EMPODERAMENTO: INSTRUMENTO DE EMANCIPAÇÃO SOCIAL? – UMA DISCUSSÃO CONCEITUAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Debates |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/26722 |
Resumo: | This article examines the empowerment category discussing the different concepts reviewed by the literature insofar as the aimed objectives and of the logics underlying them. In order to archive this objective, a study of theoretic nature is developed, based upon the analysis of empirical research, reports seeking empowering actions, as well as specifc studies about this concept. Thus it situates historically the origin of the concept and identifies different perspectives of empowering, questioning to which projects they serve. It presents the understanding of this concept based on the work of Paulo Freire, expliciting the conception of critical education that it presides and the principles that guide it. |
id |
UFRGS-26_e77717d7552d0ad1733ee493a2c69fbd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/26722 |
network_acronym_str |
UFRGS-26 |
network_name_str |
Revista Debates |
repository_id_str |
|
spelling |
EMPODERAMENTO: INSTRUMENTO DE EMANCIPAÇÃO SOCIAL? – UMA DISCUSSÃO CONCEITUALEmpoderamentoEmancipaçãoEducaçãoAção Social.EmpoderamentoThis article examines the empowerment category discussing the different concepts reviewed by the literature insofar as the aimed objectives and of the logics underlying them. In order to archive this objective, a study of theoretic nature is developed, based upon the analysis of empirical research, reports seeking empowering actions, as well as specifc studies about this concept. Thus it situates historically the origin of the concept and identifies different perspectives of empowering, questioning to which projects they serve. It presents the understanding of this concept based on the work of Paulo Freire, expliciting the conception of critical education that it presides and the principles that guide it.O texto problematiza a categoria empoderamento, discutindo os diferentes conceitos presentes na literatura, em termos dos objetivos perseguidos e das lógicas que os constituem. Com vistas a atingir este objetivo desenvolve um estudo de natureza teórica, que procura fundamentar-se, contudo, na análise de pesquisas empíricas, relatos de projetos objetivando ações empoderadoras e artigos de reflexão sobre o tema. Neste contexto, situa historicamente a origem do termo e identifica diferentes perspectivas de empoderamento, questionando a que projetos serrvem. Apresenta a compreensão freireana a respeito da questão, explicitando a concepção de educação crítica que a preside e os princípios que a orientamUFRGS2012-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/2672210.22456/1982-5269.26722Revista Debates; Vol. 6 Núm. 1 (2012); 173Revista Debates; v. 6 n. 1 (2012); 1731982-52692236-479Xreponame:Revista Debatesinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/26722/17099Baquero, Rute Vivian Angeloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-10T13:10:19Zoai:seer.ufrgs.br:article/26722Revistahttps://seer.ufrgs.br/debatesPUBhttps://seer.ufrgs.br/debates/oai1982-52692236-479Xopendoar:2023-01-10T13:10:19Revista Debates - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EMPODERAMENTO: INSTRUMENTO DE EMANCIPAÇÃO SOCIAL? – UMA DISCUSSÃO CONCEITUAL |
title |
EMPODERAMENTO: INSTRUMENTO DE EMANCIPAÇÃO SOCIAL? – UMA DISCUSSÃO CONCEITUAL |
spellingShingle |
EMPODERAMENTO: INSTRUMENTO DE EMANCIPAÇÃO SOCIAL? – UMA DISCUSSÃO CONCEITUAL Baquero, Rute Vivian Angelo Empoderamento Emancipação Educação Ação Social. Empoderamento |
title_short |
EMPODERAMENTO: INSTRUMENTO DE EMANCIPAÇÃO SOCIAL? – UMA DISCUSSÃO CONCEITUAL |
title_full |
EMPODERAMENTO: INSTRUMENTO DE EMANCIPAÇÃO SOCIAL? – UMA DISCUSSÃO CONCEITUAL |
title_fullStr |
EMPODERAMENTO: INSTRUMENTO DE EMANCIPAÇÃO SOCIAL? – UMA DISCUSSÃO CONCEITUAL |
title_full_unstemmed |
EMPODERAMENTO: INSTRUMENTO DE EMANCIPAÇÃO SOCIAL? – UMA DISCUSSÃO CONCEITUAL |
title_sort |
EMPODERAMENTO: INSTRUMENTO DE EMANCIPAÇÃO SOCIAL? – UMA DISCUSSÃO CONCEITUAL |
author |
Baquero, Rute Vivian Angelo |
author_facet |
Baquero, Rute Vivian Angelo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Baquero, Rute Vivian Angelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Empoderamento Emancipação Educação Ação Social. Empoderamento |
topic |
Empoderamento Emancipação Educação Ação Social. Empoderamento |
description |
This article examines the empowerment category discussing the different concepts reviewed by the literature insofar as the aimed objectives and of the logics underlying them. In order to archive this objective, a study of theoretic nature is developed, based upon the analysis of empirical research, reports seeking empowering actions, as well as specifc studies about this concept. Thus it situates historically the origin of the concept and identifies different perspectives of empowering, questioning to which projects they serve. It presents the understanding of this concept based on the work of Paulo Freire, expliciting the conception of critical education that it presides and the principles that guide it. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-05-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/26722 10.22456/1982-5269.26722 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/26722 |
identifier_str_mv |
10.22456/1982-5269.26722 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/26722/17099 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Debates; Vol. 6 Núm. 1 (2012); 173 Revista Debates; v. 6 n. 1 (2012); 173 1982-5269 2236-479X reponame:Revista Debates instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Debates |
collection |
Revista Debates |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Debates - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808845564337455104 |