The Federative Dynamics and the Funds Policies for Financing Brazilian Basic Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morais, Ana Letícia Bandeira
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/116479
Resumo: The form of the State affects the design of public policies. In Brazil, one of the hallmarks of federalism is the confrontation of unequal characteristics in favor of the egalitarian development of different regions. In this context, this article aims to present the historical construction of federalism in Brazil and the repercussions of this federative dynamism on education financing, focusing on the institution of funds, Fundef and Fundeb. The advances and obstacles of these policies are presented, as well as the expectations regarding the new Fundeb, recently approved, as a potential instrument to correct the failures of the previous funds.
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spelling The Federative Dynamics and the Funds Policies for Financing Brazilian Basic EducationLa Dinámica Federativa y las Políticas de Fondos para el Financiamiento de la Educación Primaria BrasileñaA Dinâmica Federativa e as Políticas de Fundos para o Financiamento da Educação Básica BrasileiraFederalismoEducação BásicaFundefFundebFederalismo e os fundos de financiamento da educação básica brasileiraFederalismBasic EducationFundefFundebFederalismoEducación PrimariaFundefFundebThe form of the State affects the design of public policies. In Brazil, one of the hallmarks of federalism is the confrontation of unequal characteristics in favor of the egalitarian development of different regions. In this context, this article aims to present the historical construction of federalism in Brazil and the repercussions of this federative dynamism on education financing, focusing on the institution of funds, Fundef and Fundeb. The advances and obstacles of these policies are presented, as well as the expectations regarding the new Fundeb, recently approved, as a potential instrument to correct the failures of the previous funds.La forma del Estado repercute en el diseño de las políticas públicas. En Brasil, una de las marcas de identidad del federalismo es la confrontación de características desiguales a favor del desarrollo igualitario de las diferentes regiones. En ese contexto, este artículo tiene como objetivo presentar la construcción histórica del federalismo en Brasil y la repercusión de ese dinamismo federativo en el financiamiento de la educación, con foco en la institución de los fondos, Fundef y Fundeb. Se presentan los avances y obstáculos de estas políticas, así como las expectativas sobre el nuevo Fundeb, recientemente aprobado, como un potencial instrumento para corregir las fallas de los fondos anteriores.A forma de Estado repercute no desenho das políticas públicas. No Brasil, uma das marcas do federalismo é o enfrentamento das características desiguais em prol do desenvolvimento igualitário das diversas regiões. Nesse contexto, o presente artigo almeja apresentar a construção histórica do federalismo no Brasil e a repercussão desse dinamismo federativo no financiamento da educação, voltando-se o olhar para a instituição dos fundos, o Fundef e o Fundeb. São apresentados os avanços e os entraves dessas políticas, bem como as expectativas diante do novo Fundeb, aprovado recentemente, como um potencial instrumento para correção das falhas dos fundos anteriores.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2022-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/11647910.22491/2236-5907116479FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 12 (2022)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/116479/87035Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMorais, Ana Letícia Bandeira2022-11-29T04:02:17Zoai:seer.ufrgs.br:article/116479Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2022-11-29T04:02:17FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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