The Arthur Omar films as “ways of thinking” the violence of Brazil in 1980s

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kaminski, Rosane
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Intexto (Porto Alegre)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/92820
Resumo: Arthur Omar is a filmmaker and a visual artist who has been working from the 1970s to today. Throughout the 1970s and 1980s, Omar made experimental films that can be discussed in regard to their poetic violence. In his films, the filmmaker emphasized multiple features of reality, and articulated them in a complex, not obvious way. Throughout the 1980s, Omar made, among others, the films O Som ou tratado da harmonia (1984), O Inspetor (1987) and  Ressurreição (1988), which will be analyzed in this paper. In these films, the poetic violence of his early works will be regarded, as well as the violence as a social phenomenon. This paper intends to discuss these three films as if they proposed a "theory of violence" and situate them before the aesthetic and political debates of their context of production.
id UFRGS-6_0ecc3f3dfe1b6235e441e08c9db10b4b
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/92820
network_acronym_str UFRGS-6
network_name_str Intexto (Porto Alegre)
repository_id_str
spelling The Arthur Omar films as “ways of thinking” the violence of Brazil in 1980sOs filmes de Arthur Omar como “formas que pensam” a violência no Brasil dos anos 1980Arthur Omar. Brazilian cinema. Violence. Filmmakers’ theory.Arthur Omar. Cinema brasileiro. Violência. Teoria dos cineastas.Arthur Omar is a filmmaker and a visual artist who has been working from the 1970s to today. Throughout the 1970s and 1980s, Omar made experimental films that can be discussed in regard to their poetic violence. In his films, the filmmaker emphasized multiple features of reality, and articulated them in a complex, not obvious way. Throughout the 1980s, Omar made, among others, the films O Som ou tratado da harmonia (1984), O Inspetor (1987) and  Ressurreição (1988), which will be analyzed in this paper. In these films, the poetic violence of his early works will be regarded, as well as the violence as a social phenomenon. This paper intends to discuss these three films as if they proposed a "theory of violence" and situate them before the aesthetic and political debates of their context of production.Arthur Omar é um cineasta e artista visual atuante desde os anos 1970 até hoje. Nos anos 1970-80, caracterizou-se por fazer um cinema cuja inventividade de linguagem pode, sem muito esforço, ser discutida nos termos de uma violência poética. Em seus filmes, enfatizava uma multiplicidade de aspectos da realidade articulados de forma complexa e sem obviedade. Ao longo da década de 1980 realizou, entre outras obras, os filmes O Som ou tratado da harmonia (1984), O Inspetor (1987) e Ressurreição (1988), que serão aqui discutidos. Neles, além dos desdobramentos da poética violenta característica de suas primeiras obras, a violência enquanto fenômeno social também se torna assunto relevante. O presente texto pretende discutir esses três filmes enquanto uma “teoria da violência” proposta por Arthur Omar em suas obras, e situá-los em meio aos debates estéticos e políticos do seu tempo de produção. O artigo resulta de estudos feitos nos últimos anos sobre os filmes de Omar, e também sobre as relações entre cinema e violência. O método utilizado articula a análise fílmica às discussões acadêmicas e culturais do contexto em que as obras de Omar foram produzidas.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2020-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAnálise fílmica; interpretação históricaapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/9282010.19132/1807-8583202048.325-351Intexto; n. 48, jan./abr. Dossiê Teoria de Cineastas; 325-351Intexto; n. 48, jan./abr. Dossiê Teoria de Cineastas; 325-351Intexto; n. 48, jan./abr. Dossiê Teoria de Cineastas; 325-351Intexto; n. 48, jan./abr. Dossiê Teoria de Cineastas; 325-351Intexto; n. 48, jan./abr. Dossiê Teoria de Cineastas; 325-3511807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/92820/54327Copyright (c) 2019 Rosane Kaminskihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKaminski, Rosane2023-02-27T18:14:49Zoai:seer.ufrgs.br:article/92820Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-02-27T18:14:49Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Arthur Omar films as “ways of thinking” the violence of Brazil in 1980s
Os filmes de Arthur Omar como “formas que pensam” a violência no Brasil dos anos 1980
title The Arthur Omar films as “ways of thinking” the violence of Brazil in 1980s
spellingShingle The Arthur Omar films as “ways of thinking” the violence of Brazil in 1980s
Kaminski, Rosane
Arthur Omar. Brazilian cinema. Violence. Filmmakers’ theory.
Arthur Omar. Cinema brasileiro. Violência. Teoria dos cineastas.
title_short The Arthur Omar films as “ways of thinking” the violence of Brazil in 1980s
title_full The Arthur Omar films as “ways of thinking” the violence of Brazil in 1980s
title_fullStr The Arthur Omar films as “ways of thinking” the violence of Brazil in 1980s
title_full_unstemmed The Arthur Omar films as “ways of thinking” the violence of Brazil in 1980s
title_sort The Arthur Omar films as “ways of thinking” the violence of Brazil in 1980s
author Kaminski, Rosane
author_facet Kaminski, Rosane
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kaminski, Rosane
dc.subject.por.fl_str_mv Arthur Omar. Brazilian cinema. Violence. Filmmakers’ theory.
Arthur Omar. Cinema brasileiro. Violência. Teoria dos cineastas.
topic Arthur Omar. Brazilian cinema. Violence. Filmmakers’ theory.
Arthur Omar. Cinema brasileiro. Violência. Teoria dos cineastas.
description Arthur Omar is a filmmaker and a visual artist who has been working from the 1970s to today. Throughout the 1970s and 1980s, Omar made experimental films that can be discussed in regard to their poetic violence. In his films, the filmmaker emphasized multiple features of reality, and articulated them in a complex, not obvious way. Throughout the 1980s, Omar made, among others, the films O Som ou tratado da harmonia (1984), O Inspetor (1987) and  Ressurreição (1988), which will be analyzed in this paper. In these films, the poetic violence of his early works will be regarded, as well as the violence as a social phenomenon. This paper intends to discuss these three films as if they proposed a "theory of violence" and situate them before the aesthetic and political debates of their context of production.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Análise fílmica; interpretação histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/92820
10.19132/1807-8583202048.325-351
url https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/92820
identifier_str_mv 10.19132/1807-8583202048.325-351
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/92820/54327
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Rosane Kaminski
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Rosane Kaminski
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Intexto; n. 48, jan./abr. Dossiê Teoria de Cineastas; 325-351
Intexto; n. 48, jan./abr. Dossiê Teoria de Cineastas; 325-351
Intexto; n. 48, jan./abr. Dossiê Teoria de Cineastas; 325-351
Intexto; n. 48, jan./abr. Dossiê Teoria de Cineastas; 325-351
Intexto; n. 48, jan./abr. Dossiê Teoria de Cineastas; 325-351
1807-8583
reponame:Intexto (Porto Alegre)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Intexto (Porto Alegre)
collection Intexto (Porto Alegre)
repository.name.fl_str_mv Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||intexto@ufrgs.br
_version_ 1799766110800707584