REGULATION AND MANAGEMENT BY RESULTS: AN OVERVIEW OF KNOWLEDGE PRODUCTION IN THE FIELD OF EDUCATIONAL POLICY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Serighelli, Marco André
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Nardi, Elton Luiz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/123844
Resumo: The paper aims to draw a delimitation of the field of knowledge regarding the theme regulation and educational management by results. It uses publications in the form of theses in the field of Education, dated 2015 and 2020, and the analysis to which they were submitted was focused on theoretical and epistemological aspects. The results show consistency between focused themes and lines of research of the authors and adherence between levels of analysis, theoretical frameworks, and approaches adopted, in addition to the prevalence of critical positioning, with the establishment of central relationships to the understanding of the theme.
id UFRGS-22_a1a20f781ce419009a6f080cdc134380
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/123844
network_acronym_str UFRGS-22
network_name_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository_id_str
spelling REGULATION AND MANAGEMENT BY RESULTS: AN OVERVIEW OF KNOWLEDGE PRODUCTION IN THE FIELD OF EDUCATIONAL POLICYASPECTOS TEÓRICO-METODOLOGICOS DE LA PRODUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO SOBRE REGULACIÓN Y GESTIÓN POR RESULTADOS EN EL CAMPO DE LA POLÍTICA EDUCACIONAL (2015-2020)ASPECTOS TEÓRICO-METODOLÓGICOS DA PRODUÇÃO DO CONHECIMENTO SOBRE REGULAÇÃO E GESTÃO POR RESULTADOS NO CAMPO DA POLÍTICA EDUCACIONAL (2015-2020)Regulação EducacionalGestão por resultadosPolítica educacionalProdução científicaRegulación educacionalGestión por resultadosPolítica educacionalProducción científicaEducational regulationManagement by resultsEducational policyThe paper aims to draw a delimitation of the field of knowledge regarding the theme regulation and educational management by results. It uses publications in the form of theses in the field of Education, dated 2015 and 2020, and the analysis to which they were submitted was focused on theoretical and epistemological aspects. The results show consistency between focused themes and lines of research of the authors and adherence between levels of analysis, theoretical frameworks, and approaches adopted, in addition to the prevalence of critical positioning, with the establishment of central relationships to the understanding of the theme.El trabajo tiene por objetivo hacer una delimitación del conocimiento sobre la temática regulación y gestión educacional por resultados, vehiculada por trabajos académicos del área de la Educación, datados de 2015 a 2020, en la especificidad de los aspectos teórico-metodológicos movilizados. Para eso, se sirve de publicaciones en formato de tesis disponibles en el Catálogo de Tesis y Disertaciones de Capes, accedidas por medio de la aplicación de descriptores y de filtros, cuyo análisis incide en un conjunto de aspectos del dominio teórico-metodológico. Los resultados evidencian coherencia entre temas enfocados y líneas de investigación de los autores y adherencia entre niveles de análisis, referenciales teóricos y abordajes adoptados, además de la prevalencia de posicionamiento crítico, con establecimiento de relaciones centrales a la comprensión de la temática.O trabalho tem por objetivo traçar uma delimitação do conhecimento acerca da temática regulação e gestão educacional por resultados, veiculada por trabalhos acadêmicos da área da Educação, datados de 2015 a 2020, na especificidade dos aspectos teórico-metodológicos mobilizados. Para tanto, serve-se de publicações na forma de teses disponíveis no Catálogo de Teses e Dissertações da Capes, acessadas por meio da aplicação de descritores e de filtros, cuja análise incide em um conjunto de aspectos do domínio teórico- metodológico. Os resultados evidenciam coerência entre temas enfocados e linhas de pesquisa dos autores e aderência entre níveis de análise, referenciais teóricos e abordagens adotadas, além da prevalência de posicionamento crítico, com estabelecimento de relações centrais à compreensãoda temática.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12384410.21573/vol39n12023.123844REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/123844/88845Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSerighelli, Marco AndréNardi, Elton Luiz2023-12-25T13:36:17Zoai:seer.ufrgs.br:article/123844Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:17Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
dc.title.none.fl_str_mv REGULATION AND MANAGEMENT BY RESULTS: AN OVERVIEW OF KNOWLEDGE PRODUCTION IN THE FIELD OF EDUCATIONAL POLICY
ASPECTOS TEÓRICO-METODOLOGICOS DE LA PRODUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO SOBRE REGULACIÓN Y GESTIÓN POR RESULTADOS EN EL CAMPO DE LA POLÍTICA EDUCACIONAL (2015-2020)
ASPECTOS TEÓRICO-METODOLÓGICOS DA PRODUÇÃO DO CONHECIMENTO SOBRE REGULAÇÃO E GESTÃO POR RESULTADOS NO CAMPO DA POLÍTICA EDUCACIONAL (2015-2020)
title REGULATION AND MANAGEMENT BY RESULTS: AN OVERVIEW OF KNOWLEDGE PRODUCTION IN THE FIELD OF EDUCATIONAL POLICY
spellingShingle REGULATION AND MANAGEMENT BY RESULTS: AN OVERVIEW OF KNOWLEDGE PRODUCTION IN THE FIELD OF EDUCATIONAL POLICY
Serighelli, Marco André
Regulação Educacional
Gestão por resultados
Política educacional
Produção científica
Regulación educacional
Gestión por resultados
Política educacional
Producción científica
Educational regulation
Management by results
Educational policy
title_short REGULATION AND MANAGEMENT BY RESULTS: AN OVERVIEW OF KNOWLEDGE PRODUCTION IN THE FIELD OF EDUCATIONAL POLICY
title_full REGULATION AND MANAGEMENT BY RESULTS: AN OVERVIEW OF KNOWLEDGE PRODUCTION IN THE FIELD OF EDUCATIONAL POLICY
title_fullStr REGULATION AND MANAGEMENT BY RESULTS: AN OVERVIEW OF KNOWLEDGE PRODUCTION IN THE FIELD OF EDUCATIONAL POLICY
title_full_unstemmed REGULATION AND MANAGEMENT BY RESULTS: AN OVERVIEW OF KNOWLEDGE PRODUCTION IN THE FIELD OF EDUCATIONAL POLICY
title_sort REGULATION AND MANAGEMENT BY RESULTS: AN OVERVIEW OF KNOWLEDGE PRODUCTION IN THE FIELD OF EDUCATIONAL POLICY
author Serighelli, Marco André
author_facet Serighelli, Marco André
Nardi, Elton Luiz
author_role author
author2 Nardi, Elton Luiz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Serighelli, Marco André
Nardi, Elton Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv Regulação Educacional
Gestão por resultados
Política educacional
Produção científica
Regulación educacional
Gestión por resultados
Política educacional
Producción científica
Educational regulation
Management by results
Educational policy
topic Regulação Educacional
Gestão por resultados
Política educacional
Produção científica
Regulación educacional
Gestión por resultados
Política educacional
Producción científica
Educational regulation
Management by results
Educational policy
description The paper aims to draw a delimitation of the field of knowledge regarding the theme regulation and educational management by results. It uses publications in the form of theses in the field of Education, dated 2015 and 2020, and the analysis to which they were submitted was focused on theoretical and epistemological aspects. The results show consistency between focused themes and lines of research of the authors and adherence between levels of analysis, theoretical frameworks, and approaches adopted, in addition to the prevalence of critical positioning, with the establishment of central relationships to the understanding of the theme.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/123844
10.21573/vol39n12023.123844
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/123844
identifier_str_mv 10.21573/vol39n12023.123844
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/123844/88845
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
2447-4193
1678-166X
reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron:UFRGS
instname_str Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
repository.mail.fl_str_mv anpaerevista@anpae.org.br
_version_ 1799766373006573568