Interactive multimedia in nursing: a technology for teaching-learning Semiology.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira Gomes, Aline Verônica
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Santiago, Luiz Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5283
Resumo: This study was aimed at examining the use of interactive multimedia for the theoretical-practical teaching of Semiology in Nursing. It was developed at the Nursing School Alfredo Pinto, Universidade Federal do Estado de Rio de Janeiro, Brazil, from August 2004 to June 2005, with fifth semester students. Opinion forms following the structured interview technique were used to collect the data. The results showed that nursing students think interactive multimedia is an instrument that enhances teaching, making possible the interaction of sounds and images. It represents an element directed at audiovisual senses, optimizing their performance during the patient’s physical exam and care.
id UFRGS-15_4ba154451c046a62b5cdb95f66c3ec08
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/5283
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling Interactive multimedia in nursing: a technology for teaching-learning Semiology.Multimedios interactivos en enfermería: una tecnología para la enseñanza aprendizaje en Semiología.Multimídia interativa em enfermagem: uma tecnologia para o ensino-aprendizagem em semiologiaEnsinoEnfermagemMultimídiaTecnologia educacionalThis study was aimed at examining the use of interactive multimedia for the theoretical-practical teaching of Semiology in Nursing. It was developed at the Nursing School Alfredo Pinto, Universidade Federal do Estado de Rio de Janeiro, Brazil, from August 2004 to June 2005, with fifth semester students. Opinion forms following the structured interview technique were used to collect the data. The results showed that nursing students think interactive multimedia is an instrument that enhances teaching, making possible the interaction of sounds and images. It represents an element directed at audiovisual senses, optimizing their performance during the patient’s physical exam and care.Este estudio tuvo como objetivo examinar el uso de multimedios interactivos para la enseñanza teórica y práctica de Semiología en Enfermería. Fue desarrollado en la Facultad de Enfermería Alfredo Pinto de la Universidad Federal del Estado de Rio de Janeiro, Brasil, en el período que va de agosto de 2004 a junio de 2005, con los alumnos del quinto período. Adoptamos como procedimientos para la recolección de datos un formulario para conocer la opinión de los entrevistados, usando para esto la técnica de entrevista con guión estructurado. Los resultados mostraron que los académicos de enfermería evidenciaron los multimedios interactivos como un instrumento que aplica la dinámica de la enseñanza y hace posible la interacción de sonidos e imágenes, transformándose en un elemento impregnado de los sentidos audiovisuales, perfeccionando así la acción de los estudiantes en el examen físico y en el cuidado al paciente.Este estudo teve como objetivo analisar o uso da multimidia interativa para o ensino teórico-prático de Semiologia em Enfermagem. Foi desenvolvida na Escola de Enfermagem Alfredo Pinto da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, no período de agosto de 2004 a junho de 2005, junto aos acadêmicos do quinto período. Adotamos como procedimentos para coleta de dados o uso de formulário para levantamento de opinião, com a técnica de entrevista com roteiro estruturado. Os resultados mostraram que os acadêmicos de enfermagem evidenciaram a multimídia interativa como um instrumento que dinamiza o ensino e possibilita a interação de sons e imagens, constituindo-se em um elemento impregnador dos sentidos audiovisuais, otimizando assim, o desempenho dos alunos no exame físico e no cuidado ao clienteEscola de Enfermagem da UFRGS2008-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5283Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 29 No. 1 (2008); 76Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 29 n. 1 (2008); 761983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5283/3003de Oliveira Gomes, Aline VerônicaSantiago, Luiz Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-26T19:11:27Zoai:seer.ufrgs.br:article/5283Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2019-11-26T19:11:27Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Interactive multimedia in nursing: a technology for teaching-learning Semiology.
Multimedios interactivos en enfermería: una tecnología para la enseñanza aprendizaje en Semiología.
Multimídia interativa em enfermagem: uma tecnologia para o ensino-aprendizagem em semiologia
title Interactive multimedia in nursing: a technology for teaching-learning Semiology.
spellingShingle Interactive multimedia in nursing: a technology for teaching-learning Semiology.
de Oliveira Gomes, Aline Verônica
Ensino
Enfermagem
Multimídia
Tecnologia educacional
title_short Interactive multimedia in nursing: a technology for teaching-learning Semiology.
title_full Interactive multimedia in nursing: a technology for teaching-learning Semiology.
title_fullStr Interactive multimedia in nursing: a technology for teaching-learning Semiology.
title_full_unstemmed Interactive multimedia in nursing: a technology for teaching-learning Semiology.
title_sort Interactive multimedia in nursing: a technology for teaching-learning Semiology.
author de Oliveira Gomes, Aline Verônica
author_facet de Oliveira Gomes, Aline Verônica
Santiago, Luiz Carlos
author_role author
author2 Santiago, Luiz Carlos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira Gomes, Aline Verônica
Santiago, Luiz Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Enfermagem
Multimídia
Tecnologia educacional
topic Ensino
Enfermagem
Multimídia
Tecnologia educacional
description This study was aimed at examining the use of interactive multimedia for the theoretical-practical teaching of Semiology in Nursing. It was developed at the Nursing School Alfredo Pinto, Universidade Federal do Estado de Rio de Janeiro, Brazil, from August 2004 to June 2005, with fifth semester students. Opinion forms following the structured interview technique were used to collect the data. The results showed that nursing students think interactive multimedia is an instrument that enhances teaching, making possible the interaction of sounds and images. It represents an element directed at audiovisual senses, optimizing their performance during the patient’s physical exam and care.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-08-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5283
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5283
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5283/3003
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 29 No. 1 (2008); 76
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 29 n. 1 (2008); 76
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766331727282176