EDUCATIONAL QUOTAS LAW AND PARTICIPATION PARITY: FROM REDISTRIBUTION TO RECOGNITION AND REPRESENTATION IN A FEDERAL INSTITUTE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Régis de Jesus, Edson
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cesar Godoy Bertolin, Júlio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126907
Resumo: In recent decades, governments have made efforts to make Brazilian higher education less elitist and more democratic. The Educational Quota Law is an example of a redistribution policy that has led to an increase in attendance rates for disadvantaged and lower socioeconomic groups. However, access is only part of the inclusion process. With quotas as an object, what is the condition of quota students? Based on a logical deduction between Nancy Fraser's theory of parity of participation and empirical evidence from a Federal Institute, it argues that democratization policies need to pay attention to issues of recognition and representation to become more effective and provide relations of justice.
id UFRGS-22_acbc13c97a1ecbaac3add91d53de40fc
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/126907
network_acronym_str UFRGS-22
network_name_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository_id_str
spelling EDUCATIONAL QUOTAS LAW AND PARTICIPATION PARITY: FROM REDISTRIBUTION TO RECOGNITION AND REPRESENTATION IN A FEDERAL INSTITUTELEY DE CUOTAS EDUCATIVAS Y PARIDAD DE PARTICIPACIÓN: DE LA REDISTRIBUCIÓN AL RECONOCIMIENTO Y REPRESENTACIÓN EN UN INSTITUTO FEDERALLEI DE COTAS EDUCACIONAIS E A PARIDADE DE PARTICIPAÇÃO: DA REDISTRIBUIÇÃO AO RECONHECIMENTO E À REPRESENTAÇÃO EM UM INSTITUTO FEDERALEducational quotas lawParticipation parityJusticeLei de cotas educacionaisParidade de participaçãoJustiçaLey de cuotas educativasParidad de participaciónJusticiaIn recent decades, governments have made efforts to make Brazilian higher education less elitist and more democratic. The Educational Quota Law is an example of a redistribution policy that has led to an increase in attendance rates for disadvantaged and lower socioeconomic groups. However, access is only part of the inclusion process. With quotas as an object, what is the condition of quota students? Based on a logical deduction between Nancy Fraser's theory of parity of participation and empirical evidence from a Federal Institute, it argues that democratization policies need to pay attention to issues of recognition and representation to become more effective and provide relations of justice.En las últimas décadas, los gobiernos se han esforzado por hacer que la educación superior brasileña sea menos elitista y más democrática. La Ley de Cuota Educativa es un ejemplo de una política de redistribución que ha llevado a un aumento en las tasas de asistencia de los grupos desfavorecidos y de bajo nivel socioeconómico. Sin embargo, el acceso es solo una parte del proceso de inclusión. Con las cuotas como objeto, ¿cuál es la condición de los estudiantes de cuotas? Basado en una deducción lógica entre la teoría paritaria de la participación de Nancy Fraser y la evidencia empírica de un Instituto Federal, argumenta que las políticas de democratización deben prestar atención a cuestiones de reconocimiento y representación para que sean más efectivas y brinden relaciones de justicia.Nas últimas décadas, governos fizeram esforços para tornar a educação superior brasileira menos elitista e mais democrática. A Lei de Cotas Educacionais é um exemplo de política de redistribuição que levou a um aumento das taxas de atendimento para grupos desfavorecidos e de menor nível socioeconômico. Todavia, o acesso é apenas parte do processo de inclusão. Tendo por objeto as cotas, discute-se qual a condição dos estudantes cotistas? Com base em dedução lógica entre a teoria da paridade de participação de Nancy Fraser e evidência empírica de um Instituto Federal, argumenta que as políticas de democratização precisam atentar para questões de reconhecimento e representação para se tornarem mais efetivas e proporcionarem relações de justiça.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12690710.21573/vol39n12023.126907REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126907/89893Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRégis de Jesus, EdsonCesar Godoy Bertolin, Júlio2023-12-25T13:36:10Zoai:seer.ufrgs.br:article/126907Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:10Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATIONAL QUOTAS LAW AND PARTICIPATION PARITY: FROM REDISTRIBUTION TO RECOGNITION AND REPRESENTATION IN A FEDERAL INSTITUTE
LEY DE CUOTAS EDUCATIVAS Y PARIDAD DE PARTICIPACIÓN: DE LA REDISTRIBUCIÓN AL RECONOCIMIENTO Y REPRESENTACIÓN EN UN INSTITUTO FEDERAL
LEI DE COTAS EDUCACIONAIS E A PARIDADE DE PARTICIPAÇÃO: DA REDISTRIBUIÇÃO AO RECONHECIMENTO E À REPRESENTAÇÃO EM UM INSTITUTO FEDERAL
title EDUCATIONAL QUOTAS LAW AND PARTICIPATION PARITY: FROM REDISTRIBUTION TO RECOGNITION AND REPRESENTATION IN A FEDERAL INSTITUTE
spellingShingle EDUCATIONAL QUOTAS LAW AND PARTICIPATION PARITY: FROM REDISTRIBUTION TO RECOGNITION AND REPRESENTATION IN A FEDERAL INSTITUTE
Régis de Jesus, Edson
Educational quotas law
Participation parity
Justice
Lei de cotas educacionais
Paridade de participação
Justiça
Ley de cuotas educativas
Paridad de participación
Justicia
title_short EDUCATIONAL QUOTAS LAW AND PARTICIPATION PARITY: FROM REDISTRIBUTION TO RECOGNITION AND REPRESENTATION IN A FEDERAL INSTITUTE
title_full EDUCATIONAL QUOTAS LAW AND PARTICIPATION PARITY: FROM REDISTRIBUTION TO RECOGNITION AND REPRESENTATION IN A FEDERAL INSTITUTE
title_fullStr EDUCATIONAL QUOTAS LAW AND PARTICIPATION PARITY: FROM REDISTRIBUTION TO RECOGNITION AND REPRESENTATION IN A FEDERAL INSTITUTE
title_full_unstemmed EDUCATIONAL QUOTAS LAW AND PARTICIPATION PARITY: FROM REDISTRIBUTION TO RECOGNITION AND REPRESENTATION IN A FEDERAL INSTITUTE
title_sort EDUCATIONAL QUOTAS LAW AND PARTICIPATION PARITY: FROM REDISTRIBUTION TO RECOGNITION AND REPRESENTATION IN A FEDERAL INSTITUTE
author Régis de Jesus, Edson
author_facet Régis de Jesus, Edson
Cesar Godoy Bertolin, Júlio
author_role author
author2 Cesar Godoy Bertolin, Júlio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Régis de Jesus, Edson
Cesar Godoy Bertolin, Júlio
dc.subject.por.fl_str_mv Educational quotas law
Participation parity
Justice
Lei de cotas educacionais
Paridade de participação
Justiça
Ley de cuotas educativas
Paridad de participación
Justicia
topic Educational quotas law
Participation parity
Justice
Lei de cotas educacionais
Paridade de participação
Justiça
Ley de cuotas educativas
Paridad de participación
Justicia
description In recent decades, governments have made efforts to make Brazilian higher education less elitist and more democratic. The Educational Quota Law is an example of a redistribution policy that has led to an increase in attendance rates for disadvantaged and lower socioeconomic groups. However, access is only part of the inclusion process. With quotas as an object, what is the condition of quota students? Based on a logical deduction between Nancy Fraser's theory of parity of participation and empirical evidence from a Federal Institute, it argues that democratization policies need to pay attention to issues of recognition and representation to become more effective and provide relations of justice.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126907
10.21573/vol39n12023.126907
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126907
identifier_str_mv 10.21573/vol39n12023.126907
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126907/89893
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
2447-4193
1678-166X
reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron:UFRGS
instname_str Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
repository.mail.fl_str_mv anpaerevista@anpae.org.br
_version_ 1799766373039079424