CONHECIMENTO VERSUS DESEMPENHO DAS ORGANIZAÇÕES: UM ESTUDO EMPÍRICO COM JOGOS DE EMPRESAS
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | REAd (Porto Alegre. Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/40368 |
Resumo: | Undergraduate students (160) were ranked according to their performance in three objective tests (two multiple-choice quizzes and one objective exam) and then grouped in teams of 5 to 6. During seven weeks the teams managed companies in a medium complexity business game (MMG). One would expect that better performance in the objective tests (individual knowledge acquisition) would produce better performance in the business game (knowledge deployment in teamwork). The results however did not indicate any consistent and significant correlation between level of individual knowledge and company performance. This shows that theoretical knowledge is not sufficient to explain teamwork successful performance. The gap observed proves the importance of Business Games as a method to observe, develop, and evaluate managerial competences never practiced through lectures and traditional methods. |
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CONHECIMENTO VERSUS DESEMPENHO DAS ORGANIZAÇÕES: UM ESTUDO EMPÍRICO COM JOGOS DE EMPRESASknowledgeperformanceorganizationsBusiness GamesconhecimentosdesempenhoorganizaçõesJogos de EmpresasUndergraduate students (160) were ranked according to their performance in three objective tests (two multiple-choice quizzes and one objective exam) and then grouped in teams of 5 to 6. During seven weeks the teams managed companies in a medium complexity business game (MMG). One would expect that better performance in the objective tests (individual knowledge acquisition) would produce better performance in the business game (knowledge deployment in teamwork). The results however did not indicate any consistent and significant correlation between level of individual knowledge and company performance. This shows that theoretical knowledge is not sufficient to explain teamwork successful performance. The gap observed proves the importance of Business Games as a method to observe, develop, and evaluate managerial competences never practiced through lectures and traditional methods.Neste pré-experimento 160 graduandos em Administração e Ciências Contábeis na FEA/USP foram classificados a partir das notas obtidas em dois testes de múltipla escolha e em uma prova e organizados em grupos em ordem decrescente de médias individuais. Administraram durante sete semanas organizações que competiram em um Jogo de Empresas de média complexidade MMG. Seria natural supor-se que quanto melhor o desempenho nas provas objetivas, de aquisição de conhecimentos, tanto melhor o desempenho na prova prática, de aplicação dos conhecimentos. Os resultados demonstraram inexistir qualquer correlação significativa entre o nível de conhecimentos individualmente disponível e o uso que se fez dele nos processos coletivos de gestão. Guardadas as limitações do estudo, conclui-se que na amostra observou-se um hiato importante entre o desempenho individual do formando e sua capacidade de produzir resultados ao atuar em organizações. Tal hiato confirma a importância dos Jogos de Empresas, método de aprendizagem vivencial que permite observar, desenvolver e avaliar competências gerenciais não alcançadas pelas aulas expositivas e métodos tradicionais.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2013-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionscientific articleAvaliado pelos paresartigo científicoapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/40368Electronic Review of Administration; Vol. 12 No. 1 (2006): Edição 49 - jan/fev 2006Revista Electrónica de Administración; Vol. 12 Núm. 1 (2006): Edição 49 - jan/fev 2006Revista Eletrônica de Administração; v. 12 n. 1 (2006): Edição 49 - jan/fev 20061413-23111980-4164reponame:REAd (Porto Alegre. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/40368/25645Aidar Sauaia, Antonio Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-06-19T19:37:30Zoai:seer.ufrgs.br:article/40368Revistahttp://seer.ufrgs.br/index.php/read/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/read/oaiea_read@ufrgs.br1413-23111413-2311opendoar:2013-06-19T19:37:30REAd (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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