The financing of compulsory and free education in Spain

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Esteban Frades, Santiago
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/132950
Resumo: The article is structured in four sections. The first one describes what are the conditions, determinants and indicators of the financing of compulsory education in Spain. Among them, there will be the model of a territorial organization of a decentralized State, in which the Autonomous Communities acquire a decisive role in the self-government of the important educational competences they have and, therefore, in their financing. The second one deals with the most recent educational policy measures on the financing of education in Spain. The fundamental instrument that is the General State Budget Law for the year 2023 and the different Budget Laws of the Autonomous Communities are analyzed. The third section reflects on the critical issues and questions raised by financing. One of these problems has to do with the inequality that exists between the Autonomous Communities in significant aspects. And finally, the relationship between financing policies and issues of quality, equity and social justice is discussed.
id UFRGS-27_8e936bfdb30312ecfd52881068be7704
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/132950
network_acronym_str UFRGS-27
network_name_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository_id_str
spelling The financing of compulsory and free education in SpainLa financiación de la enseñanza obligatoria y gratuita en EspañaO financiamento da educação obrigatória e gratuita na EspanhaEducaciónFinanciaciónAutonomíaEquidadPresupuestosEducationFinancingAutonomyEquityBudgetsEducaçãoFinanciamentoAutonomiaEquidadeOrçamentosThe article is structured in four sections. The first one describes what are the conditions, determinants and indicators of the financing of compulsory education in Spain. Among them, there will be the model of a territorial organization of a decentralized State, in which the Autonomous Communities acquire a decisive role in the self-government of the important educational competences they have and, therefore, in their financing. The second one deals with the most recent educational policy measures on the financing of education in Spain. The fundamental instrument that is the General State Budget Law for the year 2023 and the different Budget Laws of the Autonomous Communities are analyzed. The third section reflects on the critical issues and questions raised by financing. One of these problems has to do with the inequality that exists between the Autonomous Communities in significant aspects. And finally, the relationship between financing policies and issues of quality, equity and social justice is discussed.El artículo se estructura en cuatro apartados. El primero describe cuáles son los condicionantes, determinantes e indicadores de la financiación de la educación obligatoria en España. Entre ellos, se contará con que el modelo de una organización territorial de un Estado descentralizado, en el que las Comunidades Autónomas adquieren un protagonismo decisivo en el autogobierno de las importantes competencias educativas que tienen y por lo tanto en su financiación. El segundo aborda las medidas más recientes de la política educativa sobre la financiación de la educación en España. Se analiza el instrumento fundamental que es la Ley de Presupuestos Generales del Estado para el año 2023 y las diferentes Leyes de Presupuestos de las Comunidades Autónomas. El apartado tercero reflexiona sobre los problemas y aspectos críticos que plantea la financiación; uno de esos problemas tiene que ver con la desigualdad que existe entre las Comunidades Autónomas en aspectos significativos. Y, por último, se trata la relación de las políticas de financiación con cuestiones de calidad, equidad y justicia social.O artigo está estruturado em quatro seções. A primeira descreve quais são as condições, determinantes e indicadores do financiamento da educação obrigatória na Espanha. Entre eles, estará o modelo de organização territorial de Estado descentralizado, no qual as Comunidades Autônomas adquirem um papel decisivo no autogoverno das importantes competências educativas que possuem e, portanto, no seu financiamento. A segunda trata das mais recentes medidas de política educacional sobre o financiamento da educação na Espanha. Analisa-se o instrumento fundamental que é a Lei do Orçamento Geral do Estado para o ano de 2023 e as diferentes Leis Orçamentais das Comunidades Autónomas. A terceira seção reflete sobre os problemas e questões críticas levantadas pelo financiamento; Um desses problemas tem a ver com a desigualdade que existe entre as Comunidades Autónomas em aspectos significativos. E, por fim, discute-se a relação das políticas de financiamento com questões de qualidade, equidade e justiça social.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2023-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/13295010.22491/2236-5907132950FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSspahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/132950/90584Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEsteban Frades, Santiago2023-12-01T20:38:11Zoai:seer.ufrgs.br:article/132950Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2023-12-01T20:38:11FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The financing of compulsory and free education in Spain
La financiación de la enseñanza obligatoria y gratuita en España
O financiamento da educação obrigatória e gratuita na Espanha
title The financing of compulsory and free education in Spain
spellingShingle The financing of compulsory and free education in Spain
Esteban Frades, Santiago
Educación
Financiación
Autonomía
Equidad
Presupuestos
Education
Financing
Autonomy
Equity
Budgets
Educação
Financiamento
Autonomia
Equidade
Orçamentos
title_short The financing of compulsory and free education in Spain
title_full The financing of compulsory and free education in Spain
title_fullStr The financing of compulsory and free education in Spain
title_full_unstemmed The financing of compulsory and free education in Spain
title_sort The financing of compulsory and free education in Spain
author Esteban Frades, Santiago
author_facet Esteban Frades, Santiago
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Esteban Frades, Santiago
dc.subject.por.fl_str_mv Educación
Financiación
Autonomía
Equidad
Presupuestos
Education
Financing
Autonomy
Equity
Budgets
Educação
Financiamento
Autonomia
Equidade
Orçamentos
topic Educación
Financiación
Autonomía
Equidad
Presupuestos
Education
Financing
Autonomy
Equity
Budgets
Educação
Financiamento
Autonomia
Equidade
Orçamentos
description The article is structured in four sections. The first one describes what are the conditions, determinants and indicators of the financing of compulsory education in Spain. Among them, there will be the model of a territorial organization of a decentralized State, in which the Autonomous Communities acquire a decisive role in the self-government of the important educational competences they have and, therefore, in their financing. The second one deals with the most recent educational policy measures on the financing of education in Spain. The fundamental instrument that is the General State Budget Law for the year 2023 and the different Budget Laws of the Autonomous Communities are analyzed. The third section reflects on the critical issues and questions raised by financing. One of these problems has to do with the inequality that exists between the Autonomous Communities in significant aspects. And finally, the relationship between financing policies and issues of quality, equity and social justice is discussed.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/132950
10.22491/2236-5907132950
url https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/132950
identifier_str_mv 10.22491/2236-5907132950
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/132950/90584
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)
2236-5907
reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
collection FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository.name.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com
_version_ 1797050275835412480