EDUCATIONAL QUOTAS LAW AND PARTICIPATION PARITY: FROM REDISTRIBUTION TO RECOGNITION AND REPRESENTATION IN A FEDERAL INSTITUTE
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126907 |
Resumo: | In recent decades, governments have made efforts to make Brazilian higher education less elitist and more democratic. The Educational Quota Law is an example of a redistribution policy that has led to an increase in attendance rates for disadvantaged and lower socioeconomic groups. However, access is only part of the inclusion process. With quotas as an object, what is the condition of quota students? Based on a logical deduction between Nancy Fraser's theory of parity of participation and empirical evidence from a Federal Institute, it argues that democratization policies need to pay attention to issues of recognition and representation to become more effective and provide relations of justice. |
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EDUCATIONAL QUOTAS LAW AND PARTICIPATION PARITY: FROM REDISTRIBUTION TO RECOGNITION AND REPRESENTATION IN A FEDERAL INSTITUTELEY DE CUOTAS EDUCATIVAS Y PARIDAD DE PARTICIPACIÓN: DE LA REDISTRIBUCIÓN AL RECONOCIMIENTO Y REPRESENTACIÓN EN UN INSTITUTO FEDERALLEI DE COTAS EDUCACIONAIS E A PARIDADE DE PARTICIPAÇÃO: DA REDISTRIBUIÇÃO AO RECONHECIMENTO E À REPRESENTAÇÃO EM UM INSTITUTO FEDERALEducational quotas lawParticipation parityJusticeLei de cotas educacionaisParidade de participaçãoJustiçaLey de cuotas educativasParidad de participaciónJusticiaIn recent decades, governments have made efforts to make Brazilian higher education less elitist and more democratic. The Educational Quota Law is an example of a redistribution policy that has led to an increase in attendance rates for disadvantaged and lower socioeconomic groups. However, access is only part of the inclusion process. With quotas as an object, what is the condition of quota students? Based on a logical deduction between Nancy Fraser's theory of parity of participation and empirical evidence from a Federal Institute, it argues that democratization policies need to pay attention to issues of recognition and representation to become more effective and provide relations of justice.En las últimas décadas, los gobiernos se han esforzado por hacer que la educación superior brasileña sea menos elitista y más democrática. La Ley de Cuota Educativa es un ejemplo de una política de redistribución que ha llevado a un aumento en las tasas de asistencia de los grupos desfavorecidos y de bajo nivel socioeconómico. Sin embargo, el acceso es solo una parte del proceso de inclusión. Con las cuotas como objeto, ¿cuál es la condición de los estudiantes de cuotas? Basado en una deducción lógica entre la teoría paritaria de la participación de Nancy Fraser y la evidencia empírica de un Instituto Federal, argumenta que las políticas de democratización deben prestar atención a cuestiones de reconocimiento y representación para que sean más efectivas y brinden relaciones de justicia.Nas últimas décadas, governos fizeram esforços para tornar a educação superior brasileira menos elitista e mais democrática. A Lei de Cotas Educacionais é um exemplo de política de redistribuição que levou a um aumento das taxas de atendimento para grupos desfavorecidos e de menor nível socioeconômico. Todavia, o acesso é apenas parte do processo de inclusão. Tendo por objeto as cotas, discute-se qual a condição dos estudantes cotistas? Com base em dedução lógica entre a teoria da paridade de participação de Nancy Fraser e evidência empírica de um Instituto Federal, argumenta que as políticas de democratização precisam atentar para questões de reconhecimento e representação para se tornarem mais efetivas e proporcionarem relações de justiça.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12690710.21573/vol39n12023.126907REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126907/89893Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRégis de Jesus, EdsonCesar Godoy Bertolin, Júlio2023-12-25T13:36:10Zoai:seer.ufrgs.br:article/126907Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:10Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false |
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