Patterns of knowledge in nursing and their implications in teaching
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gaúcha de Enfermagem |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4435 |
Resumo: | The paper presents nursing as a discipline that is still setting it’s boundaries and that because of this has the need to define it’s own form of knowledge and how to produce and validate it. With this in mind, a brief literature review on knowledge patterns which are specific to nursing, as well as empirical, ethical, esthetical and personal patterns are presented. From the characterization of each one of these patterns, it’s implication in teaching is discussed, highlighting the need to privilege those forms of knowledgs during the process of formal teachinglearning. |
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Patterns of knowledge in nursing and their implications in teachingPadrones de conocimiento de enfermería y sus implicaciones en la enseñanzaPadrões de conhecimento da enfermagem e suas implicações no ensinoEnfermagem/educaçãoConhecimentoThe paper presents nursing as a discipline that is still setting it’s boundaries and that because of this has the need to define it’s own form of knowledge and how to produce and validate it. With this in mind, a brief literature review on knowledge patterns which are specific to nursing, as well as empirical, ethical, esthetical and personal patterns are presented. From the characterization of each one of these patterns, it’s implication in teaching is discussed, highlighting the need to privilege those forms of knowledgs during the process of formal teachinglearning.El artículo presenta la enfermería como una disciplina que esta delimitando sus fronteras y que, por lo tanto, tiene necesidad de definir sus propias formas de conocer, producir y validar el conocimiento. En este sentido se presenta una breve revisión de la literatura acerca de los padrones de conocimiento propios de la enfermería, a saber el padrón empírico, el ético, el estético y el personal. A partir de la caracterización de cada uno de estos padrones se discute su implicación en la enseñanza, destacando la necesidad de privilegiar estas formas propias de conocer durante el proceso de enseñanza-apredizage formal.O artigo apresenta a enfermagem, como uma disciplina que está delimitando suas fronteiras e que, portanto, tem necessidade de definir suas formas próprias de conhecer, produzir e validar o conhecimento. Neste sentido é apresentada uma breve revisão de literatura sobre padrões de conhecimento próprios da enfermagem, a saber o padrão empírico, o ético, o estético e o pessoal. A partir da caracterização de cada um destes padrões é discutida sua implicação no ensino, destacando a necessidade de privilegiar estas formas próprias de conhecer durante o processo de ensino-aprendizagem formal.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4435Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 24 No. 1 (2003); 34Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 24 n. 1 (2003); 341983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4435/2361Cestari, Maria Elisabethinfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-06-11T20:32:47Zoai:seer.ufrgs.br:article/4435Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2008-06-11T20:32:47Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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