Entre pás e enxadas : relações interdisciplinares no currículo de matemática da Educação no/do Campo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sartori, Alice Stephanie Tapia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Duarte, Cláudia Glavam
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRGS
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10183/240396
Resumo: This study is part of a research project that aims to analyze and discuss the concepts of interdisciplinarity identified in research in the areas of Mathematics Education and Science Teaching related to Countryside Education. The issue we deal with here is the following: How can the curriculum for schools in/from the countryside be thought of in order to insert Mathematics in interdisciplinary proposals with the Natural Sciences? Scientific papers published in the annals of the National Meeting of Mathematics Education (ENEM) and in the National Meeting of Research in Science Education (ENPEC) are analyzed from the discourse analysis in a Foucauldian perspective. The research results point to some curricular premises defended in in/from the countryside education and their reverberations in the analyzed discourses; highlights the theme that centralizes the objectives of an interdisciplinary curriculum: agriculture from an agroecological perspective; and points out reflections about the Mathematics teacher subject in this context.
id UFRGS-2_42ff9836f5efb88de6e1d82547dff950
oai_identifier_str oai:www.lume.ufrgs.br:10183/240396
network_acronym_str UFRGS-2
network_name_str Repositório Institucional da UFRGS
repository_id_str
spelling Sartori, Alice Stephanie TapiaDuarte, Cláudia Glavam2022-06-15T04:48:18Z20222238-0345http://hdl.handle.net/10183/240396001140715This study is part of a research project that aims to analyze and discuss the concepts of interdisciplinarity identified in research in the areas of Mathematics Education and Science Teaching related to Countryside Education. The issue we deal with here is the following: How can the curriculum for schools in/from the countryside be thought of in order to insert Mathematics in interdisciplinary proposals with the Natural Sciences? Scientific papers published in the annals of the National Meeting of Mathematics Education (ENEM) and in the National Meeting of Research in Science Education (ENPEC) are analyzed from the discourse analysis in a Foucauldian perspective. The research results point to some curricular premises defended in in/from the countryside education and their reverberations in the analyzed discourses; highlights the theme that centralizes the objectives of an interdisciplinary curriculum: agriculture from an agroecological perspective; and points out reflections about the Mathematics teacher subject in this context.Este estudo compõe um projeto de pesquisa que objetiva analisar e discutir as concepções de interdisciplinaridade identificadas em pesquisas nas áreas da Educação Matemática e Ensino de Ciências relacionadas à Educação do Campo. A problemática que tratamos aqui é a seguinte: De que forma o currículo para a escola no/do campo pode ser pensado de modo a inserir a Matemática em propostas interdisciplinares com as Ciências da Natureza? São analisados, a partir da análise do discurso em uma perspectiva foucaultiana, trabalhos científicos publicados nos anais do Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM) e do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC). Os resultados da pesquisa apontam para algumas premissas curriculares defendidas na educação no/do campo e suas reverberações nos discursos analisados; destaca a temática que centraliza os objetivos de um currículo interdisciplinar: a agricultura em uma perspectiva agroecológica; e aponta reflexões sobre o sujeito professor de Matemática nesse contexto.application/pdfengRIPEM: International journal for research in mathematics education [recurso eletrônico]. Brasília, DF : Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2022. Vol. 12, n. 1 (2022), p. 222-235.CurrículoEducação MatemáticaEducação do campoInterdisciplinaridadeCiências da naturezaSyllabusMathematics Education in/from Contryside EducationInterdisciplinarityNatural SciencesEntre pás e enxadas : relações interdisciplinares no currículo de matemática da Educação no/do CampoBetween shovels and hoes : interdisciplinary relationships in the mathematics curriculum in/from the Countryside Educationinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRGSinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSTEXT001140715.pdf.txt001140715.pdf.txtExtracted Texttext/plain48664http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/10183/240396/2/001140715.pdf.txt8fe8dc76c2faa41af1ce4a5375e8ef25MD52ORIGINAL001140715.pdfTexto completoapplication/pdf354385http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/10183/240396/1/001140715.pdfece320ae07ed960c3aa7715245163bf5MD5110183/2403962022-08-17 04:49:29.160868oai:www.lume.ufrgs.br:10183/240396Repositório de PublicaçõesPUBhttps://lume.ufrgs.br/oai/requestopendoar:2022-08-17T07:49:29Repositório Institucional da UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Entre pás e enxadas : relações interdisciplinares no currículo de matemática da Educação no/do Campo
dc.title.alternative.en.fl_str_mv Between shovels and hoes : interdisciplinary relationships in the mathematics curriculum in/from the Countryside Education
title Entre pás e enxadas : relações interdisciplinares no currículo de matemática da Educação no/do Campo
spellingShingle Entre pás e enxadas : relações interdisciplinares no currículo de matemática da Educação no/do Campo
Sartori, Alice Stephanie Tapia
Currículo
Educação Matemática
Educação do campo
Interdisciplinaridade
Ciências da natureza
Syllabus
Mathematics Education in/from Contryside Education
Interdisciplinarity
Natural Sciences
title_short Entre pás e enxadas : relações interdisciplinares no currículo de matemática da Educação no/do Campo
title_full Entre pás e enxadas : relações interdisciplinares no currículo de matemática da Educação no/do Campo
title_fullStr Entre pás e enxadas : relações interdisciplinares no currículo de matemática da Educação no/do Campo
title_full_unstemmed Entre pás e enxadas : relações interdisciplinares no currículo de matemática da Educação no/do Campo
title_sort Entre pás e enxadas : relações interdisciplinares no currículo de matemática da Educação no/do Campo
author Sartori, Alice Stephanie Tapia
author_facet Sartori, Alice Stephanie Tapia
Duarte, Cláudia Glavam
author_role author
author2 Duarte, Cláudia Glavam
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sartori, Alice Stephanie Tapia
Duarte, Cláudia Glavam
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Educação Matemática
Educação do campo
Interdisciplinaridade
Ciências da natureza
topic Currículo
Educação Matemática
Educação do campo
Interdisciplinaridade
Ciências da natureza
Syllabus
Mathematics Education in/from Contryside Education
Interdisciplinarity
Natural Sciences
dc.subject.eng.fl_str_mv Syllabus
Mathematics Education in/from Contryside Education
Interdisciplinarity
Natural Sciences
description This study is part of a research project that aims to analyze and discuss the concepts of interdisciplinarity identified in research in the areas of Mathematics Education and Science Teaching related to Countryside Education. The issue we deal with here is the following: How can the curriculum for schools in/from the countryside be thought of in order to insert Mathematics in interdisciplinary proposals with the Natural Sciences? Scientific papers published in the annals of the National Meeting of Mathematics Education (ENEM) and in the National Meeting of Research in Science Education (ENPEC) are analyzed from the discourse analysis in a Foucauldian perspective. The research results point to some curricular premises defended in in/from the countryside education and their reverberations in the analyzed discourses; highlights the theme that centralizes the objectives of an interdisciplinary curriculum: agriculture from an agroecological perspective; and points out reflections about the Mathematics teacher subject in this context.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-06-15T04:48:18Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2022
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/other
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10183/240396
dc.identifier.issn.pt_BR.fl_str_mv 2238-0345
dc.identifier.nrb.pt_BR.fl_str_mv 001140715
identifier_str_mv 2238-0345
001140715
url http://hdl.handle.net/10183/240396
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.ispartof.pt_BR.fl_str_mv RIPEM: International journal for research in mathematics education [recurso eletrônico]. Brasília, DF : Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2022. Vol. 12, n. 1 (2022), p. 222-235.
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRGS
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Repositório Institucional da UFRGS
collection Repositório Institucional da UFRGS
bitstream.url.fl_str_mv http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/10183/240396/2/001140715.pdf.txt
http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/10183/240396/1/001140715.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 8fe8dc76c2faa41af1ce4a5375e8ef25
ece320ae07ed960c3aa7715245163bf5
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801225058828419072