Care actions and expressions in the educational practice of nursing professors.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sanches, Márcia Otero
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Rubim Pedro, Eva Néri
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5220
Resumo: This study is a qualitative, descriptive, exploratory research aimed at understanding nursing professors’ concept of care. The information was collected using focal group technique. The subjects were nursing professors of a Nursing Undergraduate course, and the information was analyzed by Thematic Analysis, which evidenced the category, Care Understanding, among others. The report on the professors’ concept of care shows differences regarding their educational practices underlining technical issues. Thus, the findings show that these concepts were based on personal experiences and lacked political, humanistic, philosophical, and theoretical grounds.
id UFRGS-15_d9a6be3ca31d6c1ce485fb8b6840e20d
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/5220
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling Care actions and expressions in the educational practice of nursing professors.Acciones y expresiones de cuidado en la práctica educativa de enfermeros docentes.Ações e expressões de cuidado na prática educativa de enfermeiros docentesCuidados de enfermagemPrática do docente de enfermagemEnsino.This study is a qualitative, descriptive, exploratory research aimed at understanding nursing professors’ concept of care. The information was collected using focal group technique. The subjects were nursing professors of a Nursing Undergraduate course, and the information was analyzed by Thematic Analysis, which evidenced the category, Care Understanding, among others. The report on the professors’ concept of care shows differences regarding their educational practices underlining technical issues. Thus, the findings show that these concepts were based on personal experiences and lacked political, humanistic, philosophical, and theoretical grounds.Se trata de una investigación cualitativa, descriptiva, exploratoria con el propósito de conocer la concepción de los enfermeros docentes sobre el cuidado. Las informaciones fueron tomadas a través del la técnica de grupo focal, con diez enfermeros docentes de un curso de Grado en Enfermerla y se analizaron utilizando el Análisis Temático, que puso en evidencia, entre otras, la categorla Comprensión del cuidado. El relato sobre la concepción de los docentes sobre el cuidado, mostró diferencias en relación con sus prácticas educativas, con énfasis en cuestiones técnicas. De este modo, se constató que estas concepciones se basaban en vivencias personales y careclan de fundamentación teórica, filosófica, humanlstica o polltica, ya que no se identificó ningán referencial teórico que las respaldara.Trata-se de uma pesquisa qualitativa, descritiva-exploratória que objetivou conhecer a concepçao dos enfermeiros docentes sobre o cuidado. As informaçOes foram coletadas pela técnica de grupo focal, com dez enfermeiros docentes de um curso de Graduaçao em Enfermagem e foram analisadas utilizando-se a Análise Temática, que evidenciou, entre outras, a categoria Compreensao do cuidado. O relato da concepçao dos docentes sobre o cuidado mostrou diferenças em relaçao as suas práticas educativas, com ênfase em questOes técnicas. Assim, constatou-se que essas concepçOes se baseavam em vivências pessoais e careciam de fundamentaçao teórica, filosófica, humanIstica, polItica, uma vez que nao foi identificado algum referencial teórico que as subsidiasse.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5220Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 29 No. 1 (2008); 11Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 29 n. 1 (2008); 111983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5220/2962Sanches, Márcia OteroRubim Pedro, Eva Nériinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-26T19:11:27Zoai:seer.ufrgs.br:article/5220Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2019-11-26T19:11:27Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Care actions and expressions in the educational practice of nursing professors.
Acciones y expresiones de cuidado en la práctica educativa de enfermeros docentes.
Ações e expressões de cuidado na prática educativa de enfermeiros docentes
title Care actions and expressions in the educational practice of nursing professors.
spellingShingle Care actions and expressions in the educational practice of nursing professors.
Sanches, Márcia Otero
Cuidados de enfermagem
Prática do docente de enfermagem
Ensino.
title_short Care actions and expressions in the educational practice of nursing professors.
title_full Care actions and expressions in the educational practice of nursing professors.
title_fullStr Care actions and expressions in the educational practice of nursing professors.
title_full_unstemmed Care actions and expressions in the educational practice of nursing professors.
title_sort Care actions and expressions in the educational practice of nursing professors.
author Sanches, Márcia Otero
author_facet Sanches, Márcia Otero
Rubim Pedro, Eva Néri
author_role author
author2 Rubim Pedro, Eva Néri
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sanches, Márcia Otero
Rubim Pedro, Eva Néri
dc.subject.por.fl_str_mv Cuidados de enfermagem
Prática do docente de enfermagem
Ensino.
topic Cuidados de enfermagem
Prática do docente de enfermagem
Ensino.
description This study is a qualitative, descriptive, exploratory research aimed at understanding nursing professors’ concept of care. The information was collected using focal group technique. The subjects were nursing professors of a Nursing Undergraduate course, and the information was analyzed by Thematic Analysis, which evidenced the category, Care Understanding, among others. The report on the professors’ concept of care shows differences regarding their educational practices underlining technical issues. Thus, the findings show that these concepts were based on personal experiences and lacked political, humanistic, philosophical, and theoretical grounds.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-08-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5220
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5220
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5220/2962
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 29 No. 1 (2008); 11
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 29 n. 1 (2008); 11
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766331708407808