Basic and Secondary Education in Portugal: expansion and financing in the last decades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cabrito, Belmiro
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/132740
Resumo: This article presents the evolution of indicators relating to Basic and Secondary Education in the last decades, particularly in the context of the expansion and financing of the system. In Portugal, the history of free, universal and compulsory education goes hand in hand with the Democratic Revolution of April 25, 1974, as the data take this date into account, whenever available. The article presents the evolution of some indicators related to students and its performance and the financing of the system, as well as the sources and range of public funding during compulsory schooling. Data analysis shows, on the one hand, a process of expansion of education resulting from the universalization of access to education, after 1974; on the other, the continuity of situations of inequality in access to education, despite this universality. Finally, it is concluded that the financing model used does not guarantee equity.
id UFRGS-27_7bf4856903da4652a9efa90ded30cb6e
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/132740
network_acronym_str UFRGS-27
network_name_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository_id_str
spelling Basic and Secondary Education in Portugal: expansion and financing in the last decadesEducación Primaria y Media en Portugal: expansión y financiación en las últimas décadasO Ensino Básico e Secundário em Portugal: expansão e financiamento nas últimas décadasBasic and Secondary EducationExpansionFinancingEquityEducación Primaria y MediaExpansiónFinanciaciónEquidadEnsino Básico e SecundárioExpansãoFinanciamentoEquidadeThis article presents the evolution of indicators relating to Basic and Secondary Education in the last decades, particularly in the context of the expansion and financing of the system. In Portugal, the history of free, universal and compulsory education goes hand in hand with the Democratic Revolution of April 25, 1974, as the data take this date into account, whenever available. The article presents the evolution of some indicators related to students and its performance and the financing of the system, as well as the sources and range of public funding during compulsory schooling. Data analysis shows, on the one hand, a process of expansion of education resulting from the universalization of access to education, after 1974; on the other, the continuity of situations of inequality in access to education, despite this universality. Finally, it is concluded that the financing model used does not guarantee equity.Este artículo presenta la evolución de indicadores relacionados con la Educación Primaria y Media en las últimas décadas, concretamente sobre la expansión y financiamiento del sistema. En Portugal, la historia de la educación primaria y media, gratuita, universal e obligatoria se remonta a la Revolución Democrática del 25 de abril de 1974, por lo que se presentan datos que tienen en cuenta esa fecha, siempre que existan. El artículo presenta la evolución de indicadores relacionados con la población escolar y su desempeño y el financiamiento del sistema, así como el las fuentes y el alcance de la financiación pública durante el período de enseñanza obligatoria. El análisis de los datos muestra, por un lado, un proceso de expansión de la educación con la democratización del acceso a la educación, posterior a 1974; por otro lado, la continuidad de desigualdades en el acceso a la educación, a pesar de esta universalidad; finalmente, se concluye que el modelo de financiación utilizado no garantiza la equidad.Neste artigo apresenta-se a evolução de indicadores relativos ao Ensino Básico e Secundário nas últimas décadas, nomeadamente no quadro da expansão e financiamento do sistema. Em Portugal, a história do ensino básico e secundário, gratuito, universal e obrigatório remete-nos para a Revolução Democrática de 25 de Abril de 1974, pelo que os dados têm em conta essa data, sempre que existentes. No artigo, apresenta-se a evolução de alguns indicadores relativos à população escolar e seu desempenho e ao financiamento do sistema, bem como às fontes e a abrangência do financiamento público no período da escolaridade obrigatória. A análise dos dados mostra, por um lado, um processo de expansão da educação decorrente da universalização do acesso à educação, pós 1974; por outro, a continuidade de situações de desigualdade no acesso à educação, apesar dessa universalidade; finalmente, conclui-se que o modelo de financiamento utilizado não garante equidade.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2023-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/13274010.22491/2236-5907132740FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/132740/90581Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCabrito, Belmiro2023-12-01T20:38:11Zoai:seer.ufrgs.br:article/132740Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2023-12-01T20:38:11FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Basic and Secondary Education in Portugal: expansion and financing in the last decades
Educación Primaria y Media en Portugal: expansión y financiación en las últimas décadas
O Ensino Básico e Secundário em Portugal: expansão e financiamento nas últimas décadas
title Basic and Secondary Education in Portugal: expansion and financing in the last decades
spellingShingle Basic and Secondary Education in Portugal: expansion and financing in the last decades
Cabrito, Belmiro
Basic and Secondary Education
Expansion
Financing
Equity
Educación Primaria y Media
Expansión
Financiación
Equidad
Ensino Básico e Secundário
Expansão
Financiamento
Equidade
title_short Basic and Secondary Education in Portugal: expansion and financing in the last decades
title_full Basic and Secondary Education in Portugal: expansion and financing in the last decades
title_fullStr Basic and Secondary Education in Portugal: expansion and financing in the last decades
title_full_unstemmed Basic and Secondary Education in Portugal: expansion and financing in the last decades
title_sort Basic and Secondary Education in Portugal: expansion and financing in the last decades
author Cabrito, Belmiro
author_facet Cabrito, Belmiro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cabrito, Belmiro
dc.subject.por.fl_str_mv Basic and Secondary Education
Expansion
Financing
Equity
Educación Primaria y Media
Expansión
Financiación
Equidad
Ensino Básico e Secundário
Expansão
Financiamento
Equidade
topic Basic and Secondary Education
Expansion
Financing
Equity
Educación Primaria y Media
Expansión
Financiación
Equidad
Ensino Básico e Secundário
Expansão
Financiamento
Equidade
description This article presents the evolution of indicators relating to Basic and Secondary Education in the last decades, particularly in the context of the expansion and financing of the system. In Portugal, the history of free, universal and compulsory education goes hand in hand with the Democratic Revolution of April 25, 1974, as the data take this date into account, whenever available. The article presents the evolution of some indicators related to students and its performance and the financing of the system, as well as the sources and range of public funding during compulsory schooling. Data analysis shows, on the one hand, a process of expansion of education resulting from the universalization of access to education, after 1974; on the other, the continuity of situations of inequality in access to education, despite this universality. Finally, it is concluded that the financing model used does not guarantee equity.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/132740
10.22491/2236-5907132740
url https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/132740
identifier_str_mv 10.22491/2236-5907132740
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/132740/90581
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)
2236-5907
reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
collection FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository.name.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com
_version_ 1797050275828072448