Análise das redes de relacionamento produzidas com a aplicação do marketing científico digital dos periódicos científicos da Ciência da Informação no Brasil
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | AtoZ (Curitiba) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/86854 |
Resumo: | Introduction: Digital social networks have changed the various ecosystems that exist in the society of the digital age. In this process of change, communication is essential for knowledge formation and, consequently, for science. The study analyzes the application of digital scientific marketing in the use of the digital social networks Facebook and Instagram available from scientific journals in Information Science in Brazil. Method: The methodological course is characterized by a bibliographic research and data collection, of an applied nature and with a descriptive, qualitative and quantitative approach. It adopts Social Network Analysis and the help of Fanpage Karma and NodeXL to represent the graphs. Results: Points out that the adoption of digital scientific marketing, as a tool for publicizing science, occurs timidly in scientific journals of Information Science in Brazil. Conclusion: It shows that digital scientific marketing applied to the Instagram network has greater engagement by information users. |
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Análise das redes de relacionamento produzidas com a aplicação do marketing científico digital dos periódicos científicos da Ciência da Informação no BrasilAnalysis of relationship networks with the application of digital scientific marketing of scientific journals of Information Science in BrazilCIÊNCIA DA INFORMAÇÃO: PROCESSOS DE DISSEMINAÇÃO DA INFORMAÇÃORedes sociais digitais; Marketing científico digital; Comunicação; Análise de redes sociais.Digital social networks; Digital scientific marketing; Communication; Social network analysis.Introduction: Digital social networks have changed the various ecosystems that exist in the society of the digital age. In this process of change, communication is essential for knowledge formation and, consequently, for science. The study analyzes the application of digital scientific marketing in the use of the digital social networks Facebook and Instagram available from scientific journals in Information Science in Brazil. Method: The methodological course is characterized by a bibliographic research and data collection, of an applied nature and with a descriptive, qualitative and quantitative approach. It adopts Social Network Analysis and the help of Fanpage Karma and NodeXL to represent the graphs. Results: Points out that the adoption of digital scientific marketing, as a tool for publicizing science, occurs timidly in scientific journals of Information Science in Brazil. Conclusion: It shows that digital scientific marketing applied to the Instagram network has greater engagement by information users.Introdução: As redes sociais digitais mudaram os diversos ecossistemas existentes na sociedade da era digital. Neste processo de mudança, a comunicação é essencial para a formação do conhecimento e, consequentemente, para a ciência. O estudo analisa a aplicação do marketing científico digital na utilização das redes sociais digitais Facebook e Instagram disponíveis dos periódicos científicos em Ciência da Informação no Brasil. Método: O percurso metodológico caracteriza-se por uma pesquisa bibliográfica e de levantamento de dados, de natureza aplicada e com abordagem descritiva, qualitativa e quantitativa. Adota a Análise de Redes Sociais e o auxílio da Fanpage Karma e do NodeXL para representar os grafos. Resultados: Aponta que a adoção do marketing científico digital, como ferramenta para publicização da ciência, ocorre timidamente nos periódicos científicos da Ciência da Informação no Brasil. Conclusão: Evidencia que o marketing científico digital aplicado à rede Instagram apresenta maior engajamento pelos usuários da informação. Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPRRamos, Bruno SoaresSilva, Alzira Karla Araújo daFreire, Gustavo Henrique de Araújo2023-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresAvaliado pelos paresMétodo de Análise de Redes Sociaisapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/8685410.5380/atoz.v12i0.86854AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 12 (2023); 1 - 15AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 12 (2023); 1 - 15AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 12 (2023); 1 - 152237-826X10.5380/atoz.v12i0reponame:AtoZ (Curitiba)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/86854/49142https://revistas.ufpr.br/atoz/article/downloadSuppFile/86854/54412https://revistas.ufpr.br/atoz/article/downloadSuppFile/86854/54413https://revistas.ufpr.br/atoz/article/downloadSuppFile/86854/54414https://revistas.ufpr.br/atoz/article/downloadSuppFile/86854/54415https://revistas.ufpr.br/atoz/article/downloadSuppFile/86854/54416https://revistas.ufpr.br/atoz/article/downloadSuppFile/86854/54417Direitos autorais 2023 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-22T22:25:23Zoai:revistas.ufpr.br:article/86854Revistahttp://revistas.ufpr.br/atozPUBhttp://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/atoz/oai||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com2237-826X2237-826Xopendoar:2024-02-22T22:25:23AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
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