Education in health in the curriculum of a nursing course: learning for teaching.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borba Rosa, Raquel
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Maffacciolli, Rosana, Maria Nauderer, Taís, Rubim Pedro, Eva Neri
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4595
Resumo: The education in health constitutes the role of the nurse in the different contexts of the work but in practice it has been observed that these actions not always are adequate. It is assumed that one of the causes is the scarce theoretical contribution of the teachers. The objective of this article is reflecting on how a graduation course of nursing has been approaching the health education with its pupils. It is a documental research being the data collected in the teaching plans of the nursing graduatin course. The analysis evidenced that the subject is not approached adequately in all of the disciplines, as it should be. The drawn conclusion is that the education of the nurse must broaden the theoretical information on the practices in health education
id UFRGS-15_b0f419291df979da10d5b883243cbff2
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/4595
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling Education in health in the curriculum of a nursing course: learning for teaching.La educación en salúd en el currículo de un curso de enfermería: el aprender para educar.A educação em saúde no currículo de um curso de enfermagem: o aprender para educarEducação em saúdeEducação em enfermagemEducaçãoEnfermagemCurrículo.The education in health constitutes the role of the nurse in the different contexts of the work but in practice it has been observed that these actions not always are adequate. It is assumed that one of the causes is the scarce theoretical contribution of the teachers. The objective of this article is reflecting on how a graduation course of nursing has been approaching the health education with its pupils. It is a documental research being the data collected in the teaching plans of the nursing graduatin course. The analysis evidenced that the subject is not approached adequately in all of the disciplines, as it should be. The drawn conclusion is that the education of the nurse must broaden the theoretical information on the practices in health educationLa educación en salud constituye el papel del enfermero en los diferentes contextos del trabajo, pero en la práctica se observa que esas acciones ni siempre son adecuadas. Se presupone que unas de las causas para eso es la escasa contribución teórica de los docentes. El objetivo de este artículo es reflexionar como un curso de graduación en enfermería viene abordando la educación en salud junto a sus alumnos. Es una pesquisa de documentos siendo los datos colectados en los planos de enseñanza de un curso de licenciatura en enfermería. El análises evidenció que el tema no es abordado adecuadamente en todas las disciplinas como debería. Se concluye que la formación del enfermero necesita de un soporte teórico más amplio que dé sustentación a las prácticas de educación en salud.A educação em saúde constitui papel do enfermeiro nos diferentes contextos de trabalho. Observa-se que essas ações nem sempre são adequadas. Pressupõe-se, como uma das causas para isso, o despreparo teórico dos profissionais. O objetivo deste artigo, é refletir como um curso de graduação em enfermagem vem abordando a educação em saúde junto a seus alunos. Trata-se de uma pesquisa documental sendo os dados coletados nos planos de ensino de um curso de bacharelado em enfermagem. A análise evidenciou que o tema não é abordado adequadamente em todas as disciplinas como deveria. Conclui-se que a formação deve ampliar o aporte teórico das práticas de educação em saúdeEscola de Enfermagem da UFRGS2008-06-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4595Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 27 No. 2 (2006); 185Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 27 n. 2 (2006); 1851983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4595/2516Borba Rosa, RaquelMaffacciolli, RosanaMaria Nauderer, TaísRubim Pedro, Eva Neriinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-26T17:44:01Zoai:seer.ufrgs.br:article/4595Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2019-11-26T17:44:01Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Education in health in the curriculum of a nursing course: learning for teaching.
La educación en salúd en el currículo de un curso de enfermería: el aprender para educar.
A educação em saúde no currículo de um curso de enfermagem: o aprender para educar
title Education in health in the curriculum of a nursing course: learning for teaching.
spellingShingle Education in health in the curriculum of a nursing course: learning for teaching.
Borba Rosa, Raquel
Educação em saúde
Educação em enfermagem
Educação
Enfermagem
Currículo.
title_short Education in health in the curriculum of a nursing course: learning for teaching.
title_full Education in health in the curriculum of a nursing course: learning for teaching.
title_fullStr Education in health in the curriculum of a nursing course: learning for teaching.
title_full_unstemmed Education in health in the curriculum of a nursing course: learning for teaching.
title_sort Education in health in the curriculum of a nursing course: learning for teaching.
author Borba Rosa, Raquel
author_facet Borba Rosa, Raquel
Maffacciolli, Rosana
Maria Nauderer, Taís
Rubim Pedro, Eva Neri
author_role author
author2 Maffacciolli, Rosana
Maria Nauderer, Taís
Rubim Pedro, Eva Neri
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borba Rosa, Raquel
Maffacciolli, Rosana
Maria Nauderer, Taís
Rubim Pedro, Eva Neri
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em saúde
Educação em enfermagem
Educação
Enfermagem
Currículo.
topic Educação em saúde
Educação em enfermagem
Educação
Enfermagem
Currículo.
description The education in health constitutes the role of the nurse in the different contexts of the work but in practice it has been observed that these actions not always are adequate. It is assumed that one of the causes is the scarce theoretical contribution of the teachers. The objective of this article is reflecting on how a graduation course of nursing has been approaching the health education with its pupils. It is a documental research being the data collected in the teaching plans of the nursing graduatin course. The analysis evidenced that the subject is not approached adequately in all of the disciplines, as it should be. The drawn conclusion is that the education of the nurse must broaden the theoretical information on the practices in health education
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-06-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4595
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4595
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4595/2516
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 27 No. 2 (2006); 185
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 27 n. 2 (2006); 185
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766331101282304