FISCAL AUSTERITY AND TEACHING REMUNERATION IN CURITIBA/PR: DEPRECIATION IN PROGRESS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marcus Quintanilha da
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122416
Resumo: It is taken as a premise that the career realization is fundamental for the constitution of a valued public service. One of its pillars is remuneration, a theme that constitutes the main objective of this article: to analyze the effects of the fiscal austerity policy on the remuneration of teaching professionals in the city of Curitiba/PR. In a critical dialectical perspective in the analysis of data from the Siope-FNDE, this work converges with the results of other research about the effects of austerity: the contraction of public investments is harmful to the working class.
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spelling FISCAL AUSTERITY AND TEACHING REMUNERATION IN CURITIBA/PR: DEPRECIATION IN PROGRESSAUSTERIDAD FISCAL Y REMUNERACIÓN DOCENTE EN EL MUNICIPIO DE CURITIBA/PR: DEPRECIACIÓN EN CURSOAUSTERIDADE FISCAL E REMUNERAÇÃO DOCENTE NO MUNICÍPIO DE CURITIBA – PR: DESVALORIZAÇÃO EM CURSORemuneração docentePolítica EducacionalAusteridade FiscalValorizaçãoTeacher remunerationEducational politicsFiscal AuterityValuationRemuneración docentePolítica educativaAusteridad fiscalValoraciónIt is taken as a premise that the career realization is fundamental for the constitution of a valued public service. One of its pillars is remuneration, a theme that constitutes the main objective of this article: to analyze the effects of the fiscal austerity policy on the remuneration of teaching professionals in the city of Curitiba/PR. In a critical dialectical perspective in the analysis of data from the Siope-FNDE, this work converges with the results of other research about the effects of austerity: the contraction of public investments is harmful to the working class.Se toma como premisa que la efectividad de la carrera es fundamental para la constitución de un servicio público valorado. Uno de sus pilares es la remuneración, tema que constituye el principal objetivo de este artículo: analizar los efectos de la política de austeridad fiscal en la remuneración de los profesionales de la enseñanza en la ciudad de Curitiba/PR. En una perspectiva dialéctica crítica en el análisis de los datos del Siope-FNDE, este trabajo converge con los resultados de otras investigaciones sobre los efectos de la austeridad: la contracción de las inversiones públicas es perjudicial para la clase trabajadora.Toma-se como premissa de que a efetivação da carreira é fundamental para a constituição de um serviço público valorizado. Um de seus pilares é a remuneração, tema que constitui o objetivo principal deste artigo: analisar os efeitos da política de austeridade fiscal na remuneração dos profissionais do magistério no município de Curitiba-PR. Em uma perspectiva crítico dialética na análise de dados provenientes do Siope-FNDE, este trabalho converge para resultados de outras pesquisas acerca dos efeitos da austeridade: a contração de investimentos públicos é danosa para a classe trabalhadora. ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12241610.21573/vol39n12023.122416REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122416/88836Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Marcus Quintanilha da2023-12-25T13:36:20Zoai:seer.ufrgs.br:article/122416Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:20Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
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