Public Resources Managed in Basic and Higher Education: an analysis of goal 20 of PNE (2014-2024) considering INEP data

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amaral, Nelson Cardoso
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/127700
Resumo: Law No. 13,005/2014 approved the National Education Plan (PNE) for 2014-2024, after a long period of processing in the National Congress, where several debates were held and society was mobilized. One of the clashes took place over allocating public resources to the private sector, concerning Goal 20. This clash resulted in the victory of sectors that defended the inclusion of public resources invested in the private sector, to obtain the total volume of resources invested in education to reach the equivalent of 10% of GDP. The National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP, in Portuguese) released the Report of the 4th Monitoring Cycle of PNE Goals, with information on the resources applied in the period 2015-2020. By the use of data released by INEP in the fourth report, the study details the volumes of resources invested in the public and private sectors, and at the federal, state, district, municipal, and S system levels.
id UFRGS-27_fa493fef68c918fc5a6e2c4d71a82c4c
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/127700
network_acronym_str UFRGS-27
network_name_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository_id_str
spelling Public Resources Managed in Basic and Higher Education: an analysis of goal 20 of PNE (2014-2024) considering INEP dataLos Recursos Públicos Gestionados en la Educación Básica y Superior: un análisis de la meta 20 del PNE (2014-2024) considerando los datos del INEPOs Recursos Públicos Aplicados na Educação Básica e Superior: uma análise da meta 20 do PNE (2014-2024) considerando os dados do INEPFinancingPNEPIBPrivate SectorPublic SectorFinanciamientoPNEPIBSector PrivadoSector PúblicoFinanciamentoPNEPIBSetor PrivadoSetor PúblicoLaw No. 13,005/2014 approved the National Education Plan (PNE) for 2014-2024, after a long period of processing in the National Congress, where several debates were held and society was mobilized. One of the clashes took place over allocating public resources to the private sector, concerning Goal 20. This clash resulted in the victory of sectors that defended the inclusion of public resources invested in the private sector, to obtain the total volume of resources invested in education to reach the equivalent of 10% of GDP. The National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP, in Portuguese) released the Report of the 4th Monitoring Cycle of PNE Goals, with information on the resources applied in the period 2015-2020. By the use of data released by INEP in the fourth report, the study details the volumes of resources invested in the public and private sectors, and at the federal, state, district, municipal, and S system levels.La Ley N° 13.005/2014 aprobó el Plan Nacional de Educación (PNE) 2014-2024, luego de un largo período de trámite en el Congreso Nacional, donde se realizaron varios debates que movilizaron a la sociedad. Uno de los enfrentamientos se dio por la asignación de recursos públicos al sector privado, referente a la Meta 20. Este enfrentamiento resultó en la victoria de sectores que defendían la inclusión de los recursos públicos invertidos en el sector privado, para obtener el volumen total de recursos invertidos en educación, para alcanzar el equivalente al 10% del PIB. El Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) hizo público el Informe del 4º Ciclo de Seguimiento de las Metas del PNE, con informaciones sobre los recursos aplicados en el período 2015-2020. Mediante el uso de datos entregados por el INEP en el cuarto informe, el estudio detalla los volúmenes de recursos invertidos en los sectores público y privado, tanto en el ámbito federal, como estatal, distrital, municipal y del Sistema S.A Lei n° 13.005/2014, aprovou o Plano Nacional de Educação (PNE) para o período 2014-2024 após um longo tempo de tramitação no Congresso Nacional, em que se travaram diversos debates que mobilizaram a sociedade. Um dos embates se deu sobre a destinação de recursos públicos para o setor privado, no âmbito da Meta 20. O resultado desse embate foi a vitória de setores que defendiam a inclusão dos recursos públicos aplicados no setor privado para se obter o volume total de recursos aplicados em educação para atingir o equivalente a 10% do PIB. O Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) divulgou o Relatório do 4° Ciclo de Monitoramento das Metas do PNE em que há informações dos recursos aplicados no período 2015-2020. O estudo, utilizando-se dos dados divulgados pelo INEP no quarto relatório, detalha os volumes de recursos aplicados nos setores público e privado, tanto no âmbito federal quanto estadual, distrital, municipal e do Sistema S. Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2023-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/12770010.22491/2236-5907127700FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/127700/88985Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmaral, Nelson Cardoso2023-07-02T21:55:12Zoai:seer.ufrgs.br:article/127700Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2023-07-02T21:55:12FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Public Resources Managed in Basic and Higher Education: an analysis of goal 20 of PNE (2014-2024) considering INEP data
Los Recursos Públicos Gestionados en la Educación Básica y Superior: un análisis de la meta 20 del PNE (2014-2024) considerando los datos del INEP
Os Recursos Públicos Aplicados na Educação Básica e Superior: uma análise da meta 20 do PNE (2014-2024) considerando os dados do INEP
title Public Resources Managed in Basic and Higher Education: an analysis of goal 20 of PNE (2014-2024) considering INEP data
spellingShingle Public Resources Managed in Basic and Higher Education: an analysis of goal 20 of PNE (2014-2024) considering INEP data
Amaral, Nelson Cardoso
Financing
PNE
PIB
Private Sector
Public Sector
Financiamiento
PNE
PIB
Sector Privado
Sector Público
Financiamento
PNE
PIB
Setor Privado
Setor Público
title_short Public Resources Managed in Basic and Higher Education: an analysis of goal 20 of PNE (2014-2024) considering INEP data
title_full Public Resources Managed in Basic and Higher Education: an analysis of goal 20 of PNE (2014-2024) considering INEP data
title_fullStr Public Resources Managed in Basic and Higher Education: an analysis of goal 20 of PNE (2014-2024) considering INEP data
title_full_unstemmed Public Resources Managed in Basic and Higher Education: an analysis of goal 20 of PNE (2014-2024) considering INEP data
title_sort Public Resources Managed in Basic and Higher Education: an analysis of goal 20 of PNE (2014-2024) considering INEP data
author Amaral, Nelson Cardoso
author_facet Amaral, Nelson Cardoso
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amaral, Nelson Cardoso
dc.subject.por.fl_str_mv Financing
PNE
PIB
Private Sector
Public Sector
Financiamiento
PNE
PIB
Sector Privado
Sector Público
Financiamento
PNE
PIB
Setor Privado
Setor Público
topic Financing
PNE
PIB
Private Sector
Public Sector
Financiamiento
PNE
PIB
Sector Privado
Sector Público
Financiamento
PNE
PIB
Setor Privado
Setor Público
description Law No. 13,005/2014 approved the National Education Plan (PNE) for 2014-2024, after a long period of processing in the National Congress, where several debates were held and society was mobilized. One of the clashes took place over allocating public resources to the private sector, concerning Goal 20. This clash resulted in the victory of sectors that defended the inclusion of public resources invested in the private sector, to obtain the total volume of resources invested in education to reach the equivalent of 10% of GDP. The National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP, in Portuguese) released the Report of the 4th Monitoring Cycle of PNE Goals, with information on the resources applied in the period 2015-2020. By the use of data released by INEP in the fourth report, the study details the volumes of resources invested in the public and private sectors, and at the federal, state, district, municipal, and S system levels.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/127700
10.22491/2236-5907127700
url https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/127700
identifier_str_mv 10.22491/2236-5907127700
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/127700/88985
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)
2236-5907
reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
collection FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository.name.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com
_version_ 1797050275794518016