EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
DOI: | 10.21573/vol39n12023.117693 |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/117693 |
Resumo: | This article aims to analyze the conceptions of full-time education and integral education present in Brazilian educational policies. To this end, it made use of bibliographic and documentary research, investigating: (1) the monitoring of the PNE’s Goal 6 (2014-2024) and (2) three actions aimed at providing full-time education. As a result, the following were identified: (1) an orientation to a full-time students model (CAVALIERE, 2009) and (2) an orientation that links the provision of full-time student education to vulnerable populations to support the binomial education/protection (COELHO, 2009). |
id |
UFRGS-22_132ab2b29dd3ca37092e2667836bdf9d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/117693 |
network_acronym_str |
UFRGS-22 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
spelling |
EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHEDPOLÍTICAS EDUCATIVAS DE EDUCACIÓN INTREGRAL Y DE TIEMPO INTEGRAL EN BRASIL: CONCEPCIONES Y TENSIONES ENTRE PLANIFICACIÓN Y CUMPLIMIENTOPOLÍTICAS EDUCACIONAIS DE EDUCAÇÃO INTEGRAL E DE TEMPO INTEGRAL NO BRASIL: CONCEPÇÕES E TENSÕES ENTRE O PREVISTO E O REALIZADOTempo integralEducação integralPolíticas educacionaisEducación a tiempo completoEducación integralpolíticas educativaSFull-time educationIntegral educationeducational policiesThis article aims to analyze the conceptions of full-time education and integral education present in Brazilian educational policies. To this end, it made use of bibliographic and documentary research, investigating: (1) the monitoring of the PNE’s Goal 6 (2014-2024) and (2) three actions aimed at providing full-time education. As a result, the following were identified: (1) an orientation to a full-time students model (CAVALIERE, 2009) and (2) an orientation that links the provision of full-time student education to vulnerable populations to support the binomial education/protection (COELHO, 2009).Este artículo tiene como objetivo analizar las concepciones de educación de tiempo integral y educación integral presentes en las políticas educativas brasileñas. Para ello, hizo uso de la investigación bibliográfica y documental, investigando: (1) el seguimiento de la Meta 6 del PNE (2014-2024) y (2) tres acciones encaminadas a brindar educación en tiempo integral. Como resultado, se identificó lo siguiente: (1) una orientación a un modelo de estudiantes de tiempo integral (CAVALIERE, 2009) y (2) una orientación que vincula la provisión de educación de estudiantes de tiempo integral a poblaciones vulnerables con el fin de apoyar el binomio educación / protección (COELHO, 2009).Este artigo tem como objetivo analisar as concepções de tempo integral e educação integral presentes nas políticas educacionais brasileiras. Para tal, fez uso das pesquisas bibliográfica e documental, investigando: (1) o acompanhamento da Meta 6 do PNE (2014-2024) e (2) três ações voltadas à oferta do tempo integral. Como resultado, foram identificadas: (1) uma orientação para o modelo de tempo integral denominado de alunos em tempo integral (CAVALIERE, 2009) e (2) uma orientação que vincula a oferta da educação integral às populações vulneráveis e ao binômio educação/proteção (COELHO, 2009).ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/11769310.21573/vol39n12023.117693REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/117693/88130Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFigueiredo do Amaral e Silva, Luisa2023-12-25T13:36:24Zoai:seer.ufrgs.br:article/117693Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:24Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED POLÍTICAS EDUCATIVAS DE EDUCACIÓN INTREGRAL Y DE TIEMPO INTEGRAL EN BRASIL: CONCEPCIONES Y TENSIONES ENTRE PLANIFICACIÓN Y CUMPLIMIENTO POLÍTICAS EDUCACIONAIS DE EDUCAÇÃO INTEGRAL E DE TEMPO INTEGRAL NO BRASIL: CONCEPÇÕES E TENSÕES ENTRE O PREVISTO E O REALIZADO |
title |
EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED |
spellingShingle |
EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED Figueiredo do Amaral e Silva, Luisa Tempo integral Educação integral Políticas educacionais Educación a tiempo completo Educación integral políticas educativaS Full-time education Integral education educational policies Figueiredo do Amaral e Silva, Luisa Tempo integral Educação integral Políticas educacionais Educación a tiempo completo Educación integral políticas educativaS Full-time education Integral education educational policies |
title_short |
EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED |
title_full |
EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED |
title_fullStr |
EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED |
title_full_unstemmed |
EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED |
title_sort |
EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED |
author |
Figueiredo do Amaral e Silva, Luisa |
author_facet |
Figueiredo do Amaral e Silva, Luisa Figueiredo do Amaral e Silva, Luisa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Figueiredo do Amaral e Silva, Luisa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tempo integral Educação integral Políticas educacionais Educación a tiempo completo Educación integral políticas educativaS Full-time education Integral education educational policies |
topic |
Tempo integral Educação integral Políticas educacionais Educación a tiempo completo Educación integral políticas educativaS Full-time education Integral education educational policies |
description |
This article aims to analyze the conceptions of full-time education and integral education present in Brazilian educational policies. To this end, it made use of bibliographic and documentary research, investigating: (1) the monitoring of the PNE’s Goal 6 (2014-2024) and (2) three actions aimed at providing full-time education. As a result, the following were identified: (1) an orientation to a full-time students model (CAVALIERE, 2009) and (2) an orientation that links the provision of full-time student education to vulnerable populations to support the binomial education/protection (COELHO, 2009). |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/117693 10.21573/vol39n12023.117693 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/117693 |
identifier_str_mv |
10.21573/vol39n12023.117693 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/117693/88130 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação 2447-4193 1678-166X reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) instacron:UFRGS |
instname_str |
Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
repository.mail.fl_str_mv |
anpaerevista@anpae.org.br |
_version_ |
1822182797219987456 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.21573/vol39n12023.117693 |