THE DEMOCRATIC MANAGEMENT PROJECT IN THE PUBLIC SCHOOL SYSTEM OF THE STATE OF SÃO PAULO AS A STRATEGY OF APPEASEMENT AND PERSUASION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Andreza
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Coló, Eric Vellone, Cunha, Renata Cristina Oliveira Barrichelo, Gomes, Marcos Luis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/125403
Resumo: This paper aimed to analyze the Democratic Management Project, carried out in the public school system of the state of São Paulo between 2016 and 2018, based on data produced by research that analyzed the project documents, the proposals sent by the education directorates for the configuration of democratic management in São Paulo state and interviews with those responsible for the project. The analyses showed that the project only contributed to appeasing the conflicts that occurred in the São Paulo public school system in 2015 and to convince the population and the Public Ministry that democratic management was a priority in the educational system.
id UFRGS-22_414f9ed167dc15c7ab64e434ddbd0751
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/125403
network_acronym_str UFRGS-22
network_name_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository_id_str
spelling THE DEMOCRATIC MANAGEMENT PROJECT IN THE PUBLIC SCHOOL SYSTEM OF THE STATE OF SÃO PAULO AS A STRATEGY OF APPEASEMENT AND PERSUASIONEL PROYECTO GESTIÓN DEMOCRÁTICA EN LA RED PÚBLICA DE ENSEÑANZA DEL ESTADO DE SÃO PAULO COMO ESTRATEGIA DE APACIGUAMIENTO Y DE CONVENCIMENTOO PROJETO GESTÃO DEMOCRÁTICA NA REDE PÚBLICA DE ENSINO DO ESTADO DE SÃO PAULO COMO ESTRATÉGIA DE APAZIGUAMENTO E DE CONVENCIMENTOSchool managementdemocratic managementeducational policyDemocratic Management ProjectSão Paulo stateGestão escolargestão democráticapolítica educacionalprojeto gestão democráticaestado de São PauloGestión escolargestión democráticapolítica educacionalproyecto gestión democráticaestado de São PauloThis paper aimed to analyze the Democratic Management Project, carried out in the public school system of the state of São Paulo between 2016 and 2018, based on data produced by research that analyzed the project documents, the proposals sent by the education directorates for the configuration of democratic management in São Paulo state and interviews with those responsible for the project. The analyses showed that the project only contributed to appeasing the conflicts that occurred in the São Paulo public school system in 2015 and to convince the population and the Public Ministry that democratic management was a priority in the educational system.En este artículo buscamos hacer un análisis del Proyecto Gestión Democrática, hecho en la red pública del estado de São Paulo en los años 2016 y 2018, basando en los datos desarrollados con las investigaciones de los documentos del proyecto, las propuestas enviadas por las Secretarías de enseñanza para la configuración de la gestión democrática en el estado y entrevistas realizadas con los responsables de este proyecto. Los análisis presentaron que este proyecto solamente tuvo la función de calmar los conflictos que ocurrieron en la red de São Paulo en 2015 y para convencer la población y el Ministerio Público de que la gestión democrática era una prioridad en la red.Neste artigo buscamos analisar o Projeto Gestão Democrática, realizado na rede pública paulista entre os anos de 2016 e 2018, com base em dados produzidos por pesquisas que analisaram os documentos do projeto, as propostas enviadas pelas diretorias de ensino para a configuração da gestão democrática no estado e entrevistas realizadas com os responsáveis pelo projeto. As análises evidenciaram que o projeto serviu apenas para apaziguar os conflitos ocorridos na rede paulista em 2015 e para convencer a população e o Ministério Público de que a gestão democrática era uma prioridade na rede.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12540310.21573/vol39n12023.125403REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/125403/89950Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, AndrezaColó, Eric VelloneCunha, Renata Cristina Oliveira BarricheloGomes, Marcos Luis2023-12-25T13:36:13Zoai:seer.ufrgs.br:article/125403Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:13Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
dc.title.none.fl_str_mv THE DEMOCRATIC MANAGEMENT PROJECT IN THE PUBLIC SCHOOL SYSTEM OF THE STATE OF SÃO PAULO AS A STRATEGY OF APPEASEMENT AND PERSUASION
EL PROYECTO GESTIÓN DEMOCRÁTICA EN LA RED PÚBLICA DE ENSEÑANZA DEL ESTADO DE SÃO PAULO COMO ESTRATEGIA DE APACIGUAMIENTO Y DE CONVENCIMENTO
O PROJETO GESTÃO DEMOCRÁTICA NA REDE PÚBLICA DE ENSINO DO ESTADO DE SÃO PAULO COMO ESTRATÉGIA DE APAZIGUAMENTO E DE CONVENCIMENTO
title THE DEMOCRATIC MANAGEMENT PROJECT IN THE PUBLIC SCHOOL SYSTEM OF THE STATE OF SÃO PAULO AS A STRATEGY OF APPEASEMENT AND PERSUASION
spellingShingle THE DEMOCRATIC MANAGEMENT PROJECT IN THE PUBLIC SCHOOL SYSTEM OF THE STATE OF SÃO PAULO AS A STRATEGY OF APPEASEMENT AND PERSUASION
Barbosa, Andreza
School management
democratic management
educational policy
Democratic Management Project
São Paulo state
Gestão escolar
gestão democrática
política educacional
projeto gestão democrática
estado de São Paulo
Gestión escolar
gestión democrática
política educacional
proyecto gestión democrática
estado de São Paulo
title_short THE DEMOCRATIC MANAGEMENT PROJECT IN THE PUBLIC SCHOOL SYSTEM OF THE STATE OF SÃO PAULO AS A STRATEGY OF APPEASEMENT AND PERSUASION
title_full THE DEMOCRATIC MANAGEMENT PROJECT IN THE PUBLIC SCHOOL SYSTEM OF THE STATE OF SÃO PAULO AS A STRATEGY OF APPEASEMENT AND PERSUASION
title_fullStr THE DEMOCRATIC MANAGEMENT PROJECT IN THE PUBLIC SCHOOL SYSTEM OF THE STATE OF SÃO PAULO AS A STRATEGY OF APPEASEMENT AND PERSUASION
title_full_unstemmed THE DEMOCRATIC MANAGEMENT PROJECT IN THE PUBLIC SCHOOL SYSTEM OF THE STATE OF SÃO PAULO AS A STRATEGY OF APPEASEMENT AND PERSUASION
title_sort THE DEMOCRATIC MANAGEMENT PROJECT IN THE PUBLIC SCHOOL SYSTEM OF THE STATE OF SÃO PAULO AS A STRATEGY OF APPEASEMENT AND PERSUASION
author Barbosa, Andreza
author_facet Barbosa, Andreza
Coló, Eric Vellone
Cunha, Renata Cristina Oliveira Barrichelo
Gomes, Marcos Luis
author_role author
author2 Coló, Eric Vellone
Cunha, Renata Cristina Oliveira Barrichelo
Gomes, Marcos Luis
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Andreza
Coló, Eric Vellone
Cunha, Renata Cristina Oliveira Barrichelo
Gomes, Marcos Luis
dc.subject.por.fl_str_mv School management
democratic management
educational policy
Democratic Management Project
São Paulo state
Gestão escolar
gestão democrática
política educacional
projeto gestão democrática
estado de São Paulo
Gestión escolar
gestión democrática
política educacional
proyecto gestión democrática
estado de São Paulo
topic School management
democratic management
educational policy
Democratic Management Project
São Paulo state
Gestão escolar
gestão democrática
política educacional
projeto gestão democrática
estado de São Paulo
Gestión escolar
gestión democrática
política educacional
proyecto gestión democrática
estado de São Paulo
description This paper aimed to analyze the Democratic Management Project, carried out in the public school system of the state of São Paulo between 2016 and 2018, based on data produced by research that analyzed the project documents, the proposals sent by the education directorates for the configuration of democratic management in São Paulo state and interviews with those responsible for the project. The analyses showed that the project only contributed to appeasing the conflicts that occurred in the São Paulo public school system in 2015 and to convince the population and the Public Ministry that democratic management was a priority in the educational system.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/125403
10.21573/vol39n12023.125403
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/125403
identifier_str_mv 10.21573/vol39n12023.125403
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/125403/89950
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
2447-4193
1678-166X
reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron:UFRGS
instname_str Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
repository.mail.fl_str_mv anpaerevista@anpae.org.br
_version_ 1799766373024399360