IMPLEMENTATION OF THE BALANCED SCORECARD: A PRACTICAL CASE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ceretta, Paulo Sérgio
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Joel de Quadros, Cláudio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: REAd (Porto Alegre. Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/42666
Resumo: The main objective of this paper is to evaluate the first results of the utilization of the Balanced Scorecard as a tool of performance management in the Hospital de Caridade of Carazinho. The process is described by the analysis of the Balanced Scorecard's four perspectives: financial perspective, customer perspective, internal business processes perspective, and learning and growth perspective, besides the community perspective adopted by the Hospital. The evaluation of the results aims to obtain subsidies to propose improvements in the conduction of the process. At the end of the study the conclusion is that, however short the period of effective implementation, the results obtained did not fully meet the expectations. The achievement of results that are not altogether satisfactory should not be viewed as something negative, but rather as possibilities of improvement, warning managers to develop a greater commitment, especially in the framing of clearer and more realistic strategic maps.
id UFRGS-13_15c9d014efc2a35d9f10e3240a118952
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/42666
network_acronym_str UFRGS-13
network_name_str REAd (Porto Alegre. Online)
repository_id_str
spelling IMPLEMENTATION OF THE BALANCED SCORECARD: A PRACTICAL CASEIMPLEMENTACION DEL BALANCED SCORECARD: UN CASO PRÁCTICOIMPLEMENTAÇÃO DO BALANCED SCORECARD: UM CASO PRÁTICOEvaluation measuresPerformanceBalanced ScorecardMedidas de evaluacióndesempeñobalanced scorecardMedidas de avaliaçãodesempenhobalanced scorecardThe main objective of this paper is to evaluate the first results of the utilization of the Balanced Scorecard as a tool of performance management in the Hospital de Caridade of Carazinho. The process is described by the analysis of the Balanced Scorecard's four perspectives: financial perspective, customer perspective, internal business processes perspective, and learning and growth perspective, besides the community perspective adopted by the Hospital. The evaluation of the results aims to obtain subsidies to propose improvements in the conduction of the process. At the end of the study the conclusion is that, however short the period of effective implementation, the results obtained did not fully meet the expectations. The achievement of results that are not altogether satisfactory should not be viewed as something negative, but rather as possibilities of improvement, warning managers to develop a greater commitment, especially in the framing of clearer and more realistic strategic maps.El principal objetivo de este trabajo es hacer una evaluación de los primeros resultados de la utilización del Balanced Scorecard como herramienta de gestión del desempeño en el Hospital de Caridade de Carazinho. El proceso es descripto por el análisis de las cuatro perspectivas del Balanced Scorecard, perspectiva de financiación, de los clientes, de los procesos internos y del aprendizado y crecimiento, además de la perspectiva de la comunidad, adoptada por el Hospital. La evaluación de los resultados tiene el objetivo de obtener subsidios para sugerir mejorías en la conducción del proceso. Al final del estudio se concluye que, aunque el período de efectiva implementación sea curto, los resultados obtenidos han quedado un poco abajo de las expectativas. La obtención de resultados no plenamente satisfatorios no se debe encarar como algo negativo, pero como posibilidades de mejorías, serviendo de alerta para que la administración desarrolle un mayor comprometimiento, principalmente en la estructuración de mapas estratégicos más claros y realistas.O principal objetivo deste trabalho é fazer uma avaliação dos primeiros resultados da utilização do Balanced Scorecard como ferramenta de gestão de desempenho no Hospital de Caridade de Carazinho. O processo é descrito pela análise das quatro perspectivas do Balanced Scorecard: perspectiva financeira, dos clientes, dos processos internos e do aprendizado e crescimento, além da perspectiva da comunidade, adotada pelo Hospital. A avaliação dos resultados tem o objetivo de obter subsídios para sugerir melhorias na condução do processo. Ao final do estudo conclui-se que, embora o período de efetiva implementação tenha sido curto os resultados obtidos ficaram um pouco abaixo das expectativas. A obtenção de resultados não plenamente satisfatórios não deve ser encarada como algo negativo, mas como uma possibilidade de melhorias, servindo de alerta para que a administração desenvolva um maior comprometimento, principalmente na estruturação de mapas estratégicos mais claros e realistas.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2013-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionScientific Article;artículo científico;Avaliado pelos paresartigo científico;application/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/42666Electronic Review of Administration; Vol. 9 No. 4 (2003): Edição 34 - Jul/Ago 2003Revista Electrónica de Administración; Vol. 9 Núm. 4 (2003): Edição 34 - Jul/Ago 2003Revista Eletrônica de Administração; v. 9 n. 4 (2003): Edição 34 - Jul/Ago 20031413-23111980-4164reponame:REAd (Porto Alegre. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/42666/27036Ceretta, Paulo SérgioJoel de Quadros, Cláudioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-09-17T17:02:50Zoai:seer.ufrgs.br:article/42666Revistahttp://seer.ufrgs.br/index.php/read/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/read/oaiea_read@ufrgs.br1413-23111413-2311opendoar:2013-09-17T17:02:50REAd (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv IMPLEMENTATION OF THE BALANCED SCORECARD: A PRACTICAL CASE
IMPLEMENTACION DEL BALANCED SCORECARD: UN CASO PRÁCTICO
IMPLEMENTAÇÃO DO BALANCED SCORECARD: UM CASO PRÁTICO
title IMPLEMENTATION OF THE BALANCED SCORECARD: A PRACTICAL CASE
spellingShingle IMPLEMENTATION OF THE BALANCED SCORECARD: A PRACTICAL CASE
Ceretta, Paulo Sérgio
Evaluation measures
Performance
Balanced Scorecard
Medidas de evaluación
desempeño
balanced scorecard
Medidas de avaliação
desempenho
balanced scorecard
title_short IMPLEMENTATION OF THE BALANCED SCORECARD: A PRACTICAL CASE
title_full IMPLEMENTATION OF THE BALANCED SCORECARD: A PRACTICAL CASE
title_fullStr IMPLEMENTATION OF THE BALANCED SCORECARD: A PRACTICAL CASE
title_full_unstemmed IMPLEMENTATION OF THE BALANCED SCORECARD: A PRACTICAL CASE
title_sort IMPLEMENTATION OF THE BALANCED SCORECARD: A PRACTICAL CASE
author Ceretta, Paulo Sérgio
author_facet Ceretta, Paulo Sérgio
Joel de Quadros, Cláudio
author_role author
author2 Joel de Quadros, Cláudio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ceretta, Paulo Sérgio
Joel de Quadros, Cláudio
dc.subject.por.fl_str_mv Evaluation measures
Performance
Balanced Scorecard
Medidas de evaluación
desempeño
balanced scorecard
Medidas de avaliação
desempenho
balanced scorecard
topic Evaluation measures
Performance
Balanced Scorecard
Medidas de evaluación
desempeño
balanced scorecard
Medidas de avaliação
desempenho
balanced scorecard
description The main objective of this paper is to evaluate the first results of the utilization of the Balanced Scorecard as a tool of performance management in the Hospital de Caridade of Carazinho. The process is described by the analysis of the Balanced Scorecard's four perspectives: financial perspective, customer perspective, internal business processes perspective, and learning and growth perspective, besides the community perspective adopted by the Hospital. The evaluation of the results aims to obtain subsidies to propose improvements in the conduction of the process. At the end of the study the conclusion is that, however short the period of effective implementation, the results obtained did not fully meet the expectations. The achievement of results that are not altogether satisfactory should not be viewed as something negative, but rather as possibilities of improvement, warning managers to develop a greater commitment, especially in the framing of clearer and more realistic strategic maps.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Scientific Article;
artículo científico;
Avaliado pelos pares
artigo científico;
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/42666
url https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/42666
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/42666/27036
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Electronic Review of Administration; Vol. 9 No. 4 (2003): Edição 34 - Jul/Ago 2003
Revista Electrónica de Administración; Vol. 9 Núm. 4 (2003): Edição 34 - Jul/Ago 2003
Revista Eletrônica de Administração; v. 9 n. 4 (2003): Edição 34 - Jul/Ago 2003
1413-2311
1980-4164
reponame:REAd (Porto Alegre. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str REAd (Porto Alegre. Online)
collection REAd (Porto Alegre. Online)
repository.name.fl_str_mv REAd (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ea_read@ufrgs.br
_version_ 1799766204214149120