EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Figueiredo do Amaral e Silva, Luisa
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
DOI: 10.21573/vol39n12023.117693
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/117693
Resumo: This article aims to analyze the conceptions of full-time education and integral education present in Brazilian educational policies. To this end, it made use of bibliographic and documentary research, investigating: (1) the monitoring of the PNE’s Goal 6 (2014-2024) and (2) three actions aimed at providing full-time education. As a result, the following were identified: (1) an orientation to a full-time students model (CAVALIERE, 2009) and (2) an orientation that links the provision of full-time student education to vulnerable populations to support the binomial education/protection (COELHO, 2009).
id UFRGS-22_132ab2b29dd3ca37092e2667836bdf9d
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/117693
network_acronym_str UFRGS-22
network_name_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
spelling EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHEDPOLÍTICAS EDUCATIVAS DE EDUCACIÓN INTREGRAL Y DE TIEMPO INTEGRAL EN BRASIL: CONCEPCIONES Y TENSIONES ENTRE PLANIFICACIÓN Y CUMPLIMIENTOPOLÍTICAS EDUCACIONAIS DE EDUCAÇÃO INTEGRAL E DE TEMPO INTEGRAL NO BRASIL: CONCEPÇÕES E TENSÕES ENTRE O PREVISTO E O REALIZADOTempo integralEducação integralPolíticas educacionaisEducación a tiempo completoEducación integralpolíticas educativaSFull-time educationIntegral educationeducational policiesThis article aims to analyze the conceptions of full-time education and integral education present in Brazilian educational policies. To this end, it made use of bibliographic and documentary research, investigating: (1) the monitoring of the PNE’s Goal 6 (2014-2024) and (2) three actions aimed at providing full-time education. As a result, the following were identified: (1) an orientation to a full-time students model (CAVALIERE, 2009) and (2) an orientation that links the provision of full-time student education to vulnerable populations to support the binomial education/protection (COELHO, 2009).Este artículo tiene como objetivo analizar las concepciones de educación de tiempo integral y educación integral presentes en las políticas educativas brasileñas. Para ello, hizo uso de la investigación bibliográfica y documental, investigando: (1) el seguimiento de la Meta 6 del PNE (2014-2024) y (2) tres acciones encaminadas a brindar educación en tiempo integral. Como resultado, se identificó lo siguiente: (1) una orientación a un modelo de estudiantes de tiempo integral (CAVALIERE, 2009) y (2) una orientación que vincula la provisión de educación de estudiantes de tiempo integral a poblaciones vulnerables con el fin de apoyar el binomio educación / protección (COELHO, 2009).Este artigo tem como objetivo analisar as concepções de tempo integral e educação integral presentes nas políticas educacionais brasileiras. Para tal, fez uso das pesquisas bibliográfica e documental, investigando: (1) o acompanhamento da Meta 6 do PNE (2014-2024) e (2) três ações voltadas à oferta do tempo integral. Como resultado, foram identificadas: (1) uma orientação para o modelo de tempo integral denominado de alunos em tempo integral (CAVALIERE, 2009) e (2) uma orientação que vincula a oferta da educação integral às populações vulneráveis e ao binômio educação/proteção (COELHO, 2009).ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/11769310.21573/vol39n12023.117693REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/117693/88130Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFigueiredo do Amaral e Silva, Luisa2023-12-25T13:36:24Zoai:seer.ufrgs.br:article/117693Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:24Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED
POLÍTICAS EDUCATIVAS DE EDUCACIÓN INTREGRAL Y DE TIEMPO INTEGRAL EN BRASIL: CONCEPCIONES Y TENSIONES ENTRE PLANIFICACIÓN Y CUMPLIMIENTO
POLÍTICAS EDUCACIONAIS DE EDUCAÇÃO INTEGRAL E DE TEMPO INTEGRAL NO BRASIL: CONCEPÇÕES E TENSÕES ENTRE O PREVISTO E O REALIZADO
title EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED
spellingShingle EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED
EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED
Figueiredo do Amaral e Silva, Luisa
Tempo integral
Educação integral
Políticas educacionais
Educación a tiempo completo
Educación integral
políticas educativaS
Full-time education
Integral education
educational policies
Figueiredo do Amaral e Silva, Luisa
Tempo integral
Educação integral
Políticas educacionais
Educación a tiempo completo
Educación integral
políticas educativaS
Full-time education
Integral education
educational policies
title_short EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED
title_full EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED
title_fullStr EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED
EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED
title_full_unstemmed EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED
EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED
title_sort EDUCATIONAL POLICIES OF FULL-TIME EDUCATION AND INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: CONCEPTIONS AND TENSIONS BETWEEN PLANNED AND ACCOMPLISHED
author Figueiredo do Amaral e Silva, Luisa
author_facet Figueiredo do Amaral e Silva, Luisa
Figueiredo do Amaral e Silva, Luisa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Figueiredo do Amaral e Silva, Luisa
dc.subject.por.fl_str_mv Tempo integral
Educação integral
Políticas educacionais
Educación a tiempo completo
Educación integral
políticas educativaS
Full-time education
Integral education
educational policies
topic Tempo integral
Educação integral
Políticas educacionais
Educación a tiempo completo
Educación integral
políticas educativaS
Full-time education
Integral education
educational policies
description This article aims to analyze the conceptions of full-time education and integral education present in Brazilian educational policies. To this end, it made use of bibliographic and documentary research, investigating: (1) the monitoring of the PNE’s Goal 6 (2014-2024) and (2) three actions aimed at providing full-time education. As a result, the following were identified: (1) an orientation to a full-time students model (CAVALIERE, 2009) and (2) an orientation that links the provision of full-time student education to vulnerable populations to support the binomial education/protection (COELHO, 2009).
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/117693
10.21573/vol39n12023.117693
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/117693
identifier_str_mv 10.21573/vol39n12023.117693
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/117693/88130
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
2447-4193
1678-166X
reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron:UFRGS
instname_str Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
repository.mail.fl_str_mv anpaerevista@anpae.org.br
_version_ 1822182797219987456
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.21573/vol39n12023.117693