Decentralized Financial Resources as Inducers of Democratic Management and Tools to Promote Education Quality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viana, Mariana Peleje
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/68638
Resumo: The study focuses on the relations between financial resources transferred straight to public schools via government programs from the municipal government of São Paulo), and the promotion of education quality and democratic management of the school. It is shown that the financial resources contribute to education quality regarding the operationalization, infrastructure, acquisition of teaching materials and the school’s daily maintenance. They promote the development of pedagogical projects, which, when articulated with the usage of financial resources, can work as inducing factors of democratic management and contribute to the school's autonomy. The study aims to contribute to the debate on education policies, having in sight the context of implementation of the National Education Plan.
id UFRGS-27_9f0316853466641e7443475ddc6ee5c3
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/68638
network_acronym_str UFRGS-27
network_name_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository_id_str
spelling Decentralized Financial Resources as Inducers of Democratic Management and Tools to Promote Education QualityOs Recursos Financeiros Descentralizados como Indutores da Gestão Democrática e Ferramentas para a Promoção da Qualidade do EnsinoRecursos Financeiros Descentralizados. Gestão Democrática. Programa Dinheiro Direto na Escola (PDDE). Programa de Transferência de Recursos Financeiros (PTRF). Verba de Adiantamento.Recursos financeiros descentralizados transferidos diretamente para a escola públicaSchool Grants. Democratic Management. “Program Direct Money to the School” (PDDE). “Financial Resources Transfer Program” (PTRF). “Advance Resources” (Verba de Adiantamento).The study focuses on the relations between financial resources transferred straight to public schools via government programs from the municipal government of São Paulo), and the promotion of education quality and democratic management of the school. It is shown that the financial resources contribute to education quality regarding the operationalization, infrastructure, acquisition of teaching materials and the school’s daily maintenance. They promote the development of pedagogical projects, which, when articulated with the usage of financial resources, can work as inducing factors of democratic management and contribute to the school's autonomy. The study aims to contribute to the debate on education policies, having in sight the context of implementation of the National Education Plan.O trabalho busca analisar as relações entre os recursos financeiros transferidos diretamente para a escola pública (por meio de programas governamentais, como o Programa Dinheiro Direto na Escola, PDDE, o Programa de Transferência de Recursos Financeiros, PTRF, e a Verba de Adiantamento, no âmbito da prefeitura municipal de São Paulo) e a promoção da qualidade do ensino e da gestão democrática da escola. Os estudos apresentados apontam que os recursos financeiros contribuem com a qualidade do ensino do ponto de vista da operacionalização, infraestrutura, aquisição de materiais pedagógicos e manutenção diária da escola, além disso, promovem o desenvolvimento de projetos pedagógicos, os quais, ao serem articulados com os recursos financeiros, podem se constituir como fatores indutores da gestão democrática e contribuir para a autonomia escolar. O estudo pretende contribuir com o debate sobre as políticas educacionais, tendo em vista também o contexto de implementação do Plano Nacional de Educação.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2017-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/6863810.17648/fineduca-2236-5907-v7-68638FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 7 (2017)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 7 (2017)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 7 (2017)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/68638/44552Copyright (c) 2017 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessViana, Mariana Peleje2018-07-23T18:18:22Zoai:seer.ufrgs.br:article/68638Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2018-07-23T18:18:22FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Decentralized Financial Resources as Inducers of Democratic Management and Tools to Promote Education Quality
Os Recursos Financeiros Descentralizados como Indutores da Gestão Democrática e Ferramentas para a Promoção da Qualidade do Ensino
title Decentralized Financial Resources as Inducers of Democratic Management and Tools to Promote Education Quality
spellingShingle Decentralized Financial Resources as Inducers of Democratic Management and Tools to Promote Education Quality
Viana, Mariana Peleje
Recursos Financeiros Descentralizados. Gestão Democrática. Programa Dinheiro Direto na Escola (PDDE). Programa de Transferência de Recursos Financeiros (PTRF). Verba de Adiantamento.
Recursos financeiros descentralizados transferidos diretamente para a escola pública
School Grants. Democratic Management. “Program Direct Money to the School” (PDDE). “Financial Resources Transfer Program” (PTRF). “Advance Resources” (Verba de Adiantamento).
title_short Decentralized Financial Resources as Inducers of Democratic Management and Tools to Promote Education Quality
title_full Decentralized Financial Resources as Inducers of Democratic Management and Tools to Promote Education Quality
title_fullStr Decentralized Financial Resources as Inducers of Democratic Management and Tools to Promote Education Quality
title_full_unstemmed Decentralized Financial Resources as Inducers of Democratic Management and Tools to Promote Education Quality
title_sort Decentralized Financial Resources as Inducers of Democratic Management and Tools to Promote Education Quality
author Viana, Mariana Peleje
author_facet Viana, Mariana Peleje
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Viana, Mariana Peleje
dc.subject.por.fl_str_mv Recursos Financeiros Descentralizados. Gestão Democrática. Programa Dinheiro Direto na Escola (PDDE). Programa de Transferência de Recursos Financeiros (PTRF). Verba de Adiantamento.
Recursos financeiros descentralizados transferidos diretamente para a escola pública
School Grants. Democratic Management. “Program Direct Money to the School” (PDDE). “Financial Resources Transfer Program” (PTRF). “Advance Resources” (Verba de Adiantamento).
topic Recursos Financeiros Descentralizados. Gestão Democrática. Programa Dinheiro Direto na Escola (PDDE). Programa de Transferência de Recursos Financeiros (PTRF). Verba de Adiantamento.
Recursos financeiros descentralizados transferidos diretamente para a escola pública
School Grants. Democratic Management. “Program Direct Money to the School” (PDDE). “Financial Resources Transfer Program” (PTRF). “Advance Resources” (Verba de Adiantamento).
description The study focuses on the relations between financial resources transferred straight to public schools via government programs from the municipal government of São Paulo), and the promotion of education quality and democratic management of the school. It is shown that the financial resources contribute to education quality regarding the operationalization, infrastructure, acquisition of teaching materials and the school’s daily maintenance. They promote the development of pedagogical projects, which, when articulated with the usage of financial resources, can work as inducing factors of democratic management and contribute to the school's autonomy. The study aims to contribute to the debate on education policies, having in sight the context of implementation of the National Education Plan.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/68638
10.17648/fineduca-2236-5907-v7-68638
url https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/68638
identifier_str_mv 10.17648/fineduca-2236-5907-v7-68638
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/68638/44552
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 7 (2017)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 7 (2017)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 7 (2017)
2236-5907
reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
collection FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository.name.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com
_version_ 1797050274774253568