The financing of compulsory and free education in Spain
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/132950 |
Resumo: | The article is structured in four sections. The first one describes what are the conditions, determinants and indicators of the financing of compulsory education in Spain. Among them, there will be the model of a territorial organization of a decentralized State, in which the Autonomous Communities acquire a decisive role in the self-government of the important educational competences they have and, therefore, in their financing. The second one deals with the most recent educational policy measures on the financing of education in Spain. The fundamental instrument that is the General State Budget Law for the year 2023 and the different Budget Laws of the Autonomous Communities are analyzed. The third section reflects on the critical issues and questions raised by financing. One of these problems has to do with the inequality that exists between the Autonomous Communities in significant aspects. And finally, the relationship between financing policies and issues of quality, equity and social justice is discussed. |
id |
UFRGS-27_8e936bfdb30312ecfd52881068be7704 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/132950 |
network_acronym_str |
UFRGS-27 |
network_name_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
The financing of compulsory and free education in SpainLa financiación de la enseñanza obligatoria y gratuita en EspañaO financiamento da educação obrigatória e gratuita na EspanhaEducaciónFinanciaciónAutonomíaEquidadPresupuestosEducationFinancingAutonomyEquityBudgetsEducaçãoFinanciamentoAutonomiaEquidadeOrçamentosThe article is structured in four sections. The first one describes what are the conditions, determinants and indicators of the financing of compulsory education in Spain. Among them, there will be the model of a territorial organization of a decentralized State, in which the Autonomous Communities acquire a decisive role in the self-government of the important educational competences they have and, therefore, in their financing. The second one deals with the most recent educational policy measures on the financing of education in Spain. The fundamental instrument that is the General State Budget Law for the year 2023 and the different Budget Laws of the Autonomous Communities are analyzed. The third section reflects on the critical issues and questions raised by financing. One of these problems has to do with the inequality that exists between the Autonomous Communities in significant aspects. And finally, the relationship between financing policies and issues of quality, equity and social justice is discussed.El artículo se estructura en cuatro apartados. El primero describe cuáles son los condicionantes, determinantes e indicadores de la financiación de la educación obligatoria en España. Entre ellos, se contará con que el modelo de una organización territorial de un Estado descentralizado, en el que las Comunidades Autónomas adquieren un protagonismo decisivo en el autogobierno de las importantes competencias educativas que tienen y por lo tanto en su financiación. El segundo aborda las medidas más recientes de la política educativa sobre la financiación de la educación en España. Se analiza el instrumento fundamental que es la Ley de Presupuestos Generales del Estado para el año 2023 y las diferentes Leyes de Presupuestos de las Comunidades Autónomas. El apartado tercero reflexiona sobre los problemas y aspectos críticos que plantea la financiación; uno de esos problemas tiene que ver con la desigualdad que existe entre las Comunidades Autónomas en aspectos significativos. Y, por último, se trata la relación de las políticas de financiación con cuestiones de calidad, equidad y justicia social.O artigo está estruturado em quatro seções. A primeira descreve quais são as condições, determinantes e indicadores do financiamento da educação obrigatória na Espanha. Entre eles, estará o modelo de organização territorial de Estado descentralizado, no qual as Comunidades Autônomas adquirem um papel decisivo no autogoverno das importantes competências educativas que possuem e, portanto, no seu financiamento. A segunda trata das mais recentes medidas de política educacional sobre o financiamento da educação na Espanha. Analisa-se o instrumento fundamental que é a Lei do Orçamento Geral do Estado para o ano de 2023 e as diferentes Leis Orçamentais das Comunidades Autónomas. A terceira seção reflete sobre os problemas e questões críticas levantadas pelo financiamento; Um desses problemas tem a ver com a desigualdade que existe entre as Comunidades Autónomas em aspectos significativos. E, por fim, discute-se a relação das políticas de financiamento com questões de qualidade, equidade e justiça social.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2023-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/13295010.22491/2236-5907132950FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSspahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/132950/90584Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEsteban Frades, Santiago2023-12-01T20:38:11Zoai:seer.ufrgs.br:article/132950Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2023-12-01T20:38:11FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The financing of compulsory and free education in Spain La financiación de la enseñanza obligatoria y gratuita en España O financiamento da educação obrigatória e gratuita na Espanha |
title |
The financing of compulsory and free education in Spain |
spellingShingle |
The financing of compulsory and free education in Spain Esteban Frades, Santiago Educación Financiación Autonomía Equidad Presupuestos Education Financing Autonomy Equity Budgets Educação Financiamento Autonomia Equidade Orçamentos |
title_short |
The financing of compulsory and free education in Spain |
title_full |
The financing of compulsory and free education in Spain |
title_fullStr |
The financing of compulsory and free education in Spain |
title_full_unstemmed |
The financing of compulsory and free education in Spain |
title_sort |
The financing of compulsory and free education in Spain |
author |
Esteban Frades, Santiago |
author_facet |
Esteban Frades, Santiago |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Esteban Frades, Santiago |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación Financiación Autonomía Equidad Presupuestos Education Financing Autonomy Equity Budgets Educação Financiamento Autonomia Equidade Orçamentos |
topic |
Educación Financiación Autonomía Equidad Presupuestos Education Financing Autonomy Equity Budgets Educação Financiamento Autonomia Equidade Orçamentos |
description |
The article is structured in four sections. The first one describes what are the conditions, determinants and indicators of the financing of compulsory education in Spain. Among them, there will be the model of a territorial organization of a decentralized State, in which the Autonomous Communities acquire a decisive role in the self-government of the important educational competences they have and, therefore, in their financing. The second one deals with the most recent educational policy measures on the financing of education in Spain. The fundamental instrument that is the General State Budget Law for the year 2023 and the different Budget Laws of the Autonomous Communities are analyzed. The third section reflects on the critical issues and questions raised by financing. One of these problems has to do with the inequality that exists between the Autonomous Communities in significant aspects. And finally, the relationship between financing policies and issues of quality, equity and social justice is discussed. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/132950 10.22491/2236-5907132950 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/132950 |
identifier_str_mv |
10.22491/2236-5907132950 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/132950/90584 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023) 2236-5907 reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
collection |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository.name.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com |
_version_ |
1797050275835412480 |