Group work to promote learning in health

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dall’Agnol, Clarice Maria
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Gindri Resta, Darielli, Zanatta, Elisangela, Schrank, Guisela, Maffacciolli, Rosana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4690
Resumo: This article discusses group practice as a tactic to promote learning in health education, and the concept of group and its implications on learning. What type of care is needed to develop health education strategies that will generate participation, exchange of experiences, and promote positive changes in the daily life of those involved. It is proposed that groups are a care alternative that needs to be included in the professional daily life, aiming at changing one-dimensional views of health care.
id UFRGS-15_46d5bcb2d090d93d996dda58584986f7
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/4690
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling Group work to promote learning in healthEl trabajo con grupos como instancia de aprendizaje en el ámbito de la saludO trabalho com grupos como instância de aprendizagem em saúdePrática de grupoEducação em saúdeAprendizagemThis article discusses group practice as a tactic to promote learning in health education, and the concept of group and its implications on learning. What type of care is needed to develop health education strategies that will generate participation, exchange of experiences, and promote positive changes in the daily life of those involved. It is proposed that groups are a care alternative that needs to be included in the professional daily life, aiming at changing one-dimensional views of health care.Este artículo nos lleva a pensar sobre prácticas de grupo como tácticas para promover el aprendizaje en el ámbito de la educación en salud. Se plantean algunas reflexiones acerca del concepto de grupo y sus implicaciones en el aprendizaje. La discusión recae sobre un tipo de asistencia en el sentido de desarrollar estrategias de educación en salud, generando la participación, los intercambios de experiencias y la promoción de cambios positivos en el día a día de la vivencia de los participantes. De este modo, los grupos representan una alternativa asistencial que necesita añadirse a la práctica cotidiana profesional buscando romper con perspectivas unidimensionales de atención a la salud.Este artigo nos remete a pensar sobre práticas de grupo como tática para promover o aprendizado no âmbito da educação em saúde, além de traçar algumas reflexões acerca do conceito de grupo e suas implicações na aprendizagem. A discussão recai sobre um tipo de assistência no sentido de desenvolver estratégias de educação em saúde, gerando a participação, trocas de experiências e promovendo mudanças positivas no cotidiano vivencial das pessoas envolvidas. Sendo assim, os grupos representam uma alternativa assistencial que necessita ser agregada ao cotidiano profissional, buscando romper com perspectivas unidimensionais de atenção à saúde.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4690Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 28 No. 1 (2007); 21Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 28 n. 1 (2007); 211983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4690/2614Dall’Agnol, Clarice MariaGindri Resta, DarielliZanatta, ElisangelaSchrank, GuiselaMaffacciolli, Rosanainfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-06-12T22:05:09Zoai:seer.ufrgs.br:article/4690Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2008-06-12T22:05:09Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Group work to promote learning in health
El trabajo con grupos como instancia de aprendizaje en el ámbito de la salud
O trabalho com grupos como instância de aprendizagem em saúde
title Group work to promote learning in health
spellingShingle Group work to promote learning in health
Dall’Agnol, Clarice Maria
Prática de grupo
Educação em saúde
Aprendizagem
title_short Group work to promote learning in health
title_full Group work to promote learning in health
title_fullStr Group work to promote learning in health
title_full_unstemmed Group work to promote learning in health
title_sort Group work to promote learning in health
author Dall’Agnol, Clarice Maria
author_facet Dall’Agnol, Clarice Maria
Gindri Resta, Darielli
Zanatta, Elisangela
Schrank, Guisela
Maffacciolli, Rosana
author_role author
author2 Gindri Resta, Darielli
Zanatta, Elisangela
Schrank, Guisela
Maffacciolli, Rosana
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dall’Agnol, Clarice Maria
Gindri Resta, Darielli
Zanatta, Elisangela
Schrank, Guisela
Maffacciolli, Rosana
dc.subject.por.fl_str_mv Prática de grupo
Educação em saúde
Aprendizagem
topic Prática de grupo
Educação em saúde
Aprendizagem
description This article discusses group practice as a tactic to promote learning in health education, and the concept of group and its implications on learning. What type of care is needed to develop health education strategies that will generate participation, exchange of experiences, and promote positive changes in the daily life of those involved. It is proposed that groups are a care alternative that needs to be included in the professional daily life, aiming at changing one-dimensional views of health care.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-06-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4690
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4690
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4690/2614
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 28 No. 1 (2007); 21
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 28 n. 1 (2007); 21
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766331219771392