barbie... |
title_sort |
Meninas! Sejam educadas por Barbie e “com” a Barbie... |
author |
Roveri, Fernanda Theodoro |
author_facet |
Roveri, Fernanda Theodoro Soares, Carmen Lúcia |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Carmen Lúcia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Roveri, Fernanda Theodoro Soares, Carmen Lúcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Educar; ensino-aprendizagem Educação |
topic |
Educação Educar; ensino-aprendizagem Educação |
description |
Ever since children are born, they live certain social experiences that are determined by the fact of being boys or girls. What conceptions of gender, body and childhood are presented by a doll that wants to be the best friend of the child-girl? This article analyzes the success of the Barbie doll, the ways to educate girls and the advertising mechanisms that configure its versatile personality and produce certain ways of thinking, acting and relating with the world. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-09-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/15219 |
url |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/15219 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/15219/16755 https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/15219/30928 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educar em Revista; v. 27, n. 41 (2011); p. 147-163 Educar em Revista; v. 27, n. 41 (2011); p. 147-163 Educar em Revista; v. 27, n. 41 (2011); p. 147-163 1984-0411 0104-4060 reponame:Educar em Revista instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Educar em Revista |
collection |
Educar em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br |
_version_ |
1799711901998907392 |