Composition/Teaching/Learning Processes in Dance
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos da Presença |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/52327 |
Resumo: | This article is about contemporary dance solo productions which have been called choreographic installations. It is focused on the relations between humans and non-humans in performance and presents an approach of teaching/learning in dance. It departs from the idea that the choreographic installation responds to a search for experience, which is operated by means of relations to non-humans when these become coauthors of bodies, dance and performance. The solo notion is thus called into question, as we are never alone in it, but rather with, which leads us to emphasize dance composition and learning as a collective experimentation. |
id |
UFRGS-17_c154e63ea46f8bb7774ed38b4fe7a978 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/52327 |
network_acronym_str |
UFRGS-17 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Estudos da Presença |
repository_id_str |
|
spelling |
Composition/Teaching/Learning Processes in DanceComposition/Enseignement/Apprentissage en DanseProcessos de Composição/Ensino/Aprendizagem em DançaSolo em DançaInstalação CoreográficaRelações entre Humanos e Não/HumanosAprendizagem em DançaComposição em DançaSolo in DanceChoreographic InstallationHumans and Non-Humans RelationsLearning in DanceDance CompositionDanse en SoloInstallation ChorégraphiqueRapports entre Humains et Non/HumainsApprentissage de la DanseComposition en DanseThis article is about contemporary dance solo productions which have been called choreographic installations. It is focused on the relations between humans and non-humans in performance and presents an approach of teaching/learning in dance. It departs from the idea that the choreographic installation responds to a search for experience, which is operated by means of relations to non-humans when these become coauthors of bodies, dance and performance. The solo notion is thus called into question, as we are never alone in it, but rather with, which leads us to emphasize dance composition and learning as a collective experimentation. Cet article est une réflexion au sujet du solo dans le cadre des productions contemporaines dites installations chorégraphiques. Cette réflexion est basée sur l’étude des rapports entre humains et non/ humains sur scène et elle propose une approche pour l’enseignement/l’apprentissage de la danse. Nous partons de l’idée que de telles créations répondent à un besoin qui se configure comme la quête de l’expérience, à travers les relations avec les non/humains en tant que co-auteurs de corps, de danses et de scènes. Ainsi, la notion de solo est mise en question, puisqu’en solo on n’est jamais seul, mais on est toujours avec, ce qui nous permet de mettre en valeur la composition et l’apprentissage en danse en tant qu’expérimentation collective. Reflexão sobre o solo no contexto de produções contemporâneas nomeadas instalações coreográficas, baseada no estudo das relações entre humanos e não/humanos em cena, e, por meio dela, a apresentação de uma abordagem para o ensino/aprendizagem em dança. Parte-se da ideia de que tais criações respondem a uma necessidade que se configura como busca pela experiência, operada por meio das relações com não/humanos quando estes são levados em conta como coautores de corpos, danças e cenas. A noção de solo é problematizada, uma vez que, em solo, nunca estamos sós, mas estamos e somos com, o que nos conduz a enfatizar composição e aprendizagem em dança como experimentação coletiva. Universidade Federal do Rio Grande do Sul2022-10-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/52327Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 6 No. 1 (2016): jan./abr. 2016; 147-172Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 6 No. 1 (2016): jan./abr. 2016; 147-172Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 6 No 1 (2016): jan./ abr. 2016; 147-172Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 6 n. 1 (2016): jan./abr. 2016; 147-1722237-2660reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presençainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/52327/50480Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos da Presençainfo:eu-repo/semantics/openAccessDaltro (Universidade Federal do Ceará – UFC, Fortaleza/CE, Brasil), EmyleMatsumoto (Universidade de Brasília – UnB, Brasília/DF, Brasil), Roberta Kumasaka2022-10-12T19:27:57Zoai:seer.ufrgs.br:article/52327Revistahttp://seer.ufrgs.br/presencaPUBhttps://seer.ufrgs.br/presenca/oai||rev.presenca@gmail.com2237-26602237-2660opendoar:2022-10-12T19:27:57Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Composition/Teaching/Learning Processes in Dance Composition/Enseignement/Apprentissage en Danse Processos de Composição/Ensino/Aprendizagem em Dança |
title |
Composition/Teaching/Learning Processes in Dance |
spellingShingle |
Composition/Teaching/Learning Processes in Dance Daltro (Universidade Federal do Ceará – UFC, Fortaleza/CE, Brasil), Emyle Solo em Dança Instalação Coreográfica Relações entre Humanos e Não/Humanos Aprendizagem em Dança Composição em Dança Solo in Dance Choreographic Installation Humans and Non-Humans Relations Learning in Dance Dance Composition Danse en Solo Installation Chorégraphique Rapports entre Humains et Non/Humains Apprentissage de la Danse Composition en Danse |
title_short |
Composition/Teaching/Learning Processes in Dance |
title_full |
Composition/Teaching/Learning Processes in Dance |
title_fullStr |
Composition/Teaching/Learning Processes in Dance |
title_full_unstemmed |
Composition/Teaching/Learning Processes in Dance |
title_sort |
Composition/Teaching/Learning Processes in Dance |
author |
Daltro (Universidade Federal do Ceará – UFC, Fortaleza/CE, Brasil), Emyle |
author_facet |
Daltro (Universidade Federal do Ceará – UFC, Fortaleza/CE, Brasil), Emyle Matsumoto (Universidade de Brasília – UnB, Brasília/DF, Brasil), Roberta Kumasaka |
author_role |
author |
author2 |
Matsumoto (Universidade de Brasília – UnB, Brasília/DF, Brasil), Roberta Kumasaka |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Daltro (Universidade Federal do Ceará – UFC, Fortaleza/CE, Brasil), Emyle Matsumoto (Universidade de Brasília – UnB, Brasília/DF, Brasil), Roberta Kumasaka |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Solo em Dança Instalação Coreográfica Relações entre Humanos e Não/Humanos Aprendizagem em Dança Composição em Dança Solo in Dance Choreographic Installation Humans and Non-Humans Relations Learning in Dance Dance Composition Danse en Solo Installation Chorégraphique Rapports entre Humains et Non/Humains Apprentissage de la Danse Composition en Danse |
topic |
Solo em Dança Instalação Coreográfica Relações entre Humanos e Não/Humanos Aprendizagem em Dança Composição em Dança Solo in Dance Choreographic Installation Humans and Non-Humans Relations Learning in Dance Dance Composition Danse en Solo Installation Chorégraphique Rapports entre Humains et Non/Humains Apprentissage de la Danse Composition en Danse |
description |
This article is about contemporary dance solo productions which have been called choreographic installations. It is focused on the relations between humans and non-humans in performance and presents an approach of teaching/learning in dance. It departs from the idea that the choreographic installation responds to a search for experience, which is operated by means of relations to non-humans when these become coauthors of bodies, dance and performance. The solo notion is thus called into question, as we are never alone in it, but rather with, which leads us to emphasize dance composition and learning as a collective experimentation. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/52327 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/52327 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/52327/50480 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos da Presença info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos da Presença |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 6 No. 1 (2016): jan./abr. 2016; 147-172 Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 6 No. 1 (2016): jan./abr. 2016; 147-172 Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 6 No 1 (2016): jan./ abr. 2016; 147-172 Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 6 n. 1 (2016): jan./abr. 2016; 147-172 2237-2660 reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presença instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Brasileira de Estudos da Presença |
collection |
Revista Brasileira de Estudos da Presença |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rev.presenca@gmail.com |
_version_ |
1799766307666657280 |