Interactive multimedia in nursing: a technology for teaching-learning Semiology.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gaúcha de Enfermagem |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5283 |
Resumo: | This study was aimed at examining the use of interactive multimedia for the theoretical-practical teaching of Semiology in Nursing. It was developed at the Nursing School Alfredo Pinto, Universidade Federal do Estado de Rio de Janeiro, Brazil, from August 2004 to June 2005, with fifth semester students. Opinion forms following the structured interview technique were used to collect the data. The results showed that nursing students think interactive multimedia is an instrument that enhances teaching, making possible the interaction of sounds and images. It represents an element directed at audiovisual senses, optimizing their performance during the patient’s physical exam and care. |
id |
UFRGS-15_4ba154451c046a62b5cdb95f66c3ec08 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/5283 |
network_acronym_str |
UFRGS-15 |
network_name_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Interactive multimedia in nursing: a technology for teaching-learning Semiology.Multimedios interactivos en enfermería: una tecnología para la enseñanza aprendizaje en Semiología.Multimídia interativa em enfermagem: uma tecnologia para o ensino-aprendizagem em semiologiaEnsinoEnfermagemMultimídiaTecnologia educacionalThis study was aimed at examining the use of interactive multimedia for the theoretical-practical teaching of Semiology in Nursing. It was developed at the Nursing School Alfredo Pinto, Universidade Federal do Estado de Rio de Janeiro, Brazil, from August 2004 to June 2005, with fifth semester students. Opinion forms following the structured interview technique were used to collect the data. The results showed that nursing students think interactive multimedia is an instrument that enhances teaching, making possible the interaction of sounds and images. It represents an element directed at audiovisual senses, optimizing their performance during the patient’s physical exam and care.Este estudio tuvo como objetivo examinar el uso de multimedios interactivos para la enseñanza teórica y práctica de Semiología en Enfermería. Fue desarrollado en la Facultad de Enfermería Alfredo Pinto de la Universidad Federal del Estado de Rio de Janeiro, Brasil, en el período que va de agosto de 2004 a junio de 2005, con los alumnos del quinto período. Adoptamos como procedimientos para la recolección de datos un formulario para conocer la opinión de los entrevistados, usando para esto la técnica de entrevista con guión estructurado. Los resultados mostraron que los académicos de enfermería evidenciaron los multimedios interactivos como un instrumento que aplica la dinámica de la enseñanza y hace posible la interacción de sonidos e imágenes, transformándose en un elemento impregnado de los sentidos audiovisuales, perfeccionando así la acción de los estudiantes en el examen físico y en el cuidado al paciente.Este estudo teve como objetivo analisar o uso da multimidia interativa para o ensino teórico-prático de Semiologia em Enfermagem. Foi desenvolvida na Escola de Enfermagem Alfredo Pinto da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, no período de agosto de 2004 a junho de 2005, junto aos acadêmicos do quinto período. Adotamos como procedimentos para coleta de dados o uso de formulário para levantamento de opinião, com a técnica de entrevista com roteiro estruturado. Os resultados mostraram que os acadêmicos de enfermagem evidenciaram a multimídia interativa como um instrumento que dinamiza o ensino e possibilita a interação de sons e imagens, constituindo-se em um elemento impregnador dos sentidos audiovisuais, otimizando assim, o desempenho dos alunos no exame físico e no cuidado ao clienteEscola de Enfermagem da UFRGS2008-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5283Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 29 No. 1 (2008); 76Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 29 n. 1 (2008); 761983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5283/3003de Oliveira Gomes, Aline VerônicaSantiago, Luiz Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-26T19:11:27Zoai:seer.ufrgs.br:article/5283Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2019-11-26T19:11:27Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interactive multimedia in nursing: a technology for teaching-learning Semiology. Multimedios interactivos en enfermería: una tecnología para la enseñanza aprendizaje en Semiología. Multimídia interativa em enfermagem: uma tecnologia para o ensino-aprendizagem em semiologia |
title |
Interactive multimedia in nursing: a technology for teaching-learning Semiology. |
spellingShingle |
Interactive multimedia in nursing: a technology for teaching-learning Semiology. de Oliveira Gomes, Aline Verônica Ensino Enfermagem Multimídia Tecnologia educacional |
title_short |
Interactive multimedia in nursing: a technology for teaching-learning Semiology. |
title_full |
Interactive multimedia in nursing: a technology for teaching-learning Semiology. |
title_fullStr |
Interactive multimedia in nursing: a technology for teaching-learning Semiology. |
title_full_unstemmed |
Interactive multimedia in nursing: a technology for teaching-learning Semiology. |
title_sort |
Interactive multimedia in nursing: a technology for teaching-learning Semiology. |
author |
de Oliveira Gomes, Aline Verônica |
author_facet |
de Oliveira Gomes, Aline Verônica Santiago, Luiz Carlos |
author_role |
author |
author2 |
Santiago, Luiz Carlos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Oliveira Gomes, Aline Verônica Santiago, Luiz Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Enfermagem Multimídia Tecnologia educacional |
topic |
Ensino Enfermagem Multimídia Tecnologia educacional |
description |
This study was aimed at examining the use of interactive multimedia for the theoretical-practical teaching of Semiology in Nursing. It was developed at the Nursing School Alfredo Pinto, Universidade Federal do Estado de Rio de Janeiro, Brazil, from August 2004 to June 2005, with fifth semester students. Opinion forms following the structured interview technique were used to collect the data. The results showed that nursing students think interactive multimedia is an instrument that enhances teaching, making possible the interaction of sounds and images. It represents an element directed at audiovisual senses, optimizing their performance during the patient’s physical exam and care. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-08-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5283 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5283 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5283/3003 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 29 No. 1 (2008); 76 Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 29 n. 1 (2008); 76 1983-1447 0102-6933 reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
collection |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistappgdir@ufrgs.br |
_version_ |
1799766331727282176 |