Brazilian results in PISA and its (mis)uses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos Araújo, Maria de Lourdes Haywanon
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Tenório, Robinson Moreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4553
Resumo: The objective of this study was to analyze how the results of the Program for International Student Assessment (PISA) were used in the Brazilian educational context. The literature review showed that assessment is a fundamental factor for the qualification of education, for elaborating an overview of the PISA studies in Brazil, as well as for promoting discussions about the need to use the results of evaluations on a large scale. Based on the documentary analysis and semi-structured interviews, it was possible not only to present a study on the use of the PISA results in the country but also to establish categories of uses, such as Improper Usage or Lack of Usage, showing the possibilities and difficulties of such use and the administrators’ role in this process.
id FCC-2_88b64bc950147748f48911abb8c28b9d
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4553
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Brazilian results in PISA and its (mis)usesResultados brasileños en el pisa y sus (des)usosResultados brasileiros no PISA e seus (des)usosPISAUse of ResultsEducational AssessmentPublic Policies.PISAUso de ResultadosEvaluación EducacionalPolíticas Públicas.PISAUso de ResultadosAvaliação EducacionalPolíticas Públicas.Avaliação InternacionalThe objective of this study was to analyze how the results of the Program for International Student Assessment (PISA) were used in the Brazilian educational context. The literature review showed that assessment is a fundamental factor for the qualification of education, for elaborating an overview of the PISA studies in Brazil, as well as for promoting discussions about the need to use the results of evaluations on a large scale. Based on the documentary analysis and semi-structured interviews, it was possible not only to present a study on the use of the PISA results in the country but also to establish categories of uses, such as Improper Usage or Lack of Usage, showing the possibilities and difficulties of such use and the administrators’ role in this process.El objetivo de este estudio consistió en analizar cómo se utilizaron los resultados del Programa Internacional de Evaluación de Estudiantes (PISA) en el marco educacional brasileño. La revisión de literatura permitió que la evaluación se considerase como un factor fundamental para la cualificación de la educación y se elaborase un panorama de las investigaciones sobre PISA en Brasil, además de propiciar discusiones sobre la necesidad del uso de los resultados de las evaluaciones en gran escala. A partir del análisis documental y de entrevistas semiestructuradas, se hizo posible no solo presentar un estudio sobre el uso de los resultados de PISA en el país, sino también establecer categorías de usos, como el Uso Indebido o No Uso, presentando las posibilidades y dificultades de dicha utilización y el papel de los gestores en este proceso.O objetivo desta pesquisa consistiu em analisar como foram utilizados os resultados do Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA) no contexto educacional brasileiro. A revisão de literatura permitiu apontar a avaliação como um fator fundamental para a qualificação da educação, elaborar um panorama das pesquisas sobre o PISA no Brasil, além de propiciar discussões sobre a necessidade do uso dos resultados das avaliações em larga escala. A partir da análise documental e de entrevistas semiestruturadas, foi possível não apenas apresentar um estudo sobre o uso dos resultados do PISA no país, mas também estabelecer categorias de usos como o Uso Indevido ou Não Uso, apresentando as possibilidades e dificuldades dessa utilização e o papel dos gestores nesse processo.Fundação Carlos Chagas2021-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/455310.18222/eae.v28i68.4553Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 344-380Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 68 (2017): maio/ago. 2017; 344-380Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 344-380Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 68 (2017): maio/ago. 2017; 344-380Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 68 (2017): maio/ago. 2017; 344-3801984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4553/3381Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Araújo, Maria de Lourdes HaywanonTenório, Robinson Moreira2021-05-21T14:17:22Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4553Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-05-21T14:17:22Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Brazilian results in PISA and its (mis)uses
Resultados brasileños en el pisa y sus (des)usos
Resultados brasileiros no PISA e seus (des)usos
title Brazilian results in PISA and its (mis)uses
spellingShingle Brazilian results in PISA and its (mis)uses
Santos Araújo, Maria de Lourdes Haywanon
PISA
Use of Results
Educational Assessment
Public Policies.
PISA
Uso de Resultados
Evaluación Educacional
Políticas Públicas.
PISA
Uso de Resultados
Avaliação Educacional
Políticas Públicas.
Avaliação Internacional
title_short Brazilian results in PISA and its (mis)uses
title_full Brazilian results in PISA and its (mis)uses
title_fullStr Brazilian results in PISA and its (mis)uses
title_full_unstemmed Brazilian results in PISA and its (mis)uses
title_sort Brazilian results in PISA and its (mis)uses
author Santos Araújo, Maria de Lourdes Haywanon
author_facet Santos Araújo, Maria de Lourdes Haywanon
Tenório, Robinson Moreira
author_role author
author2 Tenório, Robinson Moreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos Araújo, Maria de Lourdes Haywanon
Tenório, Robinson Moreira
dc.subject.por.fl_str_mv PISA
Use of Results
Educational Assessment
Public Policies.
PISA
Uso de Resultados
Evaluación Educacional
Políticas Públicas.
PISA
Uso de Resultados
Avaliação Educacional
Políticas Públicas.
Avaliação Internacional
topic PISA
Use of Results
Educational Assessment
Public Policies.
PISA
Uso de Resultados
Evaluación Educacional
Políticas Públicas.
PISA
Uso de Resultados
Avaliação Educacional
Políticas Públicas.
Avaliação Internacional
description The objective of this study was to analyze how the results of the Program for International Student Assessment (PISA) were used in the Brazilian educational context. The literature review showed that assessment is a fundamental factor for the qualification of education, for elaborating an overview of the PISA studies in Brazil, as well as for promoting discussions about the need to use the results of evaluations on a large scale. Based on the documentary analysis and semi-structured interviews, it was possible not only to present a study on the use of the PISA results in the country but also to establish categories of uses, such as Improper Usage or Lack of Usage, showing the possibilities and difficulties of such use and the administrators’ role in this process.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4553
10.18222/eae.v28i68.4553
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4553
identifier_str_mv 10.18222/eae.v28i68.4553
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4553/3381
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 344-380
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 68 (2017): maio/ago. 2017; 344-380
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 344-380
Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 68 (2017): maio/ago. 2017; 344-380
Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 68 (2017): maio/ago. 2017; 344-380
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422528663552