Care actions and expressions in the educational practice of nursing professors.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gaúcha de Enfermagem |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5220 |
Resumo: | This study is a qualitative, descriptive, exploratory research aimed at understanding nursing professors’ concept of care. The information was collected using focal group technique. The subjects were nursing professors of a Nursing Undergraduate course, and the information was analyzed by Thematic Analysis, which evidenced the category, Care Understanding, among others. The report on the professors’ concept of care shows differences regarding their educational practices underlining technical issues. Thus, the findings show that these concepts were based on personal experiences and lacked political, humanistic, philosophical, and theoretical grounds. |
id |
UFRGS-15_d9a6be3ca31d6c1ce485fb8b6840e20d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/5220 |
network_acronym_str |
UFRGS-15 |
network_name_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Care actions and expressions in the educational practice of nursing professors.Acciones y expresiones de cuidado en la práctica educativa de enfermeros docentes.Ações e expressões de cuidado na prática educativa de enfermeiros docentesCuidados de enfermagemPrática do docente de enfermagemEnsino.This study is a qualitative, descriptive, exploratory research aimed at understanding nursing professors’ concept of care. The information was collected using focal group technique. The subjects were nursing professors of a Nursing Undergraduate course, and the information was analyzed by Thematic Analysis, which evidenced the category, Care Understanding, among others. The report on the professors’ concept of care shows differences regarding their educational practices underlining technical issues. Thus, the findings show that these concepts were based on personal experiences and lacked political, humanistic, philosophical, and theoretical grounds.Se trata de una investigación cualitativa, descriptiva, exploratoria con el propósito de conocer la concepción de los enfermeros docentes sobre el cuidado. Las informaciones fueron tomadas a través del la técnica de grupo focal, con diez enfermeros docentes de un curso de Grado en Enfermerla y se analizaron utilizando el Análisis Temático, que puso en evidencia, entre otras, la categorla Comprensión del cuidado. El relato sobre la concepción de los docentes sobre el cuidado, mostró diferencias en relación con sus prácticas educativas, con énfasis en cuestiones técnicas. De este modo, se constató que estas concepciones se basaban en vivencias personales y careclan de fundamentación teórica, filosófica, humanlstica o polltica, ya que no se identificó ningán referencial teórico que las respaldara.Trata-se de uma pesquisa qualitativa, descritiva-exploratória que objetivou conhecer a concepçao dos enfermeiros docentes sobre o cuidado. As informaçOes foram coletadas pela técnica de grupo focal, com dez enfermeiros docentes de um curso de Graduaçao em Enfermagem e foram analisadas utilizando-se a Análise Temática, que evidenciou, entre outras, a categoria Compreensao do cuidado. O relato da concepçao dos docentes sobre o cuidado mostrou diferenças em relaçao as suas práticas educativas, com ênfase em questOes técnicas. Assim, constatou-se que essas concepçOes se baseavam em vivências pessoais e careciam de fundamentaçao teórica, filosófica, humanIstica, polItica, uma vez que nao foi identificado algum referencial teórico que as subsidiasse.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5220Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 29 No. 1 (2008); 11Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 29 n. 1 (2008); 111983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5220/2962Sanches, Márcia OteroRubim Pedro, Eva Nériinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-26T19:11:27Zoai:seer.ufrgs.br:article/5220Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2019-11-26T19:11:27Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Care actions and expressions in the educational practice of nursing professors. Acciones y expresiones de cuidado en la práctica educativa de enfermeros docentes. Ações e expressões de cuidado na prática educativa de enfermeiros docentes |
title |
Care actions and expressions in the educational practice of nursing professors. |
spellingShingle |
Care actions and expressions in the educational practice of nursing professors. Sanches, Márcia Otero Cuidados de enfermagem Prática do docente de enfermagem Ensino. |
title_short |
Care actions and expressions in the educational practice of nursing professors. |
title_full |
Care actions and expressions in the educational practice of nursing professors. |
title_fullStr |
Care actions and expressions in the educational practice of nursing professors. |
title_full_unstemmed |
Care actions and expressions in the educational practice of nursing professors. |
title_sort |
Care actions and expressions in the educational practice of nursing professors. |
author |
Sanches, Márcia Otero |
author_facet |
Sanches, Márcia Otero Rubim Pedro, Eva Néri |
author_role |
author |
author2 |
Rubim Pedro, Eva Néri |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sanches, Márcia Otero Rubim Pedro, Eva Néri |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cuidados de enfermagem Prática do docente de enfermagem Ensino. |
topic |
Cuidados de enfermagem Prática do docente de enfermagem Ensino. |
description |
This study is a qualitative, descriptive, exploratory research aimed at understanding nursing professors’ concept of care. The information was collected using focal group technique. The subjects were nursing professors of a Nursing Undergraduate course, and the information was analyzed by Thematic Analysis, which evidenced the category, Care Understanding, among others. The report on the professors’ concept of care shows differences regarding their educational practices underlining technical issues. Thus, the findings show that these concepts were based on personal experiences and lacked political, humanistic, philosophical, and theoretical grounds. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-08-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5220 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5220 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5220/2962 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 29 No. 1 (2008); 11 Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 29 n. 1 (2008); 11 1983-1447 0102-6933 reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
collection |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistappgdir@ufrgs.br |
_version_ |
1799766331708407808 |