Policies for Financing and Attendance to Early Childhood Education in the City of São Gonçalo/RJ: the Municipal Education Plan (2015-2024)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Motta, Mônica de Souza
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pessanha, Fabiana Nery de Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/121381
Resumo: The article presents a critical reflection on the right to Early Childhood Education in São Gonçalo/RJ, a city located in the metropolitan region of the state of Rio de Janeiro. As an objective, we sought to problematize some challenges, dilemmas and tensions in relation to the expansion of attendance to the right to Early Childhood Education and its financing, especially day care, with emphasis on the Municipal Education Plan (PME, in Portuguese) of the city. The reflections are based on the theoretical-methodological perspective of the Case Study, articulated to a set of social, economic, demographic and political-educational issues, in the local sphere. As a result, it appears that the right to Early Childhood Education in the municipality is far from being fully implemented, given the weaknesses in achieving Goals 1 and 20 of the Municipal Education Plan.
id UFRGS-27_a893fa40a7b4de48eb149335cb148070
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/121381
network_acronym_str UFRGS-27
network_name_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository_id_str
spelling Policies for Financing and Attendance to Early Childhood Education in the City of São Gonçalo/RJ: the Municipal Education Plan (2015-2024)Políticas de Financiamiento y Cuidados para la Educación de la Primera Infancia en la Ciudad de São Gonçalo/RJ: el Plan Municipal de Educación (PME) (2015-2024)Políticas de Financiamento e Atendimento à Educação Infantil na Cidade de São Gonçalo/RJ: o Plano Municipal de Educação (PME) (2015-2024)Plano Municipal de EducaçãoEducação InfantilCrecheFinanciamento EducacionalExpansãoPME-São Gonçalo/RJMetas 1 e 20.Municipal Education PlanEarly Childhood EducationDay CareEducational FundingExpansionPlan Municipal de EducaciónEducación InfantilGuardería InfantilFinanciación EducativaExpansiónThe article presents a critical reflection on the right to Early Childhood Education in São Gonçalo/RJ, a city located in the metropolitan region of the state of Rio de Janeiro. As an objective, we sought to problematize some challenges, dilemmas and tensions in relation to the expansion of attendance to the right to Early Childhood Education and its financing, especially day care, with emphasis on the Municipal Education Plan (PME, in Portuguese) of the city. The reflections are based on the theoretical-methodological perspective of the Case Study, articulated to a set of social, economic, demographic and political-educational issues, in the local sphere. As a result, it appears that the right to Early Childhood Education in the municipality is far from being fully implemented, given the weaknesses in achieving Goals 1 and 20 of the Municipal Education Plan.El artículo presenta una reflexión crítica sobre el derecho a la Educación Infantil en el municipio de São Gonçalo/RJ, ciudad ubicada en la región metropolitana del estado de Río de Janeiro. Como objetivo, se buscó problematizar algunos desafíos, dilemas y tensiones en relación con la expansión del derecho a la educación infantil y su financiamiento, especialmente la guardería, con énfasis en el Plan Municipal de Educación (PME) de la ciudad. Las reflexiones se basan en la perspectiva teórico-metodológica del Estudio de Caso, articulada a un conjunto de cuestiones sociales, económicas, demográficas y político-educativas en el ámbito local. Como resultado, se infiere que el derecho a la Educación Infantil en el municipio está lejos de su plena efectividad, dadas las debilidades para la consecución de las Metas 1 y 20 del Plan Municipal de Educación.O artigo apresenta uma reflexão crítica sobre o direito à Educação Infantil no município de São Gonçalo/RJ, cidade localizada na região metropolitana do estado do Rio de Janeiro. Como objetivo, buscou-se problematizar alguns desafios, dilemas e tensões em relação à expansão do atendimento ao direito à Educação Infantil e ao seu financiamento, especialmente a creche, com destaque ao Plano Municipal de Educação (PME) da cidade. As reflexões fundamentam-se na perspectiva teórico-metodológica do Estudo de Caso, articuladas a um conjunto de questões sociais, econômicas, demográficas e político-educacionais, na esfera local. Como resultado, depreende-se que o direto à Educação Infantil, no município, encontra-se distante de plena efetivação, diante das fragilidades para o alcance das Metas 1 e 20 do Plano Municipal de Educação.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/12138110.22491/2236-5907121381FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/121381/88957Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMotta, Mônica de SouzaPessanha, Fabiana Nery de Lima2023-12-01T20:42:36Zoai:seer.ufrgs.br:article/121381Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2023-12-01T20:42:36FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Policies for Financing and Attendance to Early Childhood Education in the City of São Gonçalo/RJ: the Municipal Education Plan (2015-2024)
Políticas de Financiamiento y Cuidados para la Educación de la Primera Infancia en la Ciudad de São Gonçalo/RJ: el Plan Municipal de Educación (PME) (2015-2024)
Políticas de Financiamento e Atendimento à Educação Infantil na Cidade de São Gonçalo/RJ: o Plano Municipal de Educação (PME) (2015-2024)
title Policies for Financing and Attendance to Early Childhood Education in the City of São Gonçalo/RJ: the Municipal Education Plan (2015-2024)
spellingShingle Policies for Financing and Attendance to Early Childhood Education in the City of São Gonçalo/RJ: the Municipal Education Plan (2015-2024)
Motta, Mônica de Souza
Plano Municipal de Educação
Educação Infantil
Creche
Financiamento Educacional
Expansão
PME-São Gonçalo/RJ
Metas 1 e 20.
Municipal Education Plan
Early Childhood Education
Day Care
Educational Funding
Expansion
Plan Municipal de Educación
Educación Infantil
Guardería Infantil
Financiación Educativa
Expansión
title_short Policies for Financing and Attendance to Early Childhood Education in the City of São Gonçalo/RJ: the Municipal Education Plan (2015-2024)
title_full Policies for Financing and Attendance to Early Childhood Education in the City of São Gonçalo/RJ: the Municipal Education Plan (2015-2024)
title_fullStr Policies for Financing and Attendance to Early Childhood Education in the City of São Gonçalo/RJ: the Municipal Education Plan (2015-2024)
title_full_unstemmed Policies for Financing and Attendance to Early Childhood Education in the City of São Gonçalo/RJ: the Municipal Education Plan (2015-2024)
title_sort Policies for Financing and Attendance to Early Childhood Education in the City of São Gonçalo/RJ: the Municipal Education Plan (2015-2024)
author Motta, Mônica de Souza
author_facet Motta, Mônica de Souza
Pessanha, Fabiana Nery de Lima
author_role author
author2 Pessanha, Fabiana Nery de Lima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Motta, Mônica de Souza
Pessanha, Fabiana Nery de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Plano Municipal de Educação
Educação Infantil
Creche
Financiamento Educacional
Expansão
PME-São Gonçalo/RJ
Metas 1 e 20.
Municipal Education Plan
Early Childhood Education
Day Care
Educational Funding
Expansion
Plan Municipal de Educación
Educación Infantil
Guardería Infantil
Financiación Educativa
Expansión
topic Plano Municipal de Educação
Educação Infantil
Creche
Financiamento Educacional
Expansão
PME-São Gonçalo/RJ
Metas 1 e 20.
Municipal Education Plan
Early Childhood Education
Day Care
Educational Funding
Expansion
Plan Municipal de Educación
Educación Infantil
Guardería Infantil
Financiación Educativa
Expansión
description The article presents a critical reflection on the right to Early Childhood Education in São Gonçalo/RJ, a city located in the metropolitan region of the state of Rio de Janeiro. As an objective, we sought to problematize some challenges, dilemmas and tensions in relation to the expansion of attendance to the right to Early Childhood Education and its financing, especially day care, with emphasis on the Municipal Education Plan (PME, in Portuguese) of the city. The reflections are based on the theoretical-methodological perspective of the Case Study, articulated to a set of social, economic, demographic and political-educational issues, in the local sphere. As a result, it appears that the right to Early Childhood Education in the municipality is far from being fully implemented, given the weaknesses in achieving Goals 1 and 20 of the Municipal Education Plan.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/121381
10.22491/2236-5907121381
url https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/121381
identifier_str_mv 10.22491/2236-5907121381
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/121381/88957
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)
2236-5907
reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
collection FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository.name.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com
_version_ 1797050275759915008