Public Resources Managed in Basic and Higher Education: an analysis of goal 20 of PNE (2014-2024) considering INEP data
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/127700 |
Resumo: | Law No. 13,005/2014 approved the National Education Plan (PNE) for 2014-2024, after a long period of processing in the National Congress, where several debates were held and society was mobilized. One of the clashes took place over allocating public resources to the private sector, concerning Goal 20. This clash resulted in the victory of sectors that defended the inclusion of public resources invested in the private sector, to obtain the total volume of resources invested in education to reach the equivalent of 10% of GDP. The National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP, in Portuguese) released the Report of the 4th Monitoring Cycle of PNE Goals, with information on the resources applied in the period 2015-2020. By the use of data released by INEP in the fourth report, the study details the volumes of resources invested in the public and private sectors, and at the federal, state, district, municipal, and S system levels. |
id |
UFRGS-27_fa493fef68c918fc5a6e2c4d71a82c4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/127700 |
network_acronym_str |
UFRGS-27 |
network_name_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Public Resources Managed in Basic and Higher Education: an analysis of goal 20 of PNE (2014-2024) considering INEP dataLos Recursos Públicos Gestionados en la Educación Básica y Superior: un análisis de la meta 20 del PNE (2014-2024) considerando los datos del INEPOs Recursos Públicos Aplicados na Educação Básica e Superior: uma análise da meta 20 do PNE (2014-2024) considerando os dados do INEPFinancingPNEPIBPrivate SectorPublic SectorFinanciamientoPNEPIBSector PrivadoSector PúblicoFinanciamentoPNEPIBSetor PrivadoSetor PúblicoLaw No. 13,005/2014 approved the National Education Plan (PNE) for 2014-2024, after a long period of processing in the National Congress, where several debates were held and society was mobilized. One of the clashes took place over allocating public resources to the private sector, concerning Goal 20. This clash resulted in the victory of sectors that defended the inclusion of public resources invested in the private sector, to obtain the total volume of resources invested in education to reach the equivalent of 10% of GDP. The National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP, in Portuguese) released the Report of the 4th Monitoring Cycle of PNE Goals, with information on the resources applied in the period 2015-2020. By the use of data released by INEP in the fourth report, the study details the volumes of resources invested in the public and private sectors, and at the federal, state, district, municipal, and S system levels.La Ley N° 13.005/2014 aprobó el Plan Nacional de Educación (PNE) 2014-2024, luego de un largo período de trámite en el Congreso Nacional, donde se realizaron varios debates que movilizaron a la sociedad. Uno de los enfrentamientos se dio por la asignación de recursos públicos al sector privado, referente a la Meta 20. Este enfrentamiento resultó en la victoria de sectores que defendían la inclusión de los recursos públicos invertidos en el sector privado, para obtener el volumen total de recursos invertidos en educación, para alcanzar el equivalente al 10% del PIB. El Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) hizo público el Informe del 4º Ciclo de Seguimiento de las Metas del PNE, con informaciones sobre los recursos aplicados en el período 2015-2020. Mediante el uso de datos entregados por el INEP en el cuarto informe, el estudio detalla los volúmenes de recursos invertidos en los sectores público y privado, tanto en el ámbito federal, como estatal, distrital, municipal y del Sistema S.A Lei n° 13.005/2014, aprovou o Plano Nacional de Educação (PNE) para o período 2014-2024 após um longo tempo de tramitação no Congresso Nacional, em que se travaram diversos debates que mobilizaram a sociedade. Um dos embates se deu sobre a destinação de recursos públicos para o setor privado, no âmbito da Meta 20. O resultado desse embate foi a vitória de setores que defendiam a inclusão dos recursos públicos aplicados no setor privado para se obter o volume total de recursos aplicados em educação para atingir o equivalente a 10% do PIB. O Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) divulgou o Relatório do 4° Ciclo de Monitoramento das Metas do PNE em que há informações dos recursos aplicados no período 2015-2020. O estudo, utilizando-se dos dados divulgados pelo INEP no quarto relatório, detalha os volumes de recursos aplicados nos setores público e privado, tanto no âmbito federal quanto estadual, distrital, municipal e do Sistema S. Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2023-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/12770010.22491/2236-5907127700FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/127700/88985Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmaral, Nelson Cardoso2023-07-02T21:55:12Zoai:seer.ufrgs.br:article/127700Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2023-07-02T21:55:12FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Public Resources Managed in Basic and Higher Education: an analysis of goal 20 of PNE (2014-2024) considering INEP data Los Recursos Públicos Gestionados en la Educación Básica y Superior: un análisis de la meta 20 del PNE (2014-2024) considerando los datos del INEP Os Recursos Públicos Aplicados na Educação Básica e Superior: uma análise da meta 20 do PNE (2014-2024) considerando os dados do INEP |
title |
Public Resources Managed in Basic and Higher Education: an analysis of goal 20 of PNE (2014-2024) considering INEP data |
spellingShingle |
Public Resources Managed in Basic and Higher Education: an analysis of goal 20 of PNE (2014-2024) considering INEP data Amaral, Nelson Cardoso Financing PNE PIB Private Sector Public Sector Financiamiento PNE PIB Sector Privado Sector Público Financiamento PNE PIB Setor Privado Setor Público |
title_short |
Public Resources Managed in Basic and Higher Education: an analysis of goal 20 of PNE (2014-2024) considering INEP data |
title_full |
Public Resources Managed in Basic and Higher Education: an analysis of goal 20 of PNE (2014-2024) considering INEP data |
title_fullStr |
Public Resources Managed in Basic and Higher Education: an analysis of goal 20 of PNE (2014-2024) considering INEP data |
title_full_unstemmed |
Public Resources Managed in Basic and Higher Education: an analysis of goal 20 of PNE (2014-2024) considering INEP data |
title_sort |
Public Resources Managed in Basic and Higher Education: an analysis of goal 20 of PNE (2014-2024) considering INEP data |
author |
Amaral, Nelson Cardoso |
author_facet |
Amaral, Nelson Cardoso |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amaral, Nelson Cardoso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Financing PNE PIB Private Sector Public Sector Financiamiento PNE PIB Sector Privado Sector Público Financiamento PNE PIB Setor Privado Setor Público |
topic |
Financing PNE PIB Private Sector Public Sector Financiamiento PNE PIB Sector Privado Sector Público Financiamento PNE PIB Setor Privado Setor Público |
description |
Law No. 13,005/2014 approved the National Education Plan (PNE) for 2014-2024, after a long period of processing in the National Congress, where several debates were held and society was mobilized. One of the clashes took place over allocating public resources to the private sector, concerning Goal 20. This clash resulted in the victory of sectors that defended the inclusion of public resources invested in the private sector, to obtain the total volume of resources invested in education to reach the equivalent of 10% of GDP. The National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP, in Portuguese) released the Report of the 4th Monitoring Cycle of PNE Goals, with information on the resources applied in the period 2015-2020. By the use of data released by INEP in the fourth report, the study details the volumes of resources invested in the public and private sectors, and at the federal, state, district, municipal, and S system levels. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/127700 10.22491/2236-5907127700 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/127700 |
identifier_str_mv |
10.22491/2236-5907127700 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/127700/88985 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023) 2236-5907 reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
collection |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository.name.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com |
_version_ |
1797050275794518016 |