Composition/Teaching/Learning Processes in Dance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Daltro (Universidade Federal do Ceará – UFC, Fortaleza/CE, Brasil), Emyle
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Matsumoto (Universidade de Brasília – UnB, Brasília/DF, Brasil), Roberta Kumasaka
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Estudos da Presença
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/52327
Resumo: This article is about contemporary dance solo productions which have been called choreographic installations. It is focused on the relations between humans and non-humans in performance and presents an approach of teaching/learning in dance. It departs from the idea that the choreographic installation responds to a search for experience, which is operated by means of relations to non-humans when these become coauthors of bodies, dance and performance. The solo notion is thus called into question, as we are never alone in it, but rather with, which leads us to emphasize dance composition and learning as a collective experimentation. 
id UFRGS-17_c154e63ea46f8bb7774ed38b4fe7a978
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/52327
network_acronym_str UFRGS-17
network_name_str Revista Brasileira de Estudos da Presença
repository_id_str
spelling Composition/Teaching/Learning Processes in DanceComposition/Enseignement/Apprentissage en DanseProcessos de Composição/Ensino/Aprendizagem em DançaSolo em DançaInstalação CoreográficaRelações entre Humanos e Não/HumanosAprendizagem em DançaComposição em DançaSolo in DanceChoreographic InstallationHumans and Non-Humans RelationsLearning in DanceDance CompositionDanse en SoloInstallation ChorégraphiqueRapports entre Humains et Non/HumainsApprentissage de la DanseComposition en DanseThis article is about contemporary dance solo productions which have been called choreographic installations. It is focused on the relations between humans and non-humans in performance and presents an approach of teaching/learning in dance. It departs from the idea that the choreographic installation responds to a search for experience, which is operated by means of relations to non-humans when these become coauthors of bodies, dance and performance. The solo notion is thus called into question, as we are never alone in it, but rather with, which leads us to emphasize dance composition and learning as a collective experimentation. Cet article est une réflexion au sujet du solo dans le cadre des productions contemporaines dites installations chorégraphiques. Cette réflexion est basée sur l’étude des rapports entre humains et non/ humains sur scène et elle propose une approche pour l’enseignement/l’apprentissage de la danse. Nous partons de l’idée que de telles créations répondent à un besoin qui se configure comme la quête de l’expérience, à travers les relations avec les non/humains en tant que co-auteurs de corps, de danses et de scènes. Ainsi, la notion de solo est mise en question, puisqu’en solo on n’est jamais seul, mais on est toujours avec, ce qui nous permet de mettre en valeur la composition et l’apprentissage en danse en tant qu’expérimentation collective. Reflexão sobre o solo no contexto de produções contemporâneas nomeadas instalações coreográficas, baseada no estudo das relações entre humanos e não/humanos em cena, e, por meio dela, a apresentação de uma abordagem para o ensino/aprendizagem em dança. Parte-se da ideia de que tais criações respondem a uma necessidade que se configura como busca pela experiência, operada por meio das relações com não/humanos quando estes são levados em conta como coautores de corpos, danças e cenas. A noção de solo é problematizada, uma vez que, em solo, nunca estamos sós, mas estamos e somos com, o que nos conduz a enfatizar composição e aprendizagem em dança como experimentação coletiva. Universidade Federal do Rio Grande do Sul2022-10-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/52327Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 6 No. 1 (2016): jan./abr. 2016; 147-172Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 6 No. 1 (2016): jan./abr. 2016; 147-172Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 6 No 1 (2016): jan./ abr. 2016; 147-172Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 6 n. 1 (2016): jan./abr. 2016; 147-1722237-2660reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presençainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/52327/50480Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos da Presençainfo:eu-repo/semantics/openAccessDaltro (Universidade Federal do Ceará – UFC, Fortaleza/CE, Brasil), EmyleMatsumoto (Universidade de Brasília – UnB, Brasília/DF, Brasil), Roberta Kumasaka2022-10-12T19:27:57Zoai:seer.ufrgs.br:article/52327Revistahttp://seer.ufrgs.br/presencaPUBhttps://seer.ufrgs.br/presenca/oai||rev.presenca@gmail.com2237-26602237-2660opendoar:2022-10-12T19:27:57Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Composition/Teaching/Learning Processes in Dance
Composition/Enseignement/Apprentissage en Danse
Processos de Composição/Ensino/Aprendizagem em Dança
title Composition/Teaching/Learning Processes in Dance
spellingShingle Composition/Teaching/Learning Processes in Dance
Daltro (Universidade Federal do Ceará – UFC, Fortaleza/CE, Brasil), Emyle
Solo em Dança
Instalação Coreográfica
Relações entre Humanos e Não/Humanos
Aprendizagem em Dança
Composição em Dança
Solo in Dance
Choreographic Installation
Humans and Non-Humans Relations
Learning in Dance
Dance Composition
Danse en Solo
Installation Chorégraphique
Rapports entre Humains et Non/Humains
Apprentissage de la Danse
Composition en Danse
title_short Composition/Teaching/Learning Processes in Dance
title_full Composition/Teaching/Learning Processes in Dance
title_fullStr Composition/Teaching/Learning Processes in Dance
title_full_unstemmed Composition/Teaching/Learning Processes in Dance
title_sort Composition/Teaching/Learning Processes in Dance
author Daltro (Universidade Federal do Ceará – UFC, Fortaleza/CE, Brasil), Emyle
author_facet Daltro (Universidade Federal do Ceará – UFC, Fortaleza/CE, Brasil), Emyle
Matsumoto (Universidade de Brasília – UnB, Brasília/DF, Brasil), Roberta Kumasaka
author_role author
author2 Matsumoto (Universidade de Brasília – UnB, Brasília/DF, Brasil), Roberta Kumasaka
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Daltro (Universidade Federal do Ceará – UFC, Fortaleza/CE, Brasil), Emyle
Matsumoto (Universidade de Brasília – UnB, Brasília/DF, Brasil), Roberta Kumasaka
dc.subject.por.fl_str_mv Solo em Dança
Instalação Coreográfica
Relações entre Humanos e Não/Humanos
Aprendizagem em Dança
Composição em Dança
Solo in Dance
Choreographic Installation
Humans and Non-Humans Relations
Learning in Dance
Dance Composition
Danse en Solo
Installation Chorégraphique
Rapports entre Humains et Non/Humains
Apprentissage de la Danse
Composition en Danse
topic Solo em Dança
Instalação Coreográfica
Relações entre Humanos e Não/Humanos
Aprendizagem em Dança
Composição em Dança
Solo in Dance
Choreographic Installation
Humans and Non-Humans Relations
Learning in Dance
Dance Composition
Danse en Solo
Installation Chorégraphique
Rapports entre Humains et Non/Humains
Apprentissage de la Danse
Composition en Danse
description This article is about contemporary dance solo productions which have been called choreographic installations. It is focused on the relations between humans and non-humans in performance and presents an approach of teaching/learning in dance. It departs from the idea that the choreographic installation responds to a search for experience, which is operated by means of relations to non-humans when these become coauthors of bodies, dance and performance. The solo notion is thus called into question, as we are never alone in it, but rather with, which leads us to emphasize dance composition and learning as a collective experimentation. 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/52327
url https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/52327
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/52327/50480
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos da Presença
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos da Presença
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 6 No. 1 (2016): jan./abr. 2016; 147-172
Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 6 No. 1 (2016): jan./abr. 2016; 147-172
Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 6 No 1 (2016): jan./ abr. 2016; 147-172
Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 6 n. 1 (2016): jan./abr. 2016; 147-172
2237-2660
reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presença
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Estudos da Presença
collection Revista Brasileira de Estudos da Presença
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||rev.presenca@gmail.com
_version_ 1799766307666657280