Dance Narratives by a Black Artist Mirroring the Knowledge and Concepts of Fe-male Black Authors

Bibliographic Details
Main Author: Tavares, Luciano Correa
Publication Date: 2024
Other Authors: Weber da Silva, Suzane
Format: Article
Language: por
Source: Revista Brasileira de Estudos da Presença
Download full: https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/132183
Summary: This article presents aspects of the life and professional narratives of a Black dance artist, Rubens Oliveira, and how his sensitive, poetic and creative experience as a Black man op-poses stereotypes of hegemonic masculinities. The aim of this article is to highlight the life story of a Black Brazilian man who makes dance his profession. Issues concerning the process of being a Black man in Brazil are problematised, using Conceição Evaristo’s (2020) concept of escrevivência (writexperi-ence)and Lélia Gonzalez’s (1988) concept of amefricanidade (Amefricanity). The article, mostly based on Black authors, highlights Black epistemologies as a form of representation.
id UFRGS-17_8105d9021107c467453c68ceac183b48
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/132183
network_acronym_str UFRGS-17
network_name_str Revista Brasileira de Estudos da Presença
repository_id_str
spelling Dance Narratives by a Black Artist Mirroring the Knowledge and Concepts of Fe-male Black AuthorsRécits de danse d’un artiste noir reflétant les connaissances et les concepts d’auteurs noirsNarrativas de Dança de um Artista Negro em Espelhamento a Saberes e Conceitos de Autoras PretasDançaRubens OliveiraHomem NegroEscrevivênciaAmefricanidadeDanseRubens OliveiraHomme NoirEscrevivênciaAmefricanitéDanceRubens OliveiraBlack ManEscrevivência AmefricanityThis article presents aspects of the life and professional narratives of a Black dance artist, Rubens Oliveira, and how his sensitive, poetic and creative experience as a Black man op-poses stereotypes of hegemonic masculinities. The aim of this article is to highlight the life story of a Black Brazilian man who makes dance his profession. Issues concerning the process of being a Black man in Brazil are problematised, using Conceição Evaristo’s (2020) concept of escrevivência (writexperi-ence)and Lélia Gonzalez’s (1988) concept of amefricanidade (Amefricanity). The article, mostly based on Black authors, highlights Black epistemologies as a form of representation.El artículo presenta las experiencias de vida y de profesión de un artista negro de ladanza: Rubens Oliveira, desde la visión del autor, un bailarín negro brasileño. El campode investigación se desarrolla en el campo de la danza, entendiéndola como un área quebusca desestabilizar y cuestionar los paradigmas en relación al modelo hegemónico dela masculinidad patriarcal, así como las visiones estereotipadas sobre el hombre negrobrasileño. El estudio problematiza cuestiones concernientes al proceso de ser hombrenegro en Brasil, entre ellas destacan los conceptos de “escrevivência” de ConceiçãoEvaristo (1946) y “amefricanidade” de Lélia González (1935-1994).. Propone darvisibilidad a las epistemologías negras como una forma de representatividad a sussaberes. Considera el arte de la danza aspectos de producción de poéticas y producciónde vida en el campo del sensible. Palabras clave: Danza. Hombre negro. Masculinidades. Escrevivência. Amefricanidade.Cet article présente des aspects des récits de vie et de profession d’un artiste de danse noir, Ru-bens Oliveira, comment son expérience sensible, poétique et créative en tant qu’homme noir s’oppose aux stéréotypes des masculinités hégémoniques. L’objectif de cet article est de mettre en lumière l’histoire de la vie d’un Brésilien noir qui fait de la danse son métier. Il problématise des questions con-cernant le processus d’être un homme noir au Brésil, englobant le concept d’écriture, de Conceição Evaristo (2020), et d’africanité, de Lélia Gonzalez (1988). L’article, qui fait principalement référence à des auteurs noirs, met en avant les épistémologies noires comme forme de représentation. Este artigo apresenta aspectos de narrativas de vida e de profissão de um artista negro da dança, Rubens Oliveira, e como sua experiência sensível, poética e criadora de homem negro se con-trapõe a estereótipos de masculinidades hegemônicas. O objetivo deste artigo é evidenciar a história de vida de um homem negro brasileiro que faz da dança sua profissão. Problematizam-se questões concer-nentes ao processo de ser um homem negro no Brasil, abarcando o conceito de escrevivência, de Concei-ção Evaristo (2020), e de amefricanidade, de Lélia Gonzalez (1988). O artigo, tendo como referência, em sua maioria, autoras negras, coloca em evidência as epistemologias pretas como uma forma de repre-sentatividade.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/132183Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 14 No. 2 (2024): Abr./Jun. 2024Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 14 No. 2 (2024): Abr./Jun. 2024Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 14 No 2 (2024): Abr./Jun. 2024Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 14 n. 2 (2024): Abr./Jun. 20242237-2660reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presençainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/132183/91817Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Estudos da Presençahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTavares, Luciano CorreaWeber da Silva, Suzane 2024-04-30T00:40:55Zoai:seer.ufrgs.br:article/132183Revistahttp://seer.ufrgs.br/presencaPUBhttps://seer.ufrgs.br/presenca/oai||rev.presenca@gmail.com2237-26602237-2660opendoar:2024-04-30T00:40:55Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Dance Narratives by a Black Artist Mirroring the Knowledge and Concepts of Fe-male Black Authors
Récits de danse d’un artiste noir reflétant les connaissances et les concepts d’auteurs noirs
Narrativas de Dança de um Artista Negro em Espelhamento a Saberes e Conceitos de Autoras Pretas
title Dance Narratives by a Black Artist Mirroring the Knowledge and Concepts of Fe-male Black Authors
spellingShingle Dance Narratives by a Black Artist Mirroring the Knowledge and Concepts of Fe-male Black Authors
Tavares, Luciano Correa
Dança
Rubens Oliveira
Homem Negro
Escrevivência
Amefricanidade
Danse
Rubens Oliveira
Homme Noir
Escrevivência
Amefricanité
Dance
Rubens Oliveira
Black Man
Escrevivência
Amefricanity
title_short Dance Narratives by a Black Artist Mirroring the Knowledge and Concepts of Fe-male Black Authors
title_full Dance Narratives by a Black Artist Mirroring the Knowledge and Concepts of Fe-male Black Authors
title_fullStr Dance Narratives by a Black Artist Mirroring the Knowledge and Concepts of Fe-male Black Authors
title_full_unstemmed Dance Narratives by a Black Artist Mirroring the Knowledge and Concepts of Fe-male Black Authors
title_sort Dance Narratives by a Black Artist Mirroring the Knowledge and Concepts of Fe-male Black Authors
author Tavares, Luciano Correa
author_facet Tavares, Luciano Correa
Weber da Silva, Suzane
author_role author
author2 Weber da Silva, Suzane
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tavares, Luciano Correa
Weber da Silva, Suzane
dc.subject.por.fl_str_mv Dança
Rubens Oliveira
Homem Negro
Escrevivência
Amefricanidade
Danse
Rubens Oliveira
Homme Noir
Escrevivência
Amefricanité
Dance
Rubens Oliveira
Black Man
Escrevivência
Amefricanity
topic Dança
Rubens Oliveira
Homem Negro
Escrevivência
Amefricanidade
Danse
Rubens Oliveira
Homme Noir
Escrevivência
Amefricanité
Dance
Rubens Oliveira
Black Man
Escrevivência
Amefricanity
description This article presents aspects of the life and professional narratives of a Black dance artist, Rubens Oliveira, and how his sensitive, poetic and creative experience as a Black man op-poses stereotypes of hegemonic masculinities. The aim of this article is to highlight the life story of a Black Brazilian man who makes dance his profession. Issues concerning the process of being a Black man in Brazil are problematised, using Conceição Evaristo’s (2020) concept of escrevivência (writexperi-ence)and Lélia Gonzalez’s (1988) concept of amefricanidade (Amefricanity). The article, mostly based on Black authors, highlights Black epistemologies as a form of representation.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/132183
url https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/132183
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/132183/91817
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Estudos da Presença
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Estudos da Presença
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 14 No. 2 (2024): Abr./Jun. 2024
Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 14 No. 2 (2024): Abr./Jun. 2024
Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 14 No 2 (2024): Abr./Jun. 2024
Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 14 n. 2 (2024): Abr./Jun. 2024
2237-2660
reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presença
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Estudos da Presença
collection Revista Brasileira de Estudos da Presença
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||rev.presenca@gmail.com
_version_ 1799766306643247104