The cinema between memory and documentary

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: França, Andréa
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Intexto (Porto Alegre)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/7999
Resumo: This essay investigates the relationship between documentary movies, historical memory and the place of the contemporary spectator. It takes Andrea Tonacci’s Serra da Desordem (2004) in order to think such issues as well the multiple faces of the documentary: record, witness, sociological essay and voyeurism.
id UFRGS-6_58f11d452dbcc61fc226168ab219c082
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/7999
network_acronym_str UFRGS-6
network_name_str Intexto (Porto Alegre)
repository_id_str
spelling The cinema between memory and documentaryEl cine entre la memoria y lo documentalO cinema entre a memória e o documentalCinema. Documentário. Memória histórica. Espectador.Documentary. Historical memory. Spectator.Documentario. Memoria histórica. Espectador.This essay investigates the relationship between documentary movies, historical memory and the place of the contemporary spectator. It takes Andrea Tonacci’s Serra da Desordem (2004) in order to think such issues as well the multiple faces of the documentary: record, witness, sociological essay and voyeurism.El ensayo investiga las relaciones entre el cine documentario, la memoria historica y el lugar del espectador em face de las imágenes contemporaneas. Se toma el film Serra da Desordem (2004), de Andrea Tonacci, con el intento de pensar tales realaciones, bién como los multiplos aspectos del documentario actual: archivo, testigo, tésis sociológica, recuerdo o simples acto de voyeurismo.Este artigo investiga as relações entre cinema documentário, memória histórica e o lugar do espectador diante das imagens do mundo contemporâneo. Utiliza o filme de Andrea Tonacci, Serras da Desordem (2004), para pensar essas relações assim como a prática múltipla do “documentário”, entre arquivo, testemunha, demonstração sociológica, registro ou puro voyeurismo.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2009-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/7999Intexto; No. 19 (2008); 18-31Intexto; Núm. 19 (2008); 18-31Intexto; No. 19 (2008); 18-31Intexto; N. 19 (2008); 18-31Intexto; n. 19 (2008); 18-311807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/7999/4766Copyright (c) 2009 Andréa Françahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrança, Andréa2023-11-27T15:13:53Zoai:seer.ufrgs.br:article/7999Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-27T15:13:53Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The cinema between memory and documentary
El cine entre la memoria y lo documental
O cinema entre a memória e o documental
title The cinema between memory and documentary
spellingShingle The cinema between memory and documentary
França, Andréa
Cinema. Documentário. Memória histórica. Espectador.
Documentary. Historical memory. Spectator.
Documentario. Memoria histórica. Espectador.
title_short The cinema between memory and documentary
title_full The cinema between memory and documentary
title_fullStr The cinema between memory and documentary
title_full_unstemmed The cinema between memory and documentary
title_sort The cinema between memory and documentary
author França, Andréa
author_facet França, Andréa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv França, Andréa
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema. Documentário. Memória histórica. Espectador.
Documentary. Historical memory. Spectator.
Documentario. Memoria histórica. Espectador.
topic Cinema. Documentário. Memória histórica. Espectador.
Documentary. Historical memory. Spectator.
Documentario. Memoria histórica. Espectador.
description This essay investigates the relationship between documentary movies, historical memory and the place of the contemporary spectator. It takes Andrea Tonacci’s Serra da Desordem (2004) in order to think such issues as well the multiple faces of the documentary: record, witness, sociological essay and voyeurism.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-03-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/7999
url https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/7999
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/7999/4766
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2009 Andréa França
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2009 Andréa França
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Intexto; No. 19 (2008); 18-31
Intexto; Núm. 19 (2008); 18-31
Intexto; No. 19 (2008); 18-31
Intexto; N. 19 (2008); 18-31
Intexto; n. 19 (2008); 18-31
1807-8583
reponame:Intexto (Porto Alegre)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Intexto (Porto Alegre)
collection Intexto (Porto Alegre)
repository.name.fl_str_mv Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||intexto@ufrgs.br
_version_ 1799766107962212352