UNIVERSITY MANAGEMENT, QUALITY AND PERFORMANCE: A STUDY WITH STUDENTS OF BUSINESS ADMINISTRATION COURSES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Zilton Bartolomeu
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Marinho, Sidnei Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/127526
Resumo: This research analyzes the relationship between University Management, Quality and Performance in the perception of students of business administration courses. In terms of methodological procedures, this study is classified as quantitative, descriptive and survey research. The population was 853 students enrolled in management courses and the sample comprised 355 respondents. The article has three hypotheses to investigate how these constructs are related. The collected data were tabulated using Google Forms® and the technique used for analysis was Structural Equation Modeling (SEM), which was performed using the Adanco® software. The main results revealed that based on the total effects of the model, it was found that the three hypotheses of this study were confirmed, either by the direct or indirect effect and pointing to the partial mediation of Quality in the relationship.
id UFRGS-22_31bbd26058a351b591497d93dea5def6
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/127526
network_acronym_str UFRGS-22
network_name_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository_id_str
spelling UNIVERSITY MANAGEMENT, QUALITY AND PERFORMANCE: A STUDY WITH STUDENTS OF BUSINESS ADMINISTRATION COURSESGESTIÓN UNIVERSITARIA, CALIDAD Y DESEMPEÑO: UN ESTUDIO CON ESTUDIANTES DE CURSOS DE GESTIÓNGESTÃO UNIVERSITÁRIA, QUALIDADE E DESEMPENHO: UM ESTUDO COM ALUNOS DE CURSOS DE GESTÃOUniversity ManagementQualityPerformanceStudentsManagement CoursesGestão UniversitáriaQualidadeDesempenhoAlunosCursos de GestãoGestión UniversitariaCalidadDesempeñoEstudiantesCursos de GestiónThis research analyzes the relationship between University Management, Quality and Performance in the perception of students of business administration courses. In terms of methodological procedures, this study is classified as quantitative, descriptive and survey research. The population was 853 students enrolled in management courses and the sample comprised 355 respondents. The article has three hypotheses to investigate how these constructs are related. The collected data were tabulated using Google Forms® and the technique used for analysis was Structural Equation Modeling (SEM), which was performed using the Adanco® software. The main results revealed that based on the total effects of the model, it was found that the three hypotheses of this study were confirmed, either by the direct or indirect effect and pointing to the partial mediation of Quality in the relationship.Esta investigación busca analizar la relación entre Gestión Universitaria, Calidad y Desempeño en la percepción de los estudiantes de los cursos de gestión. Con relación a los procedimientos metodológicos, este estudio se clasifica como investigación cuantitativa, descriptiva y de encuesta. La población fue de 853 estudiantes matriculados en cursos de gestión y la muestra estuvo compuesta por 355 encuestados. El artículo tiene tres hipótesis para investigar cómo se relacionan estos constructos. Los datos recolectados fueron tabulados mediante Google Forms® y la técnica utilizada para el análisis fue Structural Equation Modeling (SEM), la cual se realizó mediante el software Adanco®. Los principales resultados revelaron que, con base en los efectos totales del modelo, se encontró que las tres hipótesis de este estudio fueron confirmadas, ya sea por el efecto directo o indirecto y apuntando a la mediación parcial de la Calidad en la relación.Esta pesquisa busca analisar a relação entre Gestão Universitária, Qualidade e Desempenho na percepção de alunos de cursos de gestão. Em relação aos procedimentos metodológicos, este estudo é classificado como quantitativo, descritivo e como pesquisa de levantamento. A população foi de 853 alunos matriculados em cursos de gestão e a amostra compreendeu 355 respondentes. Os principais resultados revelaram que com base nos efeitos totais do modelo, as três hipóteses deste estudo foram confirmadas, seja pelo efeito direto ou indireto e apontando a mediação parcial da Qualidade na relação.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-11-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12752610.21573/vol39n12023.127526REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/127526/90277Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Zilton BartolomeuMarinho, Sidnei Vieira2023-12-25T13:36:07Zoai:seer.ufrgs.br:article/127526Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:07Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
dc.title.none.fl_str_mv UNIVERSITY MANAGEMENT, QUALITY AND PERFORMANCE: A STUDY WITH STUDENTS OF BUSINESS ADMINISTRATION COURSES
GESTIÓN UNIVERSITARIA, CALIDAD Y DESEMPEÑO: UN ESTUDIO CON ESTUDIANTES DE CURSOS DE GESTIÓN
GESTÃO UNIVERSITÁRIA, QUALIDADE E DESEMPENHO: UM ESTUDO COM ALUNOS DE CURSOS DE GESTÃO
title UNIVERSITY MANAGEMENT, QUALITY AND PERFORMANCE: A STUDY WITH STUDENTS OF BUSINESS ADMINISTRATION COURSES
spellingShingle UNIVERSITY MANAGEMENT, QUALITY AND PERFORMANCE: A STUDY WITH STUDENTS OF BUSINESS ADMINISTRATION COURSES
Martins, Zilton Bartolomeu
University Management
Quality
Performance
Students
Management Courses
Gestão Universitária
Qualidade
Desempenho
Alunos
Cursos de Gestão
Gestión Universitaria
Calidad
Desempeño
Estudiantes
Cursos de Gestión
title_short UNIVERSITY MANAGEMENT, QUALITY AND PERFORMANCE: A STUDY WITH STUDENTS OF BUSINESS ADMINISTRATION COURSES
title_full UNIVERSITY MANAGEMENT, QUALITY AND PERFORMANCE: A STUDY WITH STUDENTS OF BUSINESS ADMINISTRATION COURSES
title_fullStr UNIVERSITY MANAGEMENT, QUALITY AND PERFORMANCE: A STUDY WITH STUDENTS OF BUSINESS ADMINISTRATION COURSES
title_full_unstemmed UNIVERSITY MANAGEMENT, QUALITY AND PERFORMANCE: A STUDY WITH STUDENTS OF BUSINESS ADMINISTRATION COURSES
title_sort UNIVERSITY MANAGEMENT, QUALITY AND PERFORMANCE: A STUDY WITH STUDENTS OF BUSINESS ADMINISTRATION COURSES
author Martins, Zilton Bartolomeu
author_facet Martins, Zilton Bartolomeu
Marinho, Sidnei Vieira
author_role author
author2 Marinho, Sidnei Vieira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Zilton Bartolomeu
Marinho, Sidnei Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv University Management
Quality
Performance
Students
Management Courses
Gestão Universitária
Qualidade
Desempenho
Alunos
Cursos de Gestão
Gestión Universitaria
Calidad
Desempeño
Estudiantes
Cursos de Gestión
topic University Management
Quality
Performance
Students
Management Courses
Gestão Universitária
Qualidade
Desempenho
Alunos
Cursos de Gestão
Gestión Universitaria
Calidad
Desempeño
Estudiantes
Cursos de Gestión
description This research analyzes the relationship between University Management, Quality and Performance in the perception of students of business administration courses. In terms of methodological procedures, this study is classified as quantitative, descriptive and survey research. The population was 853 students enrolled in management courses and the sample comprised 355 respondents. The article has three hypotheses to investigate how these constructs are related. The collected data were tabulated using Google Forms® and the technique used for analysis was Structural Equation Modeling (SEM), which was performed using the Adanco® software. The main results revealed that based on the total effects of the model, it was found that the three hypotheses of this study were confirmed, either by the direct or indirect effect and pointing to the partial mediation of Quality in the relationship.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/127526
10.21573/vol39n12023.127526
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/127526
identifier_str_mv 10.21573/vol39n12023.127526
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/127526/90277
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
2447-4193
1678-166X
reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron:UFRGS
instname_str Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
repository.mail.fl_str_mv anpaerevista@anpae.org.br
_version_ 1799766373051662336