(DIS)PATHS OF THE FUNDS POLICY IN THE FINANCING OF BASIC EDUCATION IN BRAZIL
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/117880 |
Resumo: | This article aims to discuss the fund policy from the point of view of the advances, the limits, and the possibilities of constituting the financing of basic education in Brazil. We conducted documentary research (LÜDKE; ANDRÉ, 1986) supported by historical-dialectical materialism (MARX, 1985). The findings revealed that the new FUNDEB, by expanding the redistribution of public resources to private institutions, has not yet overcome the shortcomings of previous fund policies and may strengthen the dispute for the public fund between public-private partnerships. |
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(DIS)PATHS OF THE FUNDS POLICY IN THE FINANCING OF BASIC EDUCATION IN BRAZIL(DES)CAMINOS DE LA POLÍTICA DE FONDOS EN LA FINANCIACIÓN DE LAEDUCACIÓN BÁSICA EN BRASIL(DES)CAMINHOS DA POLÍTICA DE FUNDOS NO FINANCIAMENTO DA EDUCAÇÃO BÁSICA NO BRASILFundebFundefFinanciamentoEducação BásicaPúblico-PrivadoFundebFundefFinancingBasic educationPublic-privateFundebFundefFinanciaciónEducación básicaThis article aims to discuss the fund policy from the point of view of the advances, the limits, and the possibilities of constituting the financing of basic education in Brazil. We conducted documentary research (LÜDKE; ANDRÉ, 1986) supported by historical-dialectical materialism (MARX, 1985). The findings revealed that the new FUNDEB, by expanding the redistribution of public resources to private institutions, has not yet overcome the shortcomings of previous fund policies and may strengthen the dispute for the public fund between public-private partnerships.Este artículo tiene como objetivo discutir sobre la política de fondos a partir de los avances, los límites y las posibilidades de constituir la financiación de la educación básica en Brasil. Realizamos una investigación documental (LÜDKE; ANDRÉ, 1986) apoyada en el materialismo histórico-dialéctico (MARX, 1985). Los resultados revelaron que el nuevo FUNDEB, al ampliar la redistribución de los recursos públicos a las instituciones privadas, no ha superado aún las deficiencias de las políticas de fondos anteriores y puede reforzar la disputa por el fondo público entre la colaboración público-privadas.Este artigo objetiva discutir sobre a política de fundos a partir dos avanços, dos limites e das possibilidades de constituir o financiamento da educação básica no Brasil. Realizamos uma pesquisa documental apoiada no materialismo histórico-dialético. Os resultados revelaram que o novo Fundeb, ao ampliar a redistribuição de recursos públicos para as instituições privadas, ainda não superou as insuficiências das políticas de fundos anteriores e pode reforçar a disputa pelo fundo público entre as parcerias público-privadas.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/11788010.21573/vol39n12023.117880REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/117880/88131Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Nunes, Lorranada Silva Rodrigues, Ana Cláudia2023-12-25T13:36:24Zoai:seer.ufrgs.br:article/117880Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:24Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false |
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