Somatic approaches in the training of dance: From the dryness of the background to curriculum as cartography: da secura do fundo ao currículo como cartografia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magalhães, Marina Campos
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Estudos da Presença
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/129382
Resumo: This article analyzes the relationships and contributions of somatic practices in the training of dance, in higher education, based on a study between Lisbon and Rio de Janeiro. The main reflections will be presented, which emphasize the actual concept of Somatics and its possibilities of articulation in the teaching of dance in higher education. In our research, a coexistence of the fields is presented based on two main possibilities: the dryness of the background – Godard's concept (2006), which would characterize a request from Somatics in a punctual or utilitarian way –; and another, in which the interaction takes place in such a way that the whole gear of teaching and learning is modified.
id UFRGS-17_db13fb8ac645cc6516ef32aef59dca32
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/129382
network_acronym_str UFRGS-17
network_name_str Revista Brasileira de Estudos da Presença
repository_id_str
spelling Somatic approaches in the training of dance: From the dryness of the background to curriculum as cartography: da secura do fundo ao currículo como cartografiaApproches somatiques dans l‘enseignement de la danse: De l’arrière-plan stérile au programme comme cartographie: da secura do fundo ao currículo como cartografiaAbordagens Somáticas na Formação em Dança: da secura do fundo ao currículo como cartografiaSomáticaDançaEnsino-aprendizagemPerformatividadeCorporalizaçãoThis article analyzes the relationships and contributions of somatic practices in the training of dance, in higher education, based on a study between Lisbon and Rio de Janeiro. The main reflections will be presented, which emphasize the actual concept of Somatics and its possibilities of articulation in the teaching of dance in higher education. In our research, a coexistence of the fields is presented based on two main possibilities: the dryness of the background – Godard's concept (2006), which would characterize a request from Somatics in a punctual or utilitarian way –; and another, in which the interaction takes place in such a way that the whole gear of teaching and learning is modified.Cet article analyse les relations et les apports des pratiques somatiques dans la formation en danse dans un contexte d'enseignement supérieur à partir d'une étude entre Lisbonne et Rio de Janeiro. Les principales réflexions seront présentées, à partir desquelles le concept actuel d’approche Somatique et ses possibilités d'articulation dans l'enseignement supérieur de la danse seront soulignés. Dans notre recherche, la coexistence des champs est présentée à partir de deux possibilités principales: l’arrière-plan  stérile - concept de Godard (2006), qui caractériserait une demande somatique ponctuelle, accessoire ou utilitaire - ; et une autre, dans laquelle l'interaction se produit de telle façon que tout le rouage de l'enseignement-apprentissage est modifié.Este artigo analisa as relações e contribuições das práticas somáticas na formação em dança no contexto do ensino superior a partir de um estudo entre Lisboa e o Rio de Janeiro. Serão apresentadas as principais reflexões, das quais se enfatizam o próprio conceito de Somática na atualidade e suas possibilidades de articulação no ensino superior de dança. Em nossa pesquisa, percebeu-se uma coexistência dos campos a partir de duas possibilidades principais: uma secura do fundo - conceito de Godard (2006), que caracterizaria uma requisição da Somática de forma pontual ou utilitária -; e outra, na qual a interação se dá de tal forma que toda engrenagem do ensino-aprendizagem é modificada.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2023-07-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/129382Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 13 No. 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-28Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No. 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-28Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-28Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 13 n. 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-282237-2660reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presençainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/129382/89025Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Estudos da Presençainfo:eu-repo/semantics/openAccessMagalhães, Marina Campos2023-07-06T18:08:40Zoai:seer.ufrgs.br:article/129382Revistahttp://seer.ufrgs.br/presencaPUBhttps://seer.ufrgs.br/presenca/oai||rev.presenca@gmail.com2237-26602237-2660opendoar:2023-07-06T18:08:40Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Somatic approaches in the training of dance: From the dryness of the background to curriculum as cartography: da secura do fundo ao currículo como cartografia
Approches somatiques dans l‘enseignement de la danse: De l’arrière-plan stérile au programme comme cartographie: da secura do fundo ao currículo como cartografia
Abordagens Somáticas na Formação em Dança: da secura do fundo ao currículo como cartografia
title Somatic approaches in the training of dance: From the dryness of the background to curriculum as cartography: da secura do fundo ao currículo como cartografia
spellingShingle Somatic approaches in the training of dance: From the dryness of the background to curriculum as cartography: da secura do fundo ao currículo como cartografia
Magalhães, Marina Campos
Somática
Dança
Ensino-aprendizagem
Performatividade
Corporalização
title_short Somatic approaches in the training of dance: From the dryness of the background to curriculum as cartography: da secura do fundo ao currículo como cartografia
title_full Somatic approaches in the training of dance: From the dryness of the background to curriculum as cartography: da secura do fundo ao currículo como cartografia
title_fullStr Somatic approaches in the training of dance: From the dryness of the background to curriculum as cartography: da secura do fundo ao currículo como cartografia
title_full_unstemmed Somatic approaches in the training of dance: From the dryness of the background to curriculum as cartography: da secura do fundo ao currículo como cartografia
title_sort Somatic approaches in the training of dance: From the dryness of the background to curriculum as cartography: da secura do fundo ao currículo como cartografia
author Magalhães, Marina Campos
author_facet Magalhães, Marina Campos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Magalhães, Marina Campos
dc.subject.por.fl_str_mv Somática
Dança
Ensino-aprendizagem
Performatividade
Corporalização
topic Somática
Dança
Ensino-aprendizagem
Performatividade
Corporalização
description This article analyzes the relationships and contributions of somatic practices in the training of dance, in higher education, based on a study between Lisbon and Rio de Janeiro. The main reflections will be presented, which emphasize the actual concept of Somatics and its possibilities of articulation in the teaching of dance in higher education. In our research, a coexistence of the fields is presented based on two main possibilities: the dryness of the background – Godard's concept (2006), which would characterize a request from Somatics in a punctual or utilitarian way –; and another, in which the interaction takes place in such a way that the whole gear of teaching and learning is modified.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/129382
url https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/129382
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/129382/89025
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Estudos da Presença
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Estudos da Presença
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 13 No. 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-28
Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No. 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-28
Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-28
Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 13 n. 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-28
2237-2660
reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presença
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Estudos da Presença
collection Revista Brasileira de Estudos da Presença
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||rev.presenca@gmail.com
_version_ 1799766310709624832