Patterns of knowledge in nursing and their implications in teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cestari, Maria Elisabeth
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4435
Resumo: The paper presents nursing as a discipline that is still setting it’s boundaries and that because of this has the need to define it’s own form of knowledge and how to produce and validate it. With this in mind, a brief literature review on knowledge patterns which are specific to nursing, as well as empirical, ethical, esthetical and personal patterns are presented. From the characterization of each one of these patterns, it’s implication in teaching is discussed, highlighting the need to privilege those forms of knowledgs during the process of formal teachinglearning.
id UFRGS-15_7d29959d96f12828d4d8c0be0cd80e04
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/4435
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling Patterns of knowledge in nursing and their implications in teachingPadrones de conocimiento de enfermería y sus implicaciones en la enseñanzaPadrões de conhecimento da enfermagem e suas implicações no ensinoEnfermagem/educaçãoConhecimentoThe paper presents nursing as a discipline that is still setting it’s boundaries and that because of this has the need to define it’s own form of knowledge and how to produce and validate it. With this in mind, a brief literature review on knowledge patterns which are specific to nursing, as well as empirical, ethical, esthetical and personal patterns are presented. From the characterization of each one of these patterns, it’s implication in teaching is discussed, highlighting the need to privilege those forms of knowledgs during the process of formal teachinglearning.El artículo presenta la enfermería como una disciplina que esta delimitando sus fronteras y que, por lo tanto, tiene necesidad de definir sus propias formas de conocer, producir y validar el conocimiento. En este sentido se presenta una breve revisión de la literatura acerca de los padrones de conocimiento propios de la enfermería, a saber el padrón empírico, el ético, el estético y el personal. A partir de la caracterización de cada uno de estos padrones se discute su implicación en la enseñanza, destacando la necesidad de privilegiar estas formas propias de conocer durante el proceso de enseñanza-apredizage formal.O artigo apresenta a enfermagem, como uma disciplina que está delimitando suas fronteiras e que, portanto, tem necessidade de definir suas formas próprias de conhecer, produzir e validar o conhecimento. Neste sentido é apresentada uma breve revisão de literatura sobre padrões de conhecimento próprios da enfermagem, a saber o padrão empírico, o ético, o estético e o pessoal. A partir da caracterização de cada um destes padrões é discutida sua implicação no ensino, destacando a necessidade de privilegiar estas formas próprias de conhecer durante o processo de ensino-aprendizagem formal.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4435Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 24 No. 1 (2003); 34Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 24 n. 1 (2003); 341983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4435/2361Cestari, Maria Elisabethinfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-06-11T20:32:47Zoai:seer.ufrgs.br:article/4435Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2008-06-11T20:32:47Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Patterns of knowledge in nursing and their implications in teaching
Padrones de conocimiento de enfermería y sus implicaciones en la enseñanza
Padrões de conhecimento da enfermagem e suas implicações no ensino
title Patterns of knowledge in nursing and their implications in teaching
spellingShingle Patterns of knowledge in nursing and their implications in teaching
Cestari, Maria Elisabeth
Enfermagem/educação
Conhecimento
title_short Patterns of knowledge in nursing and their implications in teaching
title_full Patterns of knowledge in nursing and their implications in teaching
title_fullStr Patterns of knowledge in nursing and their implications in teaching
title_full_unstemmed Patterns of knowledge in nursing and their implications in teaching
title_sort Patterns of knowledge in nursing and their implications in teaching
author Cestari, Maria Elisabeth
author_facet Cestari, Maria Elisabeth
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cestari, Maria Elisabeth
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem/educação
Conhecimento
topic Enfermagem/educação
Conhecimento
description The paper presents nursing as a discipline that is still setting it’s boundaries and that because of this has the need to define it’s own form of knowledge and how to produce and validate it. With this in mind, a brief literature review on knowledge patterns which are specific to nursing, as well as empirical, ethical, esthetical and personal patterns are presented. From the characterization of each one of these patterns, it’s implication in teaching is discussed, highlighting the need to privilege those forms of knowledgs during the process of formal teachinglearning.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4435
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4435
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4435/2361
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 24 No. 1 (2003); 34
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 24 n. 1 (2003); 34
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766330032783360