Group work to promote learning in health
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gaúcha de Enfermagem |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4690 |
Resumo: | This article discusses group practice as a tactic to promote learning in health education, and the concept of group and its implications on learning. What type of care is needed to develop health education strategies that will generate participation, exchange of experiences, and promote positive changes in the daily life of those involved. It is proposed that groups are a care alternative that needs to be included in the professional daily life, aiming at changing one-dimensional views of health care. |
id |
UFRGS-15_46d5bcb2d090d93d996dda58584986f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/4690 |
network_acronym_str |
UFRGS-15 |
network_name_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Group work to promote learning in healthEl trabajo con grupos como instancia de aprendizaje en el ámbito de la saludO trabalho com grupos como instância de aprendizagem em saúdePrática de grupoEducação em saúdeAprendizagemThis article discusses group practice as a tactic to promote learning in health education, and the concept of group and its implications on learning. What type of care is needed to develop health education strategies that will generate participation, exchange of experiences, and promote positive changes in the daily life of those involved. It is proposed that groups are a care alternative that needs to be included in the professional daily life, aiming at changing one-dimensional views of health care.Este artículo nos lleva a pensar sobre prácticas de grupo como tácticas para promover el aprendizaje en el ámbito de la educación en salud. Se plantean algunas reflexiones acerca del concepto de grupo y sus implicaciones en el aprendizaje. La discusión recae sobre un tipo de asistencia en el sentido de desarrollar estrategias de educación en salud, generando la participación, los intercambios de experiencias y la promoción de cambios positivos en el día a día de la vivencia de los participantes. De este modo, los grupos representan una alternativa asistencial que necesita añadirse a la práctica cotidiana profesional buscando romper con perspectivas unidimensionales de atención a la salud.Este artigo nos remete a pensar sobre práticas de grupo como tática para promover o aprendizado no âmbito da educação em saúde, além de traçar algumas reflexões acerca do conceito de grupo e suas implicações na aprendizagem. A discussão recai sobre um tipo de assistência no sentido de desenvolver estratégias de educação em saúde, gerando a participação, trocas de experiências e promovendo mudanças positivas no cotidiano vivencial das pessoas envolvidas. Sendo assim, os grupos representam uma alternativa assistencial que necessita ser agregada ao cotidiano profissional, buscando romper com perspectivas unidimensionais de atenção à saúde.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4690Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 28 No. 1 (2007); 21Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 28 n. 1 (2007); 211983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4690/2614Dall’Agnol, Clarice MariaGindri Resta, DarielliZanatta, ElisangelaSchrank, GuiselaMaffacciolli, Rosanainfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-06-12T22:05:09Zoai:seer.ufrgs.br:article/4690Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2008-06-12T22:05:09Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Group work to promote learning in health El trabajo con grupos como instancia de aprendizaje en el ámbito de la salud O trabalho com grupos como instância de aprendizagem em saúde |
title |
Group work to promote learning in health |
spellingShingle |
Group work to promote learning in health Dall’Agnol, Clarice Maria Prática de grupo Educação em saúde Aprendizagem |
title_short |
Group work to promote learning in health |
title_full |
Group work to promote learning in health |
title_fullStr |
Group work to promote learning in health |
title_full_unstemmed |
Group work to promote learning in health |
title_sort |
Group work to promote learning in health |
author |
Dall’Agnol, Clarice Maria |
author_facet |
Dall’Agnol, Clarice Maria Gindri Resta, Darielli Zanatta, Elisangela Schrank, Guisela Maffacciolli, Rosana |
author_role |
author |
author2 |
Gindri Resta, Darielli Zanatta, Elisangela Schrank, Guisela Maffacciolli, Rosana |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dall’Agnol, Clarice Maria Gindri Resta, Darielli Zanatta, Elisangela Schrank, Guisela Maffacciolli, Rosana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Prática de grupo Educação em saúde Aprendizagem |
topic |
Prática de grupo Educação em saúde Aprendizagem |
description |
This article discusses group practice as a tactic to promote learning in health education, and the concept of group and its implications on learning. What type of care is needed to develop health education strategies that will generate participation, exchange of experiences, and promote positive changes in the daily life of those involved. It is proposed that groups are a care alternative that needs to be included in the professional daily life, aiming at changing one-dimensional views of health care. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-06-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4690 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4690 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4690/2614 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 28 No. 1 (2007); 21 Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 28 n. 1 (2007); 21 1983-1447 0102-6933 reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
collection |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistappgdir@ufrgs.br |
_version_ |
1799766331219771392 |