Permanent education in nursing: support for professional practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schiavon Paschoal, Amarílis
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Mantovani, Maria de Fátima, Ribeiro Lacerda, Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4621
Resumo: In their practice, nurses are in constant educational process. To become aware of this process, they need to perform their actions with critical reflection, curiosity, creativity, and investigation by means of permanent, continuing and in-service education. Thus, this theoretical reflection aims at supporting discussions relative the continuity of nurses’ professional training, keeping in mind that undergraduate Nursing students are expected to become critical, reflective, and competent professionals in learning how to learn. The assumption is that the importance of permanent education is realized in the search of educational proposals that encourage selfknowledge, improvement, and modernization.
id UFRGS-15_33e45e7693f229afc9d0b7ab4059de0e
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/4621
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling Permanent education in nursing: support for professional practiceLa educación permanente en enfermería: subsidio para la práctica profesionalA educação permanente em enfermagem: subsídios para a prática profissionalEducação continuada em enfermagemPrática profissionalEnfermagemIn their practice, nurses are in constant educational process. To become aware of this process, they need to perform their actions with critical reflection, curiosity, creativity, and investigation by means of permanent, continuing and in-service education. Thus, this theoretical reflection aims at supporting discussions relative the continuity of nurses’ professional training, keeping in mind that undergraduate Nursing students are expected to become critical, reflective, and competent professionals in learning how to learn. The assumption is that the importance of permanent education is realized in the search of educational proposals that encourage selfknowledge, improvement, and modernization.En su práctica, el enfermero está un constante proceso educativo. Para que se conciencie de este hecho debe desarrollar sus acciones con reflexión crítica, curiosidad, creatividad e investigación. Como parte de este proceso se encuentran la educación permanente, la continua y la en servicio. Por este motivo, esta reflexión teórica tiene como meta ofrecer herramientas para las discusiones sobre la continuidad de la capacitación de los profesionales de enfermería, teniendo en mente que la formación de grado exige formar profesionales críticos, reflexivos y competentes en aprender a aprender. Se asume aquí que la importancia de la educación permanente se concretiza en la búsqueda de propuestas educativas que motiven al auto-conocimiento, el perfeccionamiento y la actualización.Em sua prática, o enfermeiro está em constante processo educativo. Para a conscientização desse fato, este necessita desenvolver suas ações com reflexão crítica, curiosidade, criatividade e investigação. Inseridas nesse processo estão a educação permanente, a continuada e a em serviço. Assim, esta reflexão teórica objetiva subsidiar as discussões da continuidade de capacitação dos profissionais de enfermagem, tendo em vista que, na graduação, há exigência no sentido de formar profissionais críticos, reflexivos e competentes em aprender a aprender. Assume-se aqui que a importância da educação permanente se efetiva na busca de propostas educativas que motivem ao autoconhecimento, aperfeiçoamento e atualização.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-06-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4621Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 27 No. 3 (2006); 336Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 27 n. 3 (2006); 3361983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4621/2633Schiavon Paschoal, AmarílisMantovani, Maria de FátimaRibeiro Lacerda, Mariainfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-06-11T20:34:39Zoai:seer.ufrgs.br:article/4621Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2008-06-11T20:34:39Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Permanent education in nursing: support for professional practice
La educación permanente en enfermería: subsidio para la práctica profesional
A educação permanente em enfermagem: subsídios para a prática profissional
title Permanent education in nursing: support for professional practice
spellingShingle Permanent education in nursing: support for professional practice
Schiavon Paschoal, Amarílis
Educação continuada em enfermagem
Prática profissional
Enfermagem
title_short Permanent education in nursing: support for professional practice
title_full Permanent education in nursing: support for professional practice
title_fullStr Permanent education in nursing: support for professional practice
title_full_unstemmed Permanent education in nursing: support for professional practice
title_sort Permanent education in nursing: support for professional practice
author Schiavon Paschoal, Amarílis
author_facet Schiavon Paschoal, Amarílis
Mantovani, Maria de Fátima
Ribeiro Lacerda, Maria
author_role author
author2 Mantovani, Maria de Fátima
Ribeiro Lacerda, Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schiavon Paschoal, Amarílis
Mantovani, Maria de Fátima
Ribeiro Lacerda, Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Educação continuada em enfermagem
Prática profissional
Enfermagem
topic Educação continuada em enfermagem
Prática profissional
Enfermagem
description In their practice, nurses are in constant educational process. To become aware of this process, they need to perform their actions with critical reflection, curiosity, creativity, and investigation by means of permanent, continuing and in-service education. Thus, this theoretical reflection aims at supporting discussions relative the continuity of nurses’ professional training, keeping in mind that undergraduate Nursing students are expected to become critical, reflective, and competent professionals in learning how to learn. The assumption is that the importance of permanent education is realized in the search of educational proposals that encourage selfknowledge, improvement, and modernization.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-06-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4621
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4621
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4621/2633
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 27 No. 3 (2006); 336
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 27 n. 3 (2006); 336
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766331137982464