PROGRAM “QUALIFICA RS”: THE MARKET EXPANSION IN THE MANAGEMENT OF EDUCATION POLICY IN RIO GRANDE DO SUL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vicente, Magda de Abreu
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Porto, Marisel Valério, Gonçalves, Leonardo Dorneles
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/119028
Resumo:  This article analyzes the Qualifica RS program to verify the extent to which the program complies with its innovation proposal. As methodological support documents, the database of the Superior Electoral Court and the Official Gazette of the State of RS were consulted. We counted on the theoretical contribution of authors such as VERGER; ROBERTSON (2012); NEUMAN; CLARK (2012), EVANGELIST; SHIROMA (2018), among others. It was concluded that the program enables the expansion of the private sector within the public sphere and that the result of the “technical” selection does not meet the alleged political exemption promised.
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spelling PROGRAM “QUALIFICA RS”: THE MARKET EXPANSION IN THE MANAGEMENT OF EDUCATION POLICY IN RIO GRANDE DO SUL PROGRAMA “QUALIFICA RS”: LA EXPANSIÓN DEL MERCADO EN LA GESTIÓN DE LA POLÍTICA EDUCATIVA EN RIO GRANDE DO SULPROGRAMA “QUALIFICA RS”: A EXPANSÃO DO MERCADO NA GESTÃO DA POLÍTICA EDUCACIONAL NO RIO GRANDE DO SULGestão GerencialistaQualifica-RSParcerias público privadasCoordenadores Regionais de EducaçãoManagerialismQualifica-RSPublic-private Partnership;Regional Education CoordinatorsGestión gerencialQualifica-RSAsociaciones Público-PrivadasCoordinadores Regionales de Educación This article analyzes the Qualifica RS program to verify the extent to which the program complies with its innovation proposal. As methodological support documents, the database of the Superior Electoral Court and the Official Gazette of the State of RS were consulted. We counted on the theoretical contribution of authors such as VERGER; ROBERTSON (2012); NEUMAN; CLARK (2012), EVANGELIST; SHIROMA (2018), among others. It was concluded that the program enables the expansion of the private sector within the public sphere and that the result of the “technical” selection does not meet the alleged political exemption promised.Este artículo investiga el programa Qualifica RS con la intención de verificar en qué medida el programa cumple su propuesta de innovación. Como aporte metodológico fueron consultados documentos, la base de datos del Tribunal Superior Eleitoral y el Diário Oficial do Estado do RS. Como aporte teórico fueron utilizados autores como VERGER; ROBERTSON (2012); NEUMAN; CLARK (2012), EVANGELISTA; SHIROMA (2018), entre otros. Se concluyó que el programa posibilita la expansión del sector privado dentro de la esfera pública y que el resultado de la selección “técnica” no cumple con la supuesta exención política prometida.Este artigo analisa o programa Qualifica RS com intuito de verificar em que medida o programa cumpre sua proposta de inovação. Como suporte metodológico foram consultados documentos, a base de dados do Tribunal Superior Eleitoral e o Diário Oficial do Estado do RS. Contou-se com o aporte teórico de autores como VERGER; ROBERTSON (2012); NEUMAN; CLARK (2012), EVANGELISTA; SHIROMA (2018), dentre outros. Concluiu-se que o programa viabiliza a expansão do setor privado dentro da esfera pública e que o resultado da seleção “técnica” não atende a pretensa isenção política prometida.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/11902810.21573/vol39n12023.119028REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/119028/88132Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVicente, Magda de AbreuPorto, Marisel ValérioGonçalves, Leonardo Dorneles2023-12-25T13:36:22Zoai:seer.ufrgs.br:article/119028Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:22Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
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