The Role of Private Actors of Todos pela Base Movement in the Espírito Santo State Network: mapping and characterization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cóstola, Andresa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Borghi, Raquel Fontes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/108386
Resumo: This study comes from ongoing master's research and integrates interinstitutional research carried out by researchers from UNICAMP, UNESP, USP. It aims to investigate the performance of private actors that make up the Todos pela Base (MBNC) movement in the state network of Espírito Santo (ES), in the period 2013-2019. To this end, the actions, programs and projects that these actors have in partnership with the state school for the curriculum area were mapped. The mapping was carried out on the website of the state education department of Espírito Santo and in the Mapping of private actors in public education database of GREPPE - Group of Studies and Research in Educational Policy. The preliminary results show that there was a significant increase in projects started in 2019 and that, in the majority, the projects are aimed at the category of teachers. This increase may be related to the approval of the Base and its implementation period.
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spelling The Role of Private Actors of Todos pela Base Movement in the Espírito Santo State Network: mapping and characterizationLa Actuación de los Actores Privados del Movimiento Todos por la Base en la Red Estatal de Espírito Santo: mapeo y caracterizaciónA Atuação de Atores Privados do Movimento Todos pela Base na Rede Estadual do Espírito Santo: mapeamento e caracterizaçãoPrivatizaçãoReformadores empresariaisCurrículoBase nacional comum curricularParcerias na educaçãoPrivatizationCorporate ReformersCurriculumCommon National BasePrivatizaciónReformadores EmpresarialesCurrículoBase Nacional Común CurricularThis study comes from ongoing master's research and integrates interinstitutional research carried out by researchers from UNICAMP, UNESP, USP. It aims to investigate the performance of private actors that make up the Todos pela Base (MBNC) movement in the state network of Espírito Santo (ES), in the period 2013-2019. To this end, the actions, programs and projects that these actors have in partnership with the state school for the curriculum area were mapped. The mapping was carried out on the website of the state education department of Espírito Santo and in the Mapping of private actors in public education database of GREPPE - Group of Studies and Research in Educational Policy. The preliminary results show that there was a significant increase in projects started in 2019 and that, in the majority, the projects are aimed at the category of teachers. This increase may be related to the approval of the Base and its implementation period.Este estudio parte de una investigación de maestría en curso e integra investigaciones interinstitucionales realizadas por investigadores de la UNICAMP, la UNESP y la USP. Tiene como objetivo investigar el desempeño de los actores privados que componen el Movimiento Todos por la Base (MBNC) en la red estatal de Espírito Santo (ES), en el período 2013-2019. Para ello, se mapearon las acciones, programas y proyectos que estos actores han ofrecido a la red estatal para el área curricular. El mapeo se realizó en la página web de la Secretaría de Estado de Educación de ES y en la base de datos Mapeo de actores privados en la educación pública del Grupo de Estudios e Investigación en Política Educativa (GREPPE). Los resultados preliminares muestran que ha habido un aumento significativo de los proyectos iniciados en 2019 y que, en su mayor parte, los proyectos están dirigidos a la profesión docente. Este aumento puede estar relacionado con la aprobación de la Base y su plazo de aplicación.O estudo é proveniente de pesquisa de mestrado em andamento e integra pesquisa interinstitucional realizada por pesquisadores da UNICAMP, UNESP, USP. Tem como objetivo investigar a atuação dos atores privados que compõem o Movimento Todos pela Base (MBNC) na rede estadual do Espírito Santo (ES), no período de 2013-2019. Para tanto, foram mapeadas as ações, programas e projetos que esses atores têm oferecido à rede estadual para a área de currículo. O mapeamento foi realizado no site da secretaria estadual de educação do ES e no banco de dados Mapeamento de atores privados na educação pública do Grupo de Estudos e Pesquisa em Política Educacional (GREPPE). Os resultados preliminares evidenciam que houve um aumento significativo de projetos iniciados em 2019 e que, em sua maioria, os projetos são voltados para a categoria dos docentes. Esse aumento pode estar relacionado com a aprovação da Base e seu prazo de implementação. Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2022-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/10838610.22491/2236-5907108386FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 12 (2022)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/108386/84377Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCóstola, AndresaBorghi, Raquel Fontes2022-06-02T14:18:17Zoai:seer.ufrgs.br:article/108386Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2022-06-02T14:18:17FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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