A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/123018 |
Resumo: | The present article has investigated the lexicon of mission statements from 62 Brazilian federal universities, by using Voyant Tools in order to identify the most word frequent terms, their co-occurrences and the context of their application. The results have revealed the presence of three recurring themes: knowledge, formation of people, and society development. Contrary to studies carried out in other countries, it has been found out that the declarations have few elements of distinction among them, except for the region of operation, which may reflect similar organizational formats. |
id |
UFRGS-22_3aee28d87f8aab077e363115df55bb99 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/123018 |
network_acronym_str |
UFRGS-22 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES UN ESTUDIO SOBRE LA DECLARACIÓN DE MISIÓN DE LAS UNIVERSIDADES FEDERALES BRASILEÑASUM ESTUDO SOBRE A DECLARAÇÃO DE MISSÃO DAS UNIVERSIDADES FEDERAIS BRASILEIRAS Mission StatementBrazilian Federal UniversitiesCorpus LinguisticsDeclaração de MissãoUniversidades FederaisLinguística de CorpusDeclaración de MisiónUniversidades FederalesLingüística de corpusThe present article has investigated the lexicon of mission statements from 62 Brazilian federal universities, by using Voyant Tools in order to identify the most word frequent terms, their co-occurrences and the context of their application. The results have revealed the presence of three recurring themes: knowledge, formation of people, and society development. Contrary to studies carried out in other countries, it has been found out that the declarations have few elements of distinction among them, except for the region of operation, which may reflect similar organizational formats. Este artículo investigó el léxico presente en las declaraciones de misión de 62 universidades federales, a través de la herramienta Voyant Tools, con el fin de identificar los términos más frecuentes, sus correlaciones y el contexto de aplicación. Los resultados revelaron la presencia de patrones léxicos reflejados en torno a tres temas recurrentes: el conocimiento, la formación de las personas y el desarrollo de la sociedad. Contrariamente a los estudios realizados en otros países, se encontró que las declaraciones tienen pocos elementos de distinción entre ellas, salvo la región de actuación, que puede reflejar formatos organizativos similares.O presente artigo investigou o léxico das declarações de missão de 62 universidades federais, por meio da ferramenta Voyant Tools, a fim de identificar os termos mais frequentes, suas coocorrências e o contexto de aplicação. Os resultados revelaram a presença de três temas recorrentes: o conhecimento, a formação de pessoas e o desenvolvimento da sociedade. Contrariamente a estudos realizados em outros países, constatou-se que as declarações possuem poucos elementos de distinção entre si, com exceção para a região de atuação, o que pode refletir formatos organizacionais semelhantes.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12301810.21573/vol39n12023.123018REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/123018/88839Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues Dias Simões, LinconFilgueiras Lima Ciasca, Maria Isabel2023-12-25T13:36:18Zoai:seer.ufrgs.br:article/123018Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:18Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES UN ESTUDIO SOBRE LA DECLARACIÓN DE MISIÓN DE LAS UNIVERSIDADES FEDERALES BRASILEÑAS UM ESTUDO SOBRE A DECLARAÇÃO DE MISSÃO DAS UNIVERSIDADES FEDERAIS BRASILEIRAS |
title |
A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES |
spellingShingle |
A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES Rodrigues Dias Simões, Lincon Mission Statement Brazilian Federal Universities Corpus Linguistics Declaração de Missão Universidades Federais Linguística de Corpus Declaración de Misión Universidades Federales Lingüística de corpus |
title_short |
A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES |
title_full |
A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES |
title_fullStr |
A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES |
title_full_unstemmed |
A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES |
title_sort |
A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES |
author |
Rodrigues Dias Simões, Lincon |
author_facet |
Rodrigues Dias Simões, Lincon Filgueiras Lima Ciasca, Maria Isabel |
author_role |
author |
author2 |
Filgueiras Lima Ciasca, Maria Isabel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues Dias Simões, Lincon Filgueiras Lima Ciasca, Maria Isabel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mission Statement Brazilian Federal Universities Corpus Linguistics Declaração de Missão Universidades Federais Linguística de Corpus Declaración de Misión Universidades Federales Lingüística de corpus |
topic |
Mission Statement Brazilian Federal Universities Corpus Linguistics Declaração de Missão Universidades Federais Linguística de Corpus Declaración de Misión Universidades Federales Lingüística de corpus |
description |
The present article has investigated the lexicon of mission statements from 62 Brazilian federal universities, by using Voyant Tools in order to identify the most word frequent terms, their co-occurrences and the context of their application. The results have revealed the presence of three recurring themes: knowledge, formation of people, and society development. Contrary to studies carried out in other countries, it has been found out that the declarations have few elements of distinction among them, except for the region of operation, which may reflect similar organizational formats. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/123018 10.21573/vol39n12023.123018 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/123018 |
identifier_str_mv |
10.21573/vol39n12023.123018 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/123018/88839 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação 2447-4193 1678-166X reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) instacron:UFRGS |
instname_str |
Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
repository.mail.fl_str_mv |
anpaerevista@anpae.org.br |
_version_ |
1799766372999233536 |