Body and biotechnology: the quest of human boundaries in Stelarc

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Simon, Cristiana Liebeld
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pereira Gonçalves, Sandra Maria Lucia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Intexto (Porto Alegre)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/17853
Resumo: A result from a monograph research, this article analyses the contemporary concepts that guide the proposal of Australian artist Stelarc, and his vision of the human body, having as guiding principle the relationship between body, biotechnology and art. The intention is to contribute to the discussion about the attendance of technology as an accelerator of the concerns of contemporary man to his body, having the artistic production of Stelarc as an example of this phenomenon. The concept of body is investigated in this process. Finally, this concept is applied to artistic production of Stelarc in analyzing the basic premise of his work: “the human body is obsolete”. The result is the verification of the body as a place of reflection and art as an entity that promotes, advances and exposes this reflection by discussing the growing presence of technology in all spheres of life.
id UFRGS-6_7932b922f7975f4e1d5a7c44f1c19a7f
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/17853
network_acronym_str UFRGS-6
network_name_str Intexto (Porto Alegre)
repository_id_str
spelling Body and biotechnology: the quest of human boundaries in StelarcCuerpo y biotecnología: la búsqueda de los límites humanos en StelarcCorpo e biotecnologia: a indagação das fronteiras humanas em StelarcStelarc. Corpo. Biotecnologia. Arte.Stelarc. Body. Biotechnology. Art.Stelarc. Cuerpo. Biotecnología. Arte.A result from a monograph research, this article analyses the contemporary concepts that guide the proposal of Australian artist Stelarc, and his vision of the human body, having as guiding principle the relationship between body, biotechnology and art. The intention is to contribute to the discussion about the attendance of technology as an accelerator of the concerns of contemporary man to his body, having the artistic production of Stelarc as an example of this phenomenon. The concept of body is investigated in this process. Finally, this concept is applied to artistic production of Stelarc in analyzing the basic premise of his work: “the human body is obsolete”. The result is the verification of the body as a place of reflection and art as an entity that promotes, advances and exposes this reflection by discussing the growing presence of technology in all spheres of life.Resultado de una investigación monográfica, este artículo analiza los conceptos contemporáneos que orientan la propuesta artística del australiano Stelarc, y su visión del cuerpo humano, teniendo como principio rector la relación entre cuerpo, biotecnología y arte. La intención es contribuir a la discusión sobre la irrupción de la tecnología como un acelerador de las preocupaciones del hombre contemporáneo con su cuerpo, teniendo la producción artística de Stelarc como un ejemplo de este fenómeno. El concepto del cuerpo es investigado en este proceso. Por último, este concepto es aplicado a la producción artística de Stelarc en el análisis de la premisa básica de su trabajo: "el cuerpo humano es obsoleto." El resultado es la verificación del cuerpo como un lugar de reflexión y del arte como una entidad que promueve los avances y expone esta reflexión al discutir la creciente presencia de la tecnología en todas las esferas de la vida.Resultado de pesquisa monográfica, este artigo analisa os conceitos contemporâneos que norteiam a proposta artística do australiano Stelarc, e a sua visão do corpo humano, tendo como linha condutora a relação entre corpo, biotecnologia e arte. A intenção é contribuir para a discussão sobre o comparecimento da tecnologia como agente acelerador das inquietações do homem contemporâneo para com o seu corpo, tendo a produção artística de Stelarc como um exemplo desse fenômeno. O conceito de corpo é investigado nesse processo. Por fim, esse conceito é aplicado à produção artística de Stelarc na análise do pressuposto basilar de sua obra: “o corpo humano é obsoleto”. O resultado obtido é a verificação do corpo como local de reflexão e da arte como entidade que promove, antecipa e expõe essa reflexão através do debate da crescente presença da tecnologia em todos os âmbitos da vida.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2023-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/17853Intexto; No. 23 (2010); 58-72Intexto; Núm. 23 (2010); 58-72Intexto; No. 23 (2010); 58-72Intexto; N. 23 (2010); 58-72Intexto; n. 23 (2010); 58-721807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/17853/10511Copyright (c) 2023 Cristiana Liebeld Simon, Sandra Maria Lucia Pereira Gonçalveshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSimon, Cristiana LiebeldPereira Gonçalves, Sandra Maria Lucia2023-11-24T17:34:57Zoai:seer.ufrgs.br:article/17853Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-24T17:34:57Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Body and biotechnology: the quest of human boundaries in Stelarc
Cuerpo y biotecnología: la búsqueda de los límites humanos en Stelarc
Corpo e biotecnologia: a indagação das fronteiras humanas em Stelarc
title Body and biotechnology: the quest of human boundaries in Stelarc
spellingShingle Body and biotechnology: the quest of human boundaries in Stelarc
Simon, Cristiana Liebeld
Stelarc. Corpo. Biotecnologia. Arte.
Stelarc. Body. Biotechnology. Art.
Stelarc. Cuerpo. Biotecnología. Arte.
title_short Body and biotechnology: the quest of human boundaries in Stelarc
title_full Body and biotechnology: the quest of human boundaries in Stelarc
title_fullStr Body and biotechnology: the quest of human boundaries in Stelarc
title_full_unstemmed Body and biotechnology: the quest of human boundaries in Stelarc
title_sort Body and biotechnology: the quest of human boundaries in Stelarc
author Simon, Cristiana Liebeld
author_facet Simon, Cristiana Liebeld
Pereira Gonçalves, Sandra Maria Lucia
author_role author
author2 Pereira Gonçalves, Sandra Maria Lucia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Simon, Cristiana Liebeld
Pereira Gonçalves, Sandra Maria Lucia
dc.subject.por.fl_str_mv Stelarc. Corpo. Biotecnologia. Arte.
Stelarc. Body. Biotechnology. Art.
Stelarc. Cuerpo. Biotecnología. Arte.
topic Stelarc. Corpo. Biotecnologia. Arte.
Stelarc. Body. Biotechnology. Art.
Stelarc. Cuerpo. Biotecnología. Arte.
description A result from a monograph research, this article analyses the contemporary concepts that guide the proposal of Australian artist Stelarc, and his vision of the human body, having as guiding principle the relationship between body, biotechnology and art. The intention is to contribute to the discussion about the attendance of technology as an accelerator of the concerns of contemporary man to his body, having the artistic production of Stelarc as an example of this phenomenon. The concept of body is investigated in this process. Finally, this concept is applied to artistic production of Stelarc in analyzing the basic premise of his work: “the human body is obsolete”. The result is the verification of the body as a place of reflection and art as an entity that promotes, advances and exposes this reflection by discussing the growing presence of technology in all spheres of life.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/17853
url https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/17853
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/17853/10511
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Cristiana Liebeld Simon, Sandra Maria Lucia Pereira Gonçalves
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Cristiana Liebeld Simon, Sandra Maria Lucia Pereira Gonçalves
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Intexto; No. 23 (2010); 58-72
Intexto; Núm. 23 (2010); 58-72
Intexto; No. 23 (2010); 58-72
Intexto; N. 23 (2010); 58-72
Intexto; n. 23 (2010); 58-72
1807-8583
reponame:Intexto (Porto Alegre)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Intexto (Porto Alegre)
collection Intexto (Porto Alegre)
repository.name.fl_str_mv Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||intexto@ufrgs.br
_version_ 1799766108405760000