VINHO, CONSUMO E SOCIEDADE: UMA ANÁLISE DA COLUNA “TINTOS & BRANCOS
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ação Midiática |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/acaomidiatica/article/view/25707 |
Resumo: | From the analysis of the oenogastronomical column “Tintos & Brancos” (Red & White),published weekly in the section Paladar (The Taste) of the brazilian newspaper O Estado de S.Paulo, this essay raises some thoughts about the representativeness of the consume of wine, atopic that has attracted growing interest on contemporary society. Moreover, the work wants toshow the importance of journalistic discourse and its construction of meaning that transcend thecontent of texts for the diffusion of the lexicon of wine and the way of life of the cultural segmentthat the connoisseur of wine belongs. Wine is seen as synonymous of refinement and pleasure inthe popular imagination. |
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VINHO, CONSUMO E SOCIEDADE: UMA ANÁLISE DA COLUNA “TINTOS & BRANCOSVINHO, CONSUMO E SOCIEDADE: UMA ANÁLISE DA COLUNA “TINTOS & BRANCOS”Consumer Society; Wine; JournalismSociedade de Consumo; Vinho; JornalismoFrom the analysis of the oenogastronomical column “Tintos & Brancos” (Red & White),published weekly in the section Paladar (The Taste) of the brazilian newspaper O Estado de S.Paulo, this essay raises some thoughts about the representativeness of the consume of wine, atopic that has attracted growing interest on contemporary society. Moreover, the work wants toshow the importance of journalistic discourse and its construction of meaning that transcend thecontent of texts for the diffusion of the lexicon of wine and the way of life of the cultural segmentthat the connoisseur of wine belongs. Wine is seen as synonymous of refinement and pleasure inthe popular imagination.A partir da análise da coluna enogastronômica “Tintos & Brancos”, publicada semanalmente nocaderno Paladar do jornal O Estado de S. Paulo2, este ensaio levanta algumas reflexões a respeitoda representatividade do consumo de vinhos, tema que tem despertado crescente interesse nasociedade contemporânea. Além disso, o trabalho procura mostrar a importância do discursojornalístico e de suas construções de sentido, que transcendem o conteúdo dos textos, para adifusão do léxico enológico e do modo de vida do segmento cultural a que pertence o apreciadorde vinho, bebida tida como sinônimo de requinte e prazer no imaginário popular.UFPRFernanda Melonio Da Costa, Fernanda2011-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/acaomidiatica/article/view/2570710.5380/am.v1i1.25707Ação Midiática – Estudos em Comunicação, Sociedade e Cultura.; Ed. 01 - JAN/JUN (2011)2238-070110.5380/am.v1i1reponame:Ação Midiáticainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/acaomidiatica/article/view/25707/17188info:eu-repo/semantics/openAccess2023-08-26T01:59:08Zoai:revistas.ufpr.br:article/25707Revistahttps://revistas.ufpr.br/acaomidiaticaPUBhttps://revistas.ufpr.br/acaomidiatica/oairevistaacaomidiatica@gmail.com||revistaacaomidiatica@gmail.com2238-07012238-0701opendoar:2023-08-26T01:59:08Ação Midiática - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
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