Policies for Financing and Attendance to Early Childhood Education in the City of São Gonçalo/RJ: the Municipal Education Plan (2015-2024)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/121381 |
Resumo: | The article presents a critical reflection on the right to Early Childhood Education in São Gonçalo/RJ, a city located in the metropolitan region of the state of Rio de Janeiro. As an objective, we sought to problematize some challenges, dilemmas and tensions in relation to the expansion of attendance to the right to Early Childhood Education and its financing, especially day care, with emphasis on the Municipal Education Plan (PME, in Portuguese) of the city. The reflections are based on the theoretical-methodological perspective of the Case Study, articulated to a set of social, economic, demographic and political-educational issues, in the local sphere. As a result, it appears that the right to Early Childhood Education in the municipality is far from being fully implemented, given the weaknesses in achieving Goals 1 and 20 of the Municipal Education Plan. |
id |
UFRGS-27_a893fa40a7b4de48eb149335cb148070 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/121381 |
network_acronym_str |
UFRGS-27 |
network_name_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Policies for Financing and Attendance to Early Childhood Education in the City of São Gonçalo/RJ: the Municipal Education Plan (2015-2024)Políticas de Financiamiento y Cuidados para la Educación de la Primera Infancia en la Ciudad de São Gonçalo/RJ: el Plan Municipal de Educación (PME) (2015-2024)Políticas de Financiamento e Atendimento à Educação Infantil na Cidade de São Gonçalo/RJ: o Plano Municipal de Educação (PME) (2015-2024)Plano Municipal de EducaçãoEducação InfantilCrecheFinanciamento EducacionalExpansãoPME-São Gonçalo/RJMetas 1 e 20.Municipal Education PlanEarly Childhood EducationDay CareEducational FundingExpansionPlan Municipal de EducaciónEducación InfantilGuardería InfantilFinanciación EducativaExpansiónThe article presents a critical reflection on the right to Early Childhood Education in São Gonçalo/RJ, a city located in the metropolitan region of the state of Rio de Janeiro. As an objective, we sought to problematize some challenges, dilemmas and tensions in relation to the expansion of attendance to the right to Early Childhood Education and its financing, especially day care, with emphasis on the Municipal Education Plan (PME, in Portuguese) of the city. The reflections are based on the theoretical-methodological perspective of the Case Study, articulated to a set of social, economic, demographic and political-educational issues, in the local sphere. As a result, it appears that the right to Early Childhood Education in the municipality is far from being fully implemented, given the weaknesses in achieving Goals 1 and 20 of the Municipal Education Plan.El artículo presenta una reflexión crítica sobre el derecho a la Educación Infantil en el municipio de São Gonçalo/RJ, ciudad ubicada en la región metropolitana del estado de Río de Janeiro. Como objetivo, se buscó problematizar algunos desafíos, dilemas y tensiones en relación con la expansión del derecho a la educación infantil y su financiamiento, especialmente la guardería, con énfasis en el Plan Municipal de Educación (PME) de la ciudad. Las reflexiones se basan en la perspectiva teórico-metodológica del Estudio de Caso, articulada a un conjunto de cuestiones sociales, económicas, demográficas y político-educativas en el ámbito local. Como resultado, se infiere que el derecho a la Educación Infantil en el municipio está lejos de su plena efectividad, dadas las debilidades para la consecución de las Metas 1 y 20 del Plan Municipal de Educación.O artigo apresenta uma reflexão crítica sobre o direito à Educação Infantil no município de São Gonçalo/RJ, cidade localizada na região metropolitana do estado do Rio de Janeiro. Como objetivo, buscou-se problematizar alguns desafios, dilemas e tensões em relação à expansão do atendimento ao direito à Educação Infantil e ao seu financiamento, especialmente a creche, com destaque ao Plano Municipal de Educação (PME) da cidade. As reflexões fundamentam-se na perspectiva teórico-metodológica do Estudo de Caso, articuladas a um conjunto de questões sociais, econômicas, demográficas e político-educacionais, na esfera local. Como resultado, depreende-se que o direto à Educação Infantil, no município, encontra-se distante de plena efetivação, diante das fragilidades para o alcance das Metas 1 e 20 do Plano Municipal de Educação.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/12138110.22491/2236-5907121381FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/121381/88957Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMotta, Mônica de SouzaPessanha, Fabiana Nery de Lima2023-12-01T20:42:36Zoai:seer.ufrgs.br:article/121381Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2023-12-01T20:42:36FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Policies for Financing and Attendance to Early Childhood Education in the City of São Gonçalo/RJ: the Municipal Education Plan (2015-2024) Políticas de Financiamiento y Cuidados para la Educación de la Primera Infancia en la Ciudad de São Gonçalo/RJ: el Plan Municipal de Educación (PME) (2015-2024) Políticas de Financiamento e Atendimento à Educação Infantil na Cidade de São Gonçalo/RJ: o Plano Municipal de Educação (PME) (2015-2024) |
title |
Policies for Financing and Attendance to Early Childhood Education in the City of São Gonçalo/RJ: the Municipal Education Plan (2015-2024) |
spellingShingle |
Policies for Financing and Attendance to Early Childhood Education in the City of São Gonçalo/RJ: the Municipal Education Plan (2015-2024) Motta, Mônica de Souza Plano Municipal de Educação Educação Infantil Creche Financiamento Educacional Expansão PME-São Gonçalo/RJ Metas 1 e 20. Municipal Education Plan Early Childhood Education Day Care Educational Funding Expansion Plan Municipal de Educación Educación Infantil Guardería Infantil Financiación Educativa Expansión |
title_short |
Policies for Financing and Attendance to Early Childhood Education in the City of São Gonçalo/RJ: the Municipal Education Plan (2015-2024) |
title_full |
Policies for Financing and Attendance to Early Childhood Education in the City of São Gonçalo/RJ: the Municipal Education Plan (2015-2024) |
title_fullStr |
Policies for Financing and Attendance to Early Childhood Education in the City of São Gonçalo/RJ: the Municipal Education Plan (2015-2024) |
title_full_unstemmed |
Policies for Financing and Attendance to Early Childhood Education in the City of São Gonçalo/RJ: the Municipal Education Plan (2015-2024) |
title_sort |
Policies for Financing and Attendance to Early Childhood Education in the City of São Gonçalo/RJ: the Municipal Education Plan (2015-2024) |
author |
Motta, Mônica de Souza |
author_facet |
Motta, Mônica de Souza Pessanha, Fabiana Nery de Lima |
author_role |
author |
author2 |
Pessanha, Fabiana Nery de Lima |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Motta, Mônica de Souza Pessanha, Fabiana Nery de Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Plano Municipal de Educação Educação Infantil Creche Financiamento Educacional Expansão PME-São Gonçalo/RJ Metas 1 e 20. Municipal Education Plan Early Childhood Education Day Care Educational Funding Expansion Plan Municipal de Educación Educación Infantil Guardería Infantil Financiación Educativa Expansión |
topic |
Plano Municipal de Educação Educação Infantil Creche Financiamento Educacional Expansão PME-São Gonçalo/RJ Metas 1 e 20. Municipal Education Plan Early Childhood Education Day Care Educational Funding Expansion Plan Municipal de Educación Educación Infantil Guardería Infantil Financiación Educativa Expansión |
description |
The article presents a critical reflection on the right to Early Childhood Education in São Gonçalo/RJ, a city located in the metropolitan region of the state of Rio de Janeiro. As an objective, we sought to problematize some challenges, dilemmas and tensions in relation to the expansion of attendance to the right to Early Childhood Education and its financing, especially day care, with emphasis on the Municipal Education Plan (PME, in Portuguese) of the city. The reflections are based on the theoretical-methodological perspective of the Case Study, articulated to a set of social, economic, demographic and political-educational issues, in the local sphere. As a result, it appears that the right to Early Childhood Education in the municipality is far from being fully implemented, given the weaknesses in achieving Goals 1 and 20 of the Municipal Education Plan. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/121381 10.22491/2236-5907121381 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/121381 |
identifier_str_mv |
10.22491/2236-5907121381 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/121381/88957 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023) 2236-5907 reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
collection |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository.name.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com |
_version_ |
1797050275759915008 |