O USO DE REDES NEURAIS AUTO- ORGANIZÁVEIS NA VISUALIZAÇÃO DE FORMAÇÃO DE AGRUPAMENTOS A PARTIR DO CONHECIMENTO ACENTUAL DE APRENDIZES BRASILEIROS DE INGLÊS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Ana Cristina
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Organon (Porto Alegre. Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/28839
Resumo: ! is study aimed at investigating how Brazilian learners ofEnglish organize their knowledge about lexical stress of a speci" c wordcategory at an early stage of L2 acquisition with the help of an unsuper-vised neural network, a self-organizing map (SOM), also called Kohonennetwork. ! e basic hypothesis tested was whether the parameterization ofthe speech signal from learner’s utterances through processing techniquessuch as Linear Predictive Coding (LPC), which consisted of the input ofthe network, would be e# ective in the classi" cation of learners and theirutterances. ! e study consisted of an empirical part and a computationalone. ! e participants were beginner students aged between 18 and 25.Preliminary results indicate that the combination of LPC+SOM allowedthe creation of well-de" ned category clusters, which is an important stepin data classi" cation to aid language pro" ciency level determination, andcomputer-assisted pronunciation teaching.
id UFRGS-19_d134d55a58c8feb192508bb693dfd433
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/28839
network_acronym_str UFRGS-19
network_name_str Organon (Porto Alegre. Online)
repository_id_str
spelling O USO DE REDES NEURAIS AUTO- ORGANIZÁVEIS NA VISUALIZAÇÃO DE FORMAÇÃO DE AGRUPAMENTOS A PARTIR DO CONHECIMENTO ACENTUAL DE APRENDIZES BRASILEIROS DE INGLÊS! is study aimed at investigating how Brazilian learners ofEnglish organize their knowledge about lexical stress of a speci" c wordcategory at an early stage of L2 acquisition with the help of an unsuper-vised neural network, a self-organizing map (SOM), also called Kohonennetwork. ! e basic hypothesis tested was whether the parameterization ofthe speech signal from learner’s utterances through processing techniquessuch as Linear Predictive Coding (LPC), which consisted of the input ofthe network, would be e# ective in the classi" cation of learners and theirutterances. ! e study consisted of an empirical part and a computationalone. ! e participants were beginner students aged between 18 and 25.Preliminary results indicate that the combination of LPC+SOM allowedthe creation of well-de" ned category clusters, which is an important stepin data classi" cation to aid language pro" ciency level determination, andcomputer-assisted pronunciation teaching.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2011-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/2883910.22456/2238-8915.28839Organon; v. 26 n. 51 (2011): Bilinguismo/aprendizagem da L2 e processos cognitivos2238-89150102-6267reponame:Organon (Porto Alegre. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/28839/17509Cunha, Ana Cristinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-04-26T19:53:00Zoai:seer.ufrgs.br:article/28839Revistahttp://seer.ufrgs.br/organon/indexPUBhttp://seer.ufrgs.br/index.php/organon/oai||organon@ufrgs.br2238-89150102-6267opendoar:2019-04-26T19:53Organon (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv O USO DE REDES NEURAIS AUTO- ORGANIZÁVEIS NA VISUALIZAÇÃO DE FORMAÇÃO DE AGRUPAMENTOS A PARTIR DO CONHECIMENTO ACENTUAL DE APRENDIZES BRASILEIROS DE INGLÊS
title O USO DE REDES NEURAIS AUTO- ORGANIZÁVEIS NA VISUALIZAÇÃO DE FORMAÇÃO DE AGRUPAMENTOS A PARTIR DO CONHECIMENTO ACENTUAL DE APRENDIZES BRASILEIROS DE INGLÊS
spellingShingle O USO DE REDES NEURAIS AUTO- ORGANIZÁVEIS NA VISUALIZAÇÃO DE FORMAÇÃO DE AGRUPAMENTOS A PARTIR DO CONHECIMENTO ACENTUAL DE APRENDIZES BRASILEIROS DE INGLÊS
Cunha, Ana Cristina
title_short O USO DE REDES NEURAIS AUTO- ORGANIZÁVEIS NA VISUALIZAÇÃO DE FORMAÇÃO DE AGRUPAMENTOS A PARTIR DO CONHECIMENTO ACENTUAL DE APRENDIZES BRASILEIROS DE INGLÊS
title_full O USO DE REDES NEURAIS AUTO- ORGANIZÁVEIS NA VISUALIZAÇÃO DE FORMAÇÃO DE AGRUPAMENTOS A PARTIR DO CONHECIMENTO ACENTUAL DE APRENDIZES BRASILEIROS DE INGLÊS
title_fullStr O USO DE REDES NEURAIS AUTO- ORGANIZÁVEIS NA VISUALIZAÇÃO DE FORMAÇÃO DE AGRUPAMENTOS A PARTIR DO CONHECIMENTO ACENTUAL DE APRENDIZES BRASILEIROS DE INGLÊS
title_full_unstemmed O USO DE REDES NEURAIS AUTO- ORGANIZÁVEIS NA VISUALIZAÇÃO DE FORMAÇÃO DE AGRUPAMENTOS A PARTIR DO CONHECIMENTO ACENTUAL DE APRENDIZES BRASILEIROS DE INGLÊS
title_sort O USO DE REDES NEURAIS AUTO- ORGANIZÁVEIS NA VISUALIZAÇÃO DE FORMAÇÃO DE AGRUPAMENTOS A PARTIR DO CONHECIMENTO ACENTUAL DE APRENDIZES BRASILEIROS DE INGLÊS
author Cunha, Ana Cristina
author_facet Cunha, Ana Cristina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Ana Cristina
description ! is study aimed at investigating how Brazilian learners ofEnglish organize their knowledge about lexical stress of a speci" c wordcategory at an early stage of L2 acquisition with the help of an unsuper-vised neural network, a self-organizing map (SOM), also called Kohonennetwork. ! e basic hypothesis tested was whether the parameterization ofthe speech signal from learner’s utterances through processing techniquessuch as Linear Predictive Coding (LPC), which consisted of the input ofthe network, would be e# ective in the classi" cation of learners and theirutterances. ! e study consisted of an empirical part and a computationalone. ! e participants were beginner students aged between 18 and 25.Preliminary results indicate that the combination of LPC+SOM allowedthe creation of well-de" ned category clusters, which is an important stepin data classi" cation to aid language pro" ciency level determination, andcomputer-assisted pronunciation teaching.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-05-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/28839
10.22456/2238-8915.28839
url https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/28839
identifier_str_mv 10.22456/2238-8915.28839
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/28839/17509
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Organon; v. 26 n. 51 (2011): Bilinguismo/aprendizagem da L2 e processos cognitivos
2238-8915
0102-6267
reponame:Organon (Porto Alegre. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Organon (Porto Alegre. Online)
collection Organon (Porto Alegre. Online)
repository.name.fl_str_mv Organon (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||organon@ufrgs.br
_version_ 1750135196996337664