A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues Dias Simões, Lincon
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Filgueiras Lima Ciasca, Maria Isabel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/123018
Resumo: The present article has investigated the lexicon of mission statements from 62 Brazilian federal universities, by using Voyant Tools in order to identify the most word frequent terms, their co-occurrences and the context of their application. The results have revealed the presence of three recurring themes: knowledge, formation of people, and society development. Contrary to studies carried out in other countries, it has been found out that the declarations have few elements of distinction among them, except for the region of operation, which may reflect similar organizational formats.  
id UFRGS-22_3aee28d87f8aab077e363115df55bb99
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/123018
network_acronym_str UFRGS-22
network_name_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository_id_str
spelling A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES UN ESTUDIO SOBRE LA DECLARACIÓN DE MISIÓN DE LAS UNIVERSIDADES FEDERALES BRASILEÑASUM ESTUDO SOBRE A DECLARAÇÃO DE MISSÃO DAS UNIVERSIDADES FEDERAIS BRASILEIRAS Mission StatementBrazilian Federal UniversitiesCorpus LinguisticsDeclaração de MissãoUniversidades FederaisLinguística de CorpusDeclaración de MisiónUniversidades FederalesLingüística de corpusThe present article has investigated the lexicon of mission statements from 62 Brazilian federal universities, by using Voyant Tools in order to identify the most word frequent terms, their co-occurrences and the context of their application. The results have revealed the presence of three recurring themes: knowledge, formation of people, and society development. Contrary to studies carried out in other countries, it has been found out that the declarations have few elements of distinction among them, except for the region of operation, which may reflect similar organizational formats.  Este artículo investigó el léxico presente en las declaraciones de misión de 62 universidades federales, a través de la herramienta Voyant Tools, con el fin de identificar los términos más frecuentes, sus correlaciones y el contexto de aplicación. Los resultados revelaron la presencia de patrones léxicos reflejados en torno a tres temas recurrentes: el conocimiento, la formación de las personas y el desarrollo de la sociedad. Contrariamente a los estudios realizados en otros países, se encontró que las declaraciones tienen pocos elementos de distinción entre ellas, salvo la región de actuación, que puede reflejar formatos organizativos similares.O presente artigo investigou o léxico das declarações de missão de 62 universidades federais, por meio da ferramenta Voyant Tools, a fim de identificar os termos mais frequentes, suas coocorrências e o contexto de aplicação. Os resultados revelaram a presença de três temas recorrentes: o conhecimento, a formação de pessoas e o desenvolvimento da sociedade. Contrariamente a estudos realizados em outros países, constatou-se que as declarações possuem poucos elementos de distinção entre si, com exceção para a região de atuação, o que pode refletir formatos organizacionais semelhantes.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12301810.21573/vol39n12023.123018REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/123018/88839Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues Dias Simões, LinconFilgueiras Lima Ciasca, Maria Isabel2023-12-25T13:36:18Zoai:seer.ufrgs.br:article/123018Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:18Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
dc.title.none.fl_str_mv A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES
UN ESTUDIO SOBRE LA DECLARACIÓN DE MISIÓN DE LAS UNIVERSIDADES FEDERALES BRASILEÑAS
UM ESTUDO SOBRE A DECLARAÇÃO DE MISSÃO DAS UNIVERSIDADES FEDERAIS BRASILEIRAS
title A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES
spellingShingle A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES
Rodrigues Dias Simões, Lincon
Mission Statement
Brazilian Federal Universities
Corpus Linguistics
Declaração de Missão
Universidades Federais
Linguística de Corpus
Declaración de Misión
Universidades Federales
Lingüística de corpus
title_short A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES
title_full A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES
title_fullStr A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES
title_full_unstemmed A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES
title_sort A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES
author Rodrigues Dias Simões, Lincon
author_facet Rodrigues Dias Simões, Lincon
Filgueiras Lima Ciasca, Maria Isabel
author_role author
author2 Filgueiras Lima Ciasca, Maria Isabel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues Dias Simões, Lincon
Filgueiras Lima Ciasca, Maria Isabel
dc.subject.por.fl_str_mv Mission Statement
Brazilian Federal Universities
Corpus Linguistics
Declaração de Missão
Universidades Federais
Linguística de Corpus
Declaración de Misión
Universidades Federales
Lingüística de corpus
topic Mission Statement
Brazilian Federal Universities
Corpus Linguistics
Declaração de Missão
Universidades Federais
Linguística de Corpus
Declaración de Misión
Universidades Federales
Lingüística de corpus
description The present article has investigated the lexicon of mission statements from 62 Brazilian federal universities, by using Voyant Tools in order to identify the most word frequent terms, their co-occurrences and the context of their application. The results have revealed the presence of three recurring themes: knowledge, formation of people, and society development. Contrary to studies carried out in other countries, it has been found out that the declarations have few elements of distinction among them, except for the region of operation, which may reflect similar organizational formats.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/123018
10.21573/vol39n12023.123018
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/123018
identifier_str_mv 10.21573/vol39n12023.123018
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/123018/88839
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
2447-4193
1678-166X
reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron:UFRGS
instname_str Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
repository.mail.fl_str_mv anpaerevista@anpae.org.br
_version_ 1799766372999233536